Inlägg från: Splach |Visa alla inlägg
  • Splach

Var observant för dessa raser...

Lilith74 skrev 2008-07-03 21:26:25 följande:
    Ni som snackar om att det bara är ägaren som formar hunden och rasen har noll betydelse - varför är det viktigt för så många av er att köpa renrasiga hundar? Det bör ju enligt er egen teori vara som att helt köpa grisen i säcken. Ni skulle spara rejält med pengar på att köpa en blandras istället.Eller - har ni också förstått att olika raser har olika egenskaper, men förnekar de stridslystna hundarnas särdrag för att det passar er?
    jag säger inte att det enbart ligger vid hunden..
    Däremot säger jag att det ligger till 50% av genetik och till 50% av miljö.

Jag är emot blandras avel av många orsaker, och det handlar inte bara om mentalitet.
    utan om mycket andra saker med.
  • Splach
    Amalthea skrev 2008-07-03 22:26:37 följande:
    precis, ALLLLLT HAR OCH GÖRA Med ägaren, men de flesta har jävligt svårt att fatta det.
    allt har inte att göra med ägarna alltid.
    En hund kan ha vara sjuk, en hund som har stora smärtor pg av att något inte funkar som det ska i kroppen etc kan bli livsfarlig.
    En hund kan vara "knäpp i skallen"
    En hund kan födas med dålig mentalitet.

hur en hund blir, beror till 50% på arv och till 50% på ägarna.

Jag hade själv en hund, en hund som inte klarade av att vistas bland andra okända hundar, inte så att han var aggressiv tack gode gud för det.
    Utan han blev så stressad att han blev utom kontroll.
    Det visade sej att han hade ett fel inne i kroppen som utlöste detta, och det var inget som JAG rådde för.
    Nu kan en hund som är stressad visa olika symtom, en del blir aggressiva när dom är stressade.

Så att säga att en aggressiv hund ALLTID beror på ägaren är fel.
  • Splach

Jag är själv ägare till en Staffe ( Staffordshire Bullterrier) och han har väldigt stor kamplust, vad det gäller leksaker.
    Vi kan kampa om leksaker länge och väl.
    Men han är inte aggressiv mot varken hundar eller människor.

Däremot skulle jag kunna tro, att när han blir större, att om någon hund kaxar upp mot han, skulle han säkert kunna svara upp mot den.
    Men jag har enormt svårt att tro att han någonsin skulle starta något själv.
    Detta är självklart en sak som jag kommer träna med han, och även träna med att han ej ska svara emot ifall någon hund kaxar upp mot han.
    Självklart blir en fajt mellan någon bullras värre, än en fajt mellan andra raser, eller ja inte självklart men jag antar att det blir det.
    just pg av att dom är avlade för att vara stresstålig och att vara smärttåliga.
    Dom besitter även en enorm kraft pg av deras muskler.

Jag kan förstå att folk är rädda för dessa hundar, då som ser rätt respektingivande ut.
    Däremot tror jag att dom flesta som är rädda för dessa hundar, överlag även är rädda för Schäfer, Rottis, dobberman och liknande raser med.

För inte så länge sedan, så var jag vid min svärmor.
    Jag hade med mej min staffe, och dom fick besök.
    Dom hälsade på min hund och tyckte att han var så söt.
    Vi tog en fick och min hund låg i den enes knä hela tiden, och han gullade med den och berättade hur söt o snäll han var.
    Efter ett tag gled ämnet in på hundar, och dom började förklara hur ostabila alla rottisar är i psyke, sedan kom dom in på dessa kamphundar. dom berättade att dom tyckte att det ej borde få finnas kamphundar.
    Just då kunde jag inte hålla tyst längre, jag förkarade först att jag ej tycker att rottisarna är ostabila, jag sa att det finns säkert exemplar som är det, och det kan bero på både arv och miljö.
    Jag förklarade att jag tror att många som har en ostabil rottis ej ger den, den stimulans dom behöver.
    Sedan förklarade jag lite fint, att hunden som den ena gubben hade i knä, var en sådan där ras som räknades till kamphund, och att mycket som står i tidningar oftast är förstorat och vinklat enormt mycket.

Jag förklarade om en artikel funnen i hundsport special, som beskriver olika incidenter.
    Bland annat där en pojke blev av med ett öra pg av en blandrashund.
    ett barn som blivigt allvarligtbiten av en blandrashund osv.
    detta hade stått med i tidningen ja i lokaltidningen ca 2gånger.
    Sedan en tant som blivigt biten av sin egna pitbull, och fick uppsöka läkarvård "dvs det kunde lika gärna vara ett skrubbsår" det stod med i ca 300 olika tidningar. det kom med på CNN och andra nyhetskanaler osv.

Jag förkarade att jag tyckte att många tyvär får fel syn av dessa hundar, berättade lite bakgrund och berättade även om att tyvär är det en viss matcho stämpel över att ha dessa hundar och därför hamnar dom ibland i fel händer.
    och det är då det kan gå fel, men det hade kunnat gå lika fel även om det varit en helt annan ras.

