Inlägg från: vargavarg |Visa alla inlägg
  • vargavarg

Var observant för dessa raser...

Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...
    Jag är inte förvånad över statestiken. Har själv Schäfer och annan ras som inte fanns med på listan. Varghybrider är inte större risk att vi möter i Sverige, inte med varg inblandat under senare generation iaf. Olyckor vad det gäller varghybrider handlar nog mer om en olycka som kunnats undvikts lätt om "hunden" haft chans att fly. En varghybrid som inte kan fly (vilket är naturligt för vild varg vid fara) kan nog skada om den blir riktigt trängd i en situation. Det kan nog vilken hund som helst göra, men hybridkorsningar med varg har nog en lägre nivå för vad som upplevs hotfullt. En varghybrid skulle aldrig angripa på eget initiativ och pga aggressivitet. Aldrig!
  • vargavarg
    DalaPetra skrev 2008-07-10 23:53:19 följande:
    Nej faktiskt så kollar jag inte på hunden först utan först på ägaren som håller i kopplet och sen på hundINDIVIDENS beteende.
    Håller med. Kollar först ägare (säger mig oftast betydligt mer än både ras och hund) , även om just jag anser att man inte alltid (men bra nästan) till 100 kan påverka sin hund.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...