Inlägg från: FruMansour |Visa alla inlägg
  • FruMansour

Var observant för dessa raser...

Enligt vad jag läst så har jag nog en av de "farligaste" raserna då jag har en blandning av Amstaff (75%) och Rottweiler (25%). Detta då det tydligen inte är så poppis att blanda dessa raser. Man skulle nog kunna beskriva honom som en Amstaff på närmare 50 kg trots att han bara är 11 mån. Jag kampar regelbundet med honom både som fysisk och mental träning men även som lek. Allt i ett med andra ord. Han lossar direkt på kommando och inväntar uppmärksamt nästa som förhoppningsvis ger honom tillstånd att attackera det tjocka repet igen.

Jag har till och med blivit anmäld till soc då min hund bara var liten valp. Detta då det fanns risk att min hund KUNDE komma bli farlig för mina barn som vuxen. Sjukt sjukt!!(fallet lades ner innan det ens togs upp såklart)

Mina negativa släktingar har till och med ändrats sig gällande dessa raser. Allt handlar om att visa redan från start vem som bestämmer. Men visst... Jag behöver aldrig nånsin känna mig rädd när jag är ute på kvällen. Detta trots att han annars är världens snällaste med det längsta tålamodet i vanliga fall.

Jaja. har inte läst så mkt i tråden så det här inlägget kanske inte ens passade in nånstans. :)

• FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 10:36:48 följande:
    Du verkar inte ha några dåliga erfarenheter av rotweiler. Skulle du vilja byta med min fd katt som blev ihjälsliten av en rottis? Matten stod bredvid med en käpp och försökte skilja dem från varandra, men hunden var som en galning. Så barnsligt skrivet "Hur kan vara rädd för en sån nallebjörn"! När man blivit attackerad av en stor hund med kampvilja ÄR man rädd.
    Var hon så gammal att hon behövde käpp? Kan det ha funnits en risk att hon inte uppfostrat vovven rätt? Gäller ju att man är stark mentalt för att klara av en Rottis med tanke på att det är en stor stark hund som INTE är förarvek, utan testar gränserna ganska hårt. PitBull och Amstaff är ju en förarvek hund. Jag försöker alltid se bakom människors och djurs handlingar. Finns ju en anledning till att folk och djur reagerar som de gör. Jag tycker att det är bäst att försöka kolla upp det först innan man dömer nån.