Gubben som förklarat hur snäll o söt min vovve var, kunde först inte ens förstå att det var en så kallas kamphund. Det förklarar ungefär hur insatta en del människor är, men ändå lär dom yttra sej

• Splach
    Zaria skrev 2008-07-03 23:14:11 följande:
    Om du skulle köpa en hund för jakt,hade du köpt en Pitbull då? Visst det kanske hade gått men troligtvis hade det krävt dubbelt så mycket jobb att få Pitbullen att göra detta korrekt jämfört med en jakthund som varit avlad i många generationer för att vara duktiga på tex rådjursjakt.
    teckniskt sett är det enormt svårt om inte omöjligt att ha en hund som ej är avlad för det till drivande jakthund.
    En jakthund som är för jakt av råddjur och älg, vet hur den ska läsa av älgen för att undvika ev dödliga sparkar.
    En hund av ej jakttyp har inte detta, då det ej är något man kan lära hunden själv utan det ligger genetiskt att den vet det.
  • Splach
    logg81 skrev 2008-07-03 23:25:45 följande:
    Håller med om det. Men som jag skrev i inlägget innan. Jakt innebär ju mer än bara jaga och ställa vilt.
    själva jakt, innebär att att man ställer vilt, letar reda på älg, rådjur, räv, grävling, kanin eller vad det nu än är..

Viltspår, hör egentligen inte riktigt till jakt, jag håller själv på med viltspår.
    Viltspår är utmärkt att aktivera sin hund med, och det kan alla hundar göra.
    MEN viltspår är egentligen till för att söka reda på ett redan skadat djur.
    viltspår körs inte ofta med tex älgblod utan med koblod, däremot använder man älgklöv eller råddjursklöv.
    '
    En jakthund skulle säkert med kunna klara av att tävla lydnad, men frågan är hur pass bra den blir på det?
    En tax skull kunna lära sej dra, men frågan är hur mycket den skulle orka dra, och hur bra än är på det?
    En pitbull kan lära sej jaga, men frågan är hur bra den blir på det, det kan ev bli livsfarligt för den.
    Du kan säkert få en chowchow att apportera, men hur frågan är hur bra den blir på det?
  • Splach
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:54:25 följande:
    Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida. nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större

men du.. rottis räknas inte till bullraserna..

Men du umgås mest i kretsar där hundintresset är stor och kunskapen är större..Räcka ut tungan

• Splach
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:54:25 följande:
    Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida. nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större
    kamplust vad det gäller kampa om trasor mm ja..
    Inte kamplust vad det gäller slåss..
  • Splach
    Badbollen skrev 2008-07-08 10:05:43 följande:
    Problemen med “Pitbull-hundarna” är att det finns en stor marknad bland osäkra och sökande individer, samt att det finns ett antal uppfödare som formligen prånglar ut hundar till vem som helst. Dessa personer har ett omfattande kontaktnät över hela Sverige och samarbetar med varandra. Några få personer har legat bakom uppfödningen av uppåt 250 valpar per år - som till stor del även hamnat i oseriösa, felaktiga och okunniga ägares händer. Vad är då orsaken till att så många unga människor väljer att skaffa sig den här typen av hundar? Som ersättning för ett obefintligt självförtroende?Man skaffar sig en motorcykel för att kunna ha en tuff väst med märken på sig, inte för att man har ett brinnande motorcykelintresse. Man vill ha statusen och får respekten som västen inger hos folk -men får man problem med motorcykeln så behöver man hjälp.Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.Så det är knappast för att dom anses vara så farliga som dom inte är godkända
    så enligt dej har jag dåligt självförtroende och försöker få status med min hund?

Det kan möjligen inte vara så att jag ville ha en hund med härligt temprament, med bra mentalitet.
    En liten men ändå stor hund.
    En hund jag både kan köra viltspår agility och lydnad med, och dessutom även ställa ut? Samtidigt som hunden ska kunna klara av att inte göra något några dagar utan att klättra på väggarna.
    Det kan inte vara så att jag ville ha en ras med inte så mycket päls?
    Att jag ville ha en barn och människo kär ras?

Eller vad är anledningen till att jag har en staffordshire bullterrier?
  • Splach

Skaffar man rottis eller schäfer, gör man det för att man vill ha respekt.
    Dessa hundar vet ju alla att dom är took farliga.
    och hunden kommer hamna på blocket inom sisom tid

Skaffar man sej en bullhund, då har man dåligt självförtroende och vill vara matcho.
    Ofta går man vid soc, och eller oxå knarkar.
    åldern mellan 15-25år är dom som har dessa hundar..

Skaffar man en liten hund som papillon etc, då vill man bara ha en hund att bära runt i en väska, och ha kläder på.

Skaffar man en tax, så är man en gammal pensionär.

Skaffar man en pudel, så vill man bara hålla på med frisyren och ställa ut.

