Inlägg från: Joppis |Visa alla inlägg
  • Joppis

Var observant för dessa raser...

Moulin Rouge skrev 2008-07-08 15:04:29 följande:
    Jag har följt tråden lite sporadiskt. Jag är själv inte hundägare just nu, men har haft två schäfrar, så jag vet hur det är att ha en hundras som det finns mkt fördomar mot.Själv älskar jag den rasen och mina två hundar var helt underbara. Blir det hund igen blir det definitivt schäfer .MEN, jag måste ändå hålla med lite i det jag har sett att "Zaria" har skrivit (har inte läst allt dock...). Olika hundraser har olika temperament och olika förutsättningar. Det är ju därför man har specifika raser till specifika saker. Ännu ett MEN dock. "Bullraserna" eller de sk "kamphundsraserna" är inte FRAMAVLADE till att kampa, eller födda med kampinstinkt. De har däremot egenskaper som gör att dom lämpar sig särskilt bra i kamp med ANDRA HUNDAR. Sen har de även andra egenskaper som gör att de även lämpar sig särskilt bra till familjehund. Men det är klart att man blir påverkad av allt som skrivs. Jag har full förståelse för att folk är rädda för dessa hundar. Lösningen på problemet borde ju vara att fler skaffar dessa hundar så att de blir ett vanligare inslag i samhället. Naturligtvis människor som verkligen kan hundar och vet vad dom gör. Men det gäller ju för alla hundraser tycker jag. Ska man ha hund ska det vara för att man är intresserad av hunden, tycka om att arbeta med den och lägga ner den tiden som hunden kräver.
    *applåder*
  • Joppis

Tur att man har en sån okomplicerad ras som Schäfer

• Joppis
    Splach skrev 2008-07-09 10:50:05 följande:
    haha jaa eller hur?.. du folk bakar för dom med..När jag hade en vit herdehund, kom folk fram och han var ju så fin osv osv..Tills dom började fråga närmare och jag förklarade rasens ursprung, då bakade många schäferrädda bort.. :-S
    Dom backar mer när man har munkorgen på
Svar på tråden Var observant för dessa raser...