Min Amstaff/Rottis blandning har bara visat Amstaffens undergivna sida som tur är. Han har bara testat gränsen genom att vägra lyssna när jag ropar men aldrig annars.
    Hade en Schäfer/Karelsk Björnhundblandning tidigare som testade mig mkt hårdare. Morrade och ville verkligen dominera. Högg även efter mig under trotsigaste perioden. Dock skam till den som ger sig. :)
  • FruMansour
    Stolt mamma till två skrev 2008-07-04 10:57:50 följande:
    Jag har respekt för alla hundar, jag kan ju inte veta hur en okänd hund är funtad. Har en bekant som har sankt bernard, alla barn, oh båtsman! och ska fram och klappa, deras föräldrar gör ingenting för att förhindra dem! Dem har ju ingen aning om ifall den här hunden gillar barn eller inte!Och jag ska villigt erkänna, att när jag ser missbrukare med rottweiler, då går jag åt sidan. Främst för att om ägaren är "uppe i det blå" så litar inte jag på att han har koll på sin hund, det gäller igentligen alla människor och deras hundar, oavsett ras!
    Jag håller med. Jag är inte rädd för hundar men respekterar dem. Jag litar inte helt och fullt på nån annan hund än min egen då jag verkligen har alla bakgrundsfakta i uppfostran.
  • FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 10:59:21 följande:
    Sedan tycker jag det är värt att ifrågasätta hur folk mixar och mixtrar med raserna. Varför får man för sig att blanda en amstaff och rotweiler till exempel? Vad är SYFTET med den aveln?
    Jag vet inte hur uppfödaren tänkte men jag fick det bästa av de bästa raserna.
  • FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 11:10:56 följande:
    Fru Mansour: Så länge det inte finns hundkörkort KOMMER okunniga, halvkunniga och oseriösa personer köpa dessa hundar. En del för att de är rädda, andra för att de vill ha respekt, andra igen av dunkla skäl. Och en ganska liten grupp köper dem för att de är hundvana och vill ha ett visst psyke hos sin hund. Så länge det är så är det farligt med stora starka hundar som inte ger upp omedelbart, som "offret" inte kan värja sig emot. Golden och labrador ligger också bakom många tillbud, men den statistik som finns visar ju att dödsolyckor inträffat mer med de så kallade (ofta felaktigt) kamphundarna. Så länge folk á la Zantana83 vägrar inse att en del raser har en del egenskaper och att man MÅSTE veta vad man gör MER med en pitbull än en cockerspaniel, kommer barn och andra djur att skadas.
    Jo jag förstår. I detta fall så var uppfödaren noga med att hundarna kom till barnfamiljer där ägarna var över 20.
  • FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 11:10:56 följande:
    Fru Mansour: Så länge det inte finns hundkörkort KOMMER okunniga, halvkunniga och oseriösa personer köpa dessa hundar. En del för att de är rädda, andra för att de vill ha respekt, andra igen av dunkla skäl. Och en ganska liten grupp köper dem för att de är hundvana och vill ha ett visst psyke hos sin hund. Så länge det är så är det farligt med stora starka hundar som inte ger upp omedelbart, som "offret" inte kan värja sig emot. Golden och labrador ligger också bakom många tillbud, men den statistik som finns visar ju att dödsolyckor inträffat mer med de så kallade (ofta felaktigt) kamphundarna. Så länge folk á la Zantana83 vägrar inse att en del raser har en del egenskaper och att man MÅSTE veta vad man gör MER med en pitbull än en cockerspaniel, kommer barn och andra djur att skadas.
    Med tanke på att det finns så många tvivelaktiga köpare till just dessa "kamp"-raser så skulle det vara skönt om i alla fall uppfödarna var stenhårda med vart de kom med tanke på att dessa hundar är underbara familjehundar men kan vara lika farlig som underbar i fel händer. Men det mesta i livet styrs ju tyvärr av pengar......
  • FruMansour
    princezz skrev 2008-07-04 11:27:55 följande:
    enligt min mening så ligger det faktiskt något i de där...i alla fall terrier raserna...dom e så envetna å går igång i högt varv..så istället för att få ont och kugna sig..triggas dom igång ännu mera...
    Är det inte så att de känner smärta på samma sätt men inte visar det? Läste det någonstans och att man därför ska vara extra noggrann med att kolla upp hunden efter eventuella småskador som man kanske annars förbiser då hunden inte verkar påverkas av det.
    Kan vara så att jag har fel, men har i alla fall läst det.
  • FruMansour

Jag tycker inte att folk ska behöva vända eller byta sida av vägen när jag kommer förbi med min hund. OM min hund mot förmodan inte skulle gilla andra vovvar eller vara direkt elak så är det mitt ansvar som hundägare att se till så hunden är på säkert avstånd från andra.

Om min hund var en fara för andra så skulle jag självklart varna andra om de råkar komma för nära. De ska inte behöva ta för givet att min hund är farlig nu när han en stor björn som älskar andra (både människor och hundar)

• FruMansour
    DiskoDagny skrev 2008-07-08 09:52:47 följande:
    Jag förstår er som försvarar era gullegrisar även om de är pitbull, rottweiler eller amstaff men ni måste ju medge att det är krävande raser ni har skaffat er?? Skulle ni rekommendera pitbull som första hund? En pitbull eller amstaff som fostras på rätt sätt av kunnig ägare är förmodligen lika trygg och stabil som vilken labbe som helst. Problemet är ju de ägare som rasen, pga sitt rykte, drar till sig! Ägare som skaffar en tuff hund och är låååångt ifrån kompetenta nog att hantera sin häftiga hund. Och så är olyckan framme.... Och ärligt talat så är det fullkomligt oväsentligt om hunden biter för att den är galen, understimulerad, fel uppfostrad etc, den är farlig i alla . Och den åsamkar samma skada oavsett anledningen till att den biter! Så jag är personligen extra observant med dessa raser och det tycker jag man BÖR vara!
    Tyvärr är nog jag typen som dömer hunden efter ägaren i situationer med tex Amstaff, Pitbull och Rottis. Jag skäms över det då jag jobbar hårt på att inte döma folk överhuvudtaget. Av nån anledning så känner jag mig lugnare när jag möter en barnfamilj med tex en Amstaff i koppel än om jag möter samma hund med en ung kille iklädd det senaste HipHopmodet.

OBS: Det säger dock inget om ägaren alls egentligen utan är bara ett fördömande första intryck från min sida. Det är dock inte helt omotiverat. Se nedan:

"Bakom medias rubriker
    De hundar som benämnts ?kamphundar? av media, har till nästan 50% varit korsningar av raserna Rottweiler och Pitbull. De resterande 50% har varit ?pitbull-liknande? hundar, som dock inte har mer gemensamt med ursprungshunden än utseendet, dvs mellanstor och muskulös.