Skaffar man sej en golden, har man minst 2 ungar och fler på G.

Eller?

• Splach
    Badbollen skrev 2008-07-08 11:08:11 följande:
    SplachDu missuppfattade Det jag menade är att dom som gör att ägare till dessa hundar får dåligt rykte..och som har hundarna som något slags vapen. Dom vill göra sig tuffa för att enl media är det ju mördarhundar! jag är på din sida i denna tråd för har en ptibull/amstaff Och jag blir nerdragen i träsket som " kamphundsägare" bara för att en del osäkra männiksor skaffar dessa hundar utan att veta vad dom har i kiopplet och vill vara tuffa..då blir det en generallisering om att ALLA är så
    Aha så bra

Det är egentligen synd, att det inte finns något test man får genomgå innan man skaffar hund.
    Tänk om det fanns "prova på hundar" som folk fick låna i ett år, för att känna hur det kändes att faktiskt HA en hund.
    Finns ju robbotbebisar i kina, så varför inte hundar?
  • Splach
    Badbollen skrev 2008-07-08 11:20:54 följande:
    ja faktiskt. jag menar jag skulle förmodligen inte klara av att hantera en ferrari, därför borde jag inte ha en. För jag kan inte maximera vad bilen står för. Varför ha den på parkeringen bara för att vara grym " kolla jag har en ferrari" är inte det den är till för. Samma sak med hundar..eller dom flesta djur överhuvudtaget. man måste veta hur dom ska skötas och tas hand om för att det ska bli rätt.
    jag förstår precis vad du menar
    Det är heller inte så många som berättar om baksidan av hunderiet, utan det är bara det fina som ska framlysas..
    Hur mycket man fått jobba för att ev få en rumsren hund, hur många nätter man fått gå upp för att gå ut med hunden.
    När hunden varit så kass i kistan att han lackat hela hemmet.
    Eller när man MÅSTE gå ut, fast man är magsjuk och det är -20grader ute och snöstorm, för hunden lär ut och rastas.
    Att man faktiskt kan få lov att jobba med sin hund, för att få den att gå fint i kopplet, och klara av att gå i koppel fast den ser andra hundar osv osv..
    Ja det finns alltid en baksida av allt, och baksidan av hunderiet är nog allt jobb man får lägga ner på sin hund, för att faktiskt få en "normal" hund.

Tror det skulle skrämma bort en del med.
  • Splach
    FruMansour skrev 2008-07-08 11:46:38 följande:
    Men visst kollar man väl lite på utseendet när man väljer hund också? Jag skulle ju aldrig skaffa en hund som jag anser vara rent av ful.
    självklart gör man det, men det är inte det som gör det fällande steget..
    Jag vet många hundar som till utseendet jag jättegärna skulle vilja ha, men jag skulle aldrig vilja ha dom mer än för till utseendet därför skaffar jag dom ej.
    Sedan finns det hundraser som ev skulle kunna passa mej jättebra men som jag aldrig skulle kunna fälla en tanke på att ha just pg av att jag tycker dom ser förfärliga ut.
  • Splach
    Rottis77 skrev 2008-07-08 12:43:01 följande:
    En hund (oavsett ras) biter INTE om den är rätt uppfostrad......
    ojoj.. säg inte saker du inte vet något om..

En hund kan bita av många olika anledningar..

* Den kan bli provocerad
    * Den kan ha ont, höfter, ryggen etc etc.
    * Den kan bli utsatt för en situation den ej klarar av
    * Den kan bli så stressad att den biter
    * Den kan vara sjuk i någon annan sjukdom
    * Hunden kan ha tex epelepsi och förknippa anfallen med en viss människotyp pg av att den kanske varit där när ett anfall inträffat.
  • Splach
    Rottis77 skrev 2008-07-08 12:56:28 följande:
    Nä, jag vet ju ingenting om hundar..............helt jäklas okunnig!!!! Nu tänkte jag helt frisk hund, folk verkar ju tro att hunden bits pga vilken ras det är.
    varför skriver du inte det då?
    Istället för att skriva
    Rottis77 skrev 2008-07-08 12:43:01 följande:
    En hund (oavsett ras) biter INTE om den är rätt uppfostrad......
    DÅ drar du ALLa hundar över en o samma kant, oavsett om dom är sjuka eller ej.
  • Splach
    Joppis skrev 2008-07-09 10:22:31 följande:
    Tur att man har en sån okomplicerad ras som Schäfer
    haha jaa eller hur?.. du folk bakar för dom med..
    När jag hade en vit herdehund, kom folk fram och han var ju så fin osv osv..
    Tills dom började fråga närmare och jag förklarade rasens ursprung, då bakade många schäferrädda bort.. :-S
  • Splach
    Joppis skrev 2008-07-09 10:54:11 följande:
    Dom backar mer när man har munkorgen på
    haha jaa för då blev ju hunden genast mer farlig
Svar på tråden Var observant för dessa raser...