Var observant för dessa raser...
Däremot säger jag att det ligger till 50% av genetik och till 50% av miljö.
Jag är emot blandras avel av många orsaker, och det handlar inte bara om mentalitet.
utan om mycket andra saker med.
Jag är själv ägare till en Staffe ( Staffordshire Bullterrier) och han har väldigt stor kamplust, vad det gäller leksaker.
Vi kan kampa om leksaker länge och väl.
Men han är inte aggressiv mot varken hundar eller människor.
Däremot skulle jag kunna tro, att när han blir större, att om någon hund kaxar upp mot han, skulle han säkert kunna svara upp mot den.
Men jag har enormt svårt att tro att han någonsin skulle starta något själv.
Detta är självklart en sak som jag kommer träna med han, och även träna med att han ej ska svara emot ifall någon hund kaxar upp mot han.
Självklart blir en fajt mellan någon bullras värre, än en fajt mellan andra raser, eller ja inte självklart men jag antar att det blir det.
just pg av att dom är avlade för att vara stresstålig och att vara smärttåliga.
Dom besitter även en enorm kraft pg av deras muskler.
Jag kan förstå att folk är rädda för dessa hundar, då som ser rätt respektingivande ut.
Däremot tror jag att dom flesta som är rädda för dessa hundar, överlag även är rädda för Schäfer, Rottis, dobberman och liknande raser med.
För inte så länge sedan, så var jag vid min svärmor.
Jag hade med mej min staffe, och dom fick besök.
Dom hälsade på min hund och tyckte att han var så söt.
Vi tog en fick och min hund låg i den enes knä hela tiden, och han gullade med den och berättade hur söt o snäll han var.
Efter ett tag gled ämnet in på hundar, och dom började förklara hur ostabila alla rottisar är i psyke, sedan kom dom in på dessa kamphundar. dom berättade att dom tyckte att det ej borde få finnas kamphundar.
Just då kunde jag inte hålla tyst längre, jag förkarade först att jag ej tycker att rottisarna är ostabila, jag sa att det finns säkert exemplar som är det, och det kan bero på både arv och miljö.
Jag förklarade att jag tror att många som har en ostabil rottis ej ger den, den stimulans dom behöver.
Sedan förklarade jag lite fint, att hunden som den ena gubben hade i knä, var en sådan där ras som räknades till kamphund, och att mycket som står i tidningar oftast är förstorat och vinklat enormt mycket.
Jag förklarade om en artikel funnen i hundsport special, som beskriver olika incidenter.
Bland annat där en pojke blev av med ett öra pg av en blandrashund.
ett barn som blivigt allvarligtbiten av en blandrashund osv.
detta hade stått med i tidningen ja i lokaltidningen ca 2gånger.
Sedan en tant som blivigt biten av sin egna pitbull, och fick uppsöka läkarvård "dvs det kunde lika gärna vara ett skrubbsår" det stod med i ca 300 olika tidningar. det kom med på CNN och andra nyhetskanaler osv.
Jag förkarade att jag tyckte att många tyvär får fel syn av dessa hundar, berättade lite bakgrund och berättade även om att tyvär är det en viss matcho stämpel över att ha dessa hundar och därför hamnar dom ibland i fel händer.
och det är då det kan gå fel, men det hade kunnat gå lika fel även om det varit en helt annan ras.
Gubben som förklarat hur snäll o söt min vovve var, kunde först inte ens förstå att det var en så kallas kamphund. Det förklarar ungefär hur insatta en del människor är, men ändå lär dom yttra sej
men du.. rottis räknas inte till bullraserna..
Men du umgås mest i kretsar där hundintresset är stor och kunskapen är större..
Skaffar man rottis eller schäfer, gör man det för att man vill ha respekt.
Dessa hundar vet ju alla att dom är took farliga.
och hunden kommer hamna på blocket inom sisom tid
Skaffar man sej en bullhund, då har man dåligt självförtroende och vill vara matcho.
Ofta går man vid soc, och eller oxå knarkar.
åldern mellan 15-25år är dom som har dessa hundar..
Skaffar man en liten hund som papillon etc, då vill man bara ha en hund att bära runt i en väska, och ha kläder på.
Skaffar man en tax, så är man en gammal pensionär.
Skaffar man en pudel, så vill man bara hålla på med frisyren och ställa ut.
Skaffar man sej en golden, har man minst 2 ungar och fler på G.
Eller?
en liten undersökning..
Dock ej i sverige, men närmare sverige än undersökningarna i USA
http://www.expressen.se/husdjur/1.1223163/radd-for-rottweilers-och-dobermannhundar