Hundägarna har uteslutande varit ungdomar under 20 år, 40% av ägarna har t.o.m. varit under 17 år. Gemensamt för dessa hundägare är att de skaffat en hund för utseendets skull och inte för dess egenskaper.

De har skaffat en brukshund och hållit den som sällskapshund och inte haft något intresse av att aktivera hunden på ett brukligt sätt. Istället har ägarna ?laborerat? med hunden vilket leder till att ägarna i slutändan har en hund med de egenskaper de ej har klarat av att hantera.

Artikelförfattaren Conny Bergman är 33 år och har arbetat på Svenska Hundskyddsföreningen i Hundstall (SHF) i Stockholm mellan maj 1998 och augusti 2002. Hundstallets huvudsakliga uppgift är att stalla upp Stockholmspolisens omhändertagna hundar (mellan 250-450 st per år). Genom sitt arbete har han där kommit i kontakt med många av de sk ?kamphundar? som figurerat i media, dvs. hundar som varit inblandade i ?bit-incidenter?. Han har även medverkat som hundförare när omhändertagna hundar genomgått lämplighetstest enl. 19 § Djurskyddsförordningen (1998:539) av kriminalpolisens hundförarenhet på F18. Han har med sin artikel inte haft för avsikt att leverera någon lösning på problematiken med sk ?kamphundar?, utan endast velat förmedla något av den kunskap han erhållit genom sitt arbete, samt försökt att ge en opartisk bild av ?Pitbull-hunden?."
  • FruMansour
    veroniq skrev 2008-07-08 10:46:37 följande:
    Ska nog ta och ta reda på hur dom flesta mördarna ser ut ....¨ålder,hårfärg m.m. så jag kan gå över till andra sidan om jag råkar möta en som stämmer in....
    Bra skrivet! Haha
  • FruMansour
    Splach skrev 2008-07-08 10:48:04 följande:
    Skaffar man rottis eller schäfer, gör man det för att man vill ha respekt. Dessa hundar vet ju alla att dom är took farliga. och hunden kommer hamna på blocket inom sisom tidSkaffar man sej en bullhund, då har man dåligt självförtroende och vill vara matcho.Ofta går man vid soc, och eller oxå knarkar. åldern mellan 15-25år är dom som har dessa hundar..Skaffar man en liten hund som papillon etc, då vill man bara ha en hund att bära runt i en väska, och ha kläder på. Skaffar man en tax, så är man en gammal pensionär. Skaffar man en pudel, så vill man bara hålla på med frisyren och ställa ut. Skaffar man sej en golden, har man minst 2 ungar och fler på G. Eller?
    Bra skrivet!
  • FruMansour

Men visst kollar man väl lite på utseendet när man väljer hund också? Jag skulle ju aldrig skaffa en hund som jag anser vara rent av ful.

• FruMansour
    logg81 skrev 2008-07-08 11:35:28 följande:
    Ja fy faan säger jag bara... ibland är livet ihop med hund riktigt surt! Unghundstrotsen ska vi knappt nämna. Min hane är på vag in i 3-årstrotset och jag orkar bara inte med det... *suck*Men... Allt tjat o gnat, alla regniga dagar och alla jävelskap han hittar på är värt det hela. Jag kan inte tänka mej ett liv utan hund...
    Håller med.
  • FruMansour
    elinlloyd skrev 2008-07-08 21:22:15 följande:
    Måste bara tillägga att media "gör" pitbullar och andra "kamphundar" farliga. Läste om en som hade forskat i antal tidningsnotiser vid hundangrepp.. några exempel från det:1. En labradormix hade bitit ett 5-årigt barn så halva örat åkte av = 1 liten notis i lokaltidningen.2. Ett barn hade blivit sönderbitet av en liten hundras (kommer inte ihåg vilken) = 2 små notiser i lokaltidningen.3. En 52-årig kvinna hade blivit attackerad av sin egen pitbull = 478 artiklar både i nationella och internationella tidningar. (Hon skadades inte allvarligt) Hundarna i sig är inte farligare däremot är det bara de som syns i media! Det man aldrig får höra vet man ju inte om...
    Har också läst det du skriver om.
  • FruMansour
    Joppis skrev 2008-07-09 10:22:31 följande:
    Tur att man har en sån okomplicerad ras som Schäfer
    Men på 80talet var väl de "hemska mördarhundar"?
    90-tal = Rottis/Dobermann?
    2000 = Amstaff, PitBull, Staff och andra sk kamphundar.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...