Inlägg från: logg81 |Visa alla inlägg
  • logg81

Var observant för dessa raser...

enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 22:23:58 följande:
    www.dogs-central.com/dogs-puppies/rottweiler-...  Hur kan man va rädd för en sån nallebjörn? Kompisen har en rottweiler och jag kan utan problem latja runt med honom, busa, ha handen i hans mun, rulla runt osv utan att han gör nåt....
    Jag vet inte varför jag är rädd... nä jag ska inte kalla det rädsla... jag är fruktansvärt reserverad... det låter bättre.
    Det enda som hänt var att jag blev biten för 1,5 år sedan när jag gick in i en precis påbörjad fajt mellan en rottis och en golden. Jag blev biten av rottisen i låret men det var ju inte menat att ta på mej.
    Jag är mycket hundvan och jag stålsätter mej när jag är hos folk som har rottis för jag vill inte att min rädsla/reservation ska ta överhanden. Jag går positivt överraskad därifrån varje gång.
    Det är en mycket trevlig ras som förmodligen skulle passa mej och mitt liv jättebra (ja inte just nu men i framtiden). Men jag måste lära mej läsa dom innan jag ger mej på en...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 22:37:27 följande:
    Tack, det försökte jag få fram förut,men tydligen är det ägaren som gör hela hunden. Mig veterligen köper ingen en Pitbull för att tro att den skall vara grym att jaga älg med, men det kanske går lika bra då om det BARA är ägaren som gör hunden.Låter så otroligt okunnigt att säga att "ägaren gör hunden" visst i uppfostran gör de det men man kan inte göra en Pitbull till en älghund tex.
    Vi har jakthund till sällskap och aguility. Har funkat ypperligt!
    Det går säkert att få en PB att spåra eller ställa vilt. Kanske inte med jättebra resultat men varför skulle det vara omöjligt?
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 23:14:11 följande:
    Om du skulle köpa en hund för jakt,hade du köpt en Pitbull då? Visst det kanske hade gått men troligtvis hade det krävt dubbelt så mycket jobb att få Pitbullen att göra detta korrekt jämfört med en jakthund som varit avlad i många generationer för att vara duktiga på tex rådjursjakt.
    Allt går bara man vill. Spår och eftersök är ju något som alla hundar skulle kunna göra. Alla hundar använder ju sin näsa. Jakt innebär ju inte bara att jaga vilt. Apportering skulle säkert fungera oxå, hur mpnga hundar gillar inte att kasta boll?

