Inlägg från: Moulin Rouge |Visa alla inlägg
  • Moulin Rouge

Var observant för dessa raser...

Jag har följt tråden lite sporadiskt. Jag är själv inte hundägare just nu, men har haft två schäfrar, så jag vet hur det är att ha en hundras som det finns mkt fördomar mot.
    Själv älskar jag den rasen och mina två hundar var helt underbara. Blir det hund igen blir det definitivt schäfer .

MEN, jag måste ändå hålla med lite i det jag har sett att "Zaria" har skrivit (har inte läst allt dock...). Olika hundraser har olika temperament och olika förutsättningar. Det är ju därför man har specifika raser till specifika saker. Ännu ett MEN dock. "Bullraserna" eller de sk "kamphundsraserna" är inte FRAMAVLADE till att kampa, eller födda med kampinstinkt. De har däremot egenskaper som gör att dom lämpar sig särskilt bra i kamp med ANDRA HUNDAR. Sen har de även andra egenskaper som gör att de även lämpar sig särskilt bra till familjehund.

Men det är klart att man blir påverkad av allt som skrivs. Jag har full förståelse för att folk är rädda för dessa hundar. Lösningen på problemet borde ju vara att fler skaffar dessa hundar så att de blir ett vanligare inslag i samhället. Naturligtvis människor som verkligen kan hundar och vet vad dom gör. Men det gäller ju för alla hundraser tycker jag. Ska man ha hund ska det vara för att man är intresserad av hunden, tycka om att arbeta med den och lägga ner den tiden som hunden kräver.

• Moulin Rouge

Zaria:

Jag förstår hur du menar och hur du tänker, men jag kan ändå inte riktigt hålla med dig. Det är ju inte så att Dess hundraser har större "kampvilja", utan snarare så att deras uthållighet, och förmåga att inte känna smärta (för att nämna några egenskaper) gör att de lämpar sig mer för kamp än andra raser. Men dom "kampar" ju inte av naturen. Dom har ju blivit otroligt hetsade av sina ägare innan, så när dom väl släpps så är det på liv och död. Eller tills kampen bryts.
    Så visst, en pitbull som är "pissed off" är ju farligare än en cocker eller labbe. Men det är ju inte så att (ex då) pitbullen LÄTTARE blir "pissed off", än någon annan hundras.

Det är väl lite där skon klämmer tycker jag, för det är ju det folk tror.

• Moulin Rouge

Ja men precis! Det är ju så jag oxå menar! Det är ju inte så att dom är mer slagsmålsbenägna i sinnet. Eller opålitligare än andra hundraser. Men egenskapen att aldrig ge upp, att inte uppleva smärta i stundens hetta gör att när dom väl slåss så är dom överlägsna andra raser.
    Sen är ju pitbullen (ex) en väldigt stark hund som man måste motionera mkt och stimulera mkt. Den kräver en flockledare,inte en lekkamrat.

Pitbullen är dessutom den enda hundrasen som kan dra 30 ggr sin egen vikt. Visste ni det?

Nä, så vida man inte har hundskräck rent generellt, så finns det ingen anledning att vara mer rädd för en "bullhund", än ngn annan. Det kan "slå slint" hos vilken hund som helst.

• Moulin Rouge

Zaria:

Beklagar det som hände din hund. Måste ha varit fruktansvärt. Som sagt, när den väl anfaller...Ingen vacker syn. Det måste vara svårt att vara objektiv när man befunnit sig "på andra sidan", det förstår jag.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...