Visst man kanske får lägga ner lite extra tid för att lära hunden, men omöjligt tror jag inte att det är.
  • logg81
    Splach skrev 2008-07-03 23:18:33 följande:
    teckniskt sett är det enormt svårt om inte omöjligt att ha en hund som ej är avlad för det till drivande jakthund.En jakthund som är för jakt av råddjur och älg, vet hur den ska läsa av älgen för att undvika ev dödliga sparkar. En hund av ej jakttyp har inte detta, då det ej är något man kan lära hunden själv utan det ligger genetiskt att den vet det.
    Håller med om det. Men som jag skrev i inlägget innan. Jakt innebär ju mer än bara jaga och ställa vilt.
  • logg81
    Splach skrev 2008-07-03 23:39:24 följande:
    själva jakt, innebär att att man ställer vilt, letar reda på älg, rådjur, räv, grävling, kanin eller vad det nu än är..Viltspår, hör egentligen inte riktigt till jakt, jag håller själv på med viltspår. Viltspår är utmärkt att aktivera sin hund med, och det kan alla hundar göra.MEN viltspår är egentligen till för att söka reda på ett redan skadat djur. viltspår körs inte ofta med tex älgblod utan med koblod, däremot använder man älgklöv eller råddjursklöv.'En jakthund skulle säkert med kunna klara av att tävla lydnad, men frågan är hur pass bra den blir på det?En tax skull kunna lära sej dra, men frågan är hur mycket den skulle orka dra, och hur bra än är på det? En pitbull kan lära sej jaga, men frågan är hur bra den blir på det, det kan ev bli livsfarligt för den. Du kan säkert få en chowchow att apportera, men hur frågan är hur bra den blir på det?
    Jo... min poäng är ju att det inte är omöjligt men kanske inte blir ett bra resultat. SJÄLVKLART ska man sätta säkerheten först.
    Jag har varit med om några hundar som gjort saker de egentligen inte är "menade" till. Det har väl heller aldrig riktigt varit meningen att de skulle göra det men de halkade in på det på ett bananskal.
    Jag tror heller inte att ett jaktlag vill ha med en PB på jakten. Likväl som de nog heller inte vill ha med en chihuahua. Men varför inte ha kul med sin hund och testa olika saker om man har möjlighet och intresset? Hunden lär ju inte må dåligt av det...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 23:50:15 följande:
    Det är väl lika mycket att generalisera som att säga att en Drever är en bra jaktthund,även om det finns de som säkerligen inte är det.jaja du får tro och tycka vad du vill.Har du själv försökt stoppa en "bullhund" som är rejält uppe i varv? Det skiljer ganska mycket från många andra hundar.
    När vår spets råkade i slagsmål med en Borabull var det vår spets som var den som var värst. Även fast vår hund var kopplad och det inte var hennes fel så var det hon som triggade det hela. Hon tycker att lösa hundar är fruktansvärt provocerande.
    Visst var det jobbigt att hålla fast BB-hunden men den gick det ändå att få tag i...
  • logg81
    Badbollen skrev 2008-07-04 09:29:05 följande:
    kan tillägga att visst finns kamplusten i vår hund. MEN det är VI som bestämmer när han sak ta fram den och inte. Inte han. och det vet han.är vi ute i skogen och vi ser ett träd med lagom höga grenar så låter vi han hoppa upp i trädet och hänga i grenarna. Ser ganska kul ut. Han tycker det är riktigt roligt..sen räcker det med att vi ropar på honom så släpper han och kommer.Skulle nån dock komma fram till mig, och hota mig med kniv, eller om han märker att jag blir rädd och jag inte vet vilka personerna är skulle han försvara mig med sitt eget liv.och vad är det för fel på det? Vill man ha hunden för att vara tuff då? Nej, men tyvärr är det så för många. men dom vet inte heller hur man ska hantera en sån här hund. Vilket är sorgligt.
    Min förra Ridgeback räddade mej ur knepiga situationer ett par gånger. En gång var det riktigt otäckt.
    Jag hade alltid honom lös på kvällarna när jag var ute. Jag bodde mitt i city men där jag bodde var det ganska folktomt sista promenaderna. Han var ganska ointresserad av folk och hundar... Men en kväll när jag stod utanför grinden och skulle in kom det en gubbe fram och började härja. Jag kan inte säga om det var alkohol eller knark han var påverkad av. Otäck som fan var han iaf. Gambo, hunden, gick lite som han ville i buskarna så gubben visste inte att han var där. Men när Gambo fick se att jag var i trubbel kom han rusandes och motade bort gubben och höll kvar honom tills jag var innanför grinden. Då kallade jag på honom (eller mer panikskrek) och han kom direkt.
    Jag har aldrig sett han så arg och han visade allt han hade i truten. (Jag kan tänka mej att gubben såg vad han hade i 12-fingertarmen...) Hade gubben gått på honom hade Gambo nog skadat honom rejält. Tur att inget hände för Gambos skull. I det läget är jag egoist så det sjunger om det!
    Jag är glad att min vän var så hemlig som han var och att han ställde upp och skyddade mej, men hade det blivit fajt hade jag gått in själv och försvarat Gambo. Även om mina chanser varit dåliga.
  • logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-07 19:38:00 följande:
    Det är kanske inte iheller så jätte konstigt om typ rottweiler och schäfer kommer långt upp på lista då det även stod att dom även räknat in polishundar och väktarhundars "attacker" mot busar.
  • logg81
    Splach skrev 2008-07-08 11:31:39 följande:
    jag förstår precis vad du menar Det är heller inte så många som berättar om baksidan av hunderiet, utan det är bara det fina som ska framlysas.. Hur mycket man fått jobba för att ev få en rumsren hund, hur många nätter man fått gå upp för att gå ut med hunden.När hunden varit så kass i kistan att han lackat hela hemmet. Eller när man MÅSTE gå ut, fast man är magsjuk och det är -20grader ute och snöstorm, för hunden lär ut och rastas.Att man faktiskt kan få lov att jobba med sin hund, för att få den att gå fint i kopplet, och klara av att gå i koppel fast den ser andra hundar osv osv.. Ja det finns alltid en baksida av allt, och baksidan av hunderiet är nog allt jobb man får lägga ner på sin hund, för att faktiskt få en "normal" hund. Tror det skulle skrämma bort en del med.
    Ja fy faan säger jag bara... ibland är livet ihop med hund riktigt surt! Unghundstrotsen ska vi knappt nämna. Min hane är på vag in i 3-årstrotset och jag orkar bara inte med det... *suck*
    Men... Allt tjat o gnat, alla regniga dagar och alla jävelskap han hittar på är värt det hela. Jag kan inte tänka mej ett liv utan hund...
  • logg81
    FruMansour skrev 2008-07-08 11:46:38 följande:
    Men visst kollar man väl lite på utseendet när man väljer hund också? Jag skulle ju aldrig skaffa en hund som jag anser vara rent av ful.
    Ja herregud! När jag fick erbjudande om att få en RR-hane visste jag bara om hur de såg ut i princip. Jag hade inte den blekaste om hur de var... Så honom tog jag enbart på utseende. Nu kan jag inte tänka mej en annan ras, jag är fast i RR-träsket. Mycket speciella och kluriga hundar. Men det var Gambo som visade mej hur de var.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-08 11:57:15 följande:
    Nej du kan inte BARA utgå från just DIN hund för att berätta hur en hel ras är.
    Alla hundar i samma ras har en rasstandard man kan gå efter. Passar den enskilda individen in på rasstandarden kan man använda just den hunden som mall för hur andra bör vara.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-08 12:08:11 följande:
    Det vet jag,däremot kan jag inte säga att eftersom moster Berits tax är så snäll är alla taxar snälla eller dyl.Däremot kan man precis som du skriver ta en hund som passar in i "mallen" för att se hur rasen bör vara. Men långtifrån alla är det pga avel,dåliga ägare mm.
    Förhoppningsvis finns det fler bra exempel än dåliga. Jag vägrar iaf att tro annat...
  • logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-08 13:37:06 följande:
    Har man en hund som biter pga sjukdom och har kvar den i livet, då är man en dålig hundägare enl mig, för då lider hunden för mycket.
    Så när jag skrev som jag gjorde menar jag en frisk hund, inte en som kanske har svåra höftsmärtor.
    Vår tik skulle lätt hugga. Hon har ett stort problem. Men hon skulle inte göra det för att hon är sjuk utan för att hon är en mycket rädd liten dam.
  • logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-08 14:07:47 följande:
    Det är ju inte kul.
    Nä... men det är ett problem vi är mer än väl medvetna om att det finns. Nu har det aldrig hänt något men det kan hända.

Kan ju tillägga att hon inte är en stor hund eller en hund ur den berömda "kamphundskategorin"... (Vad nu det är...)
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-08 16:59:31 följande:
    Fast vad jag vet mig så har "bullraserna" mycket kamplust och vilja,den ger sig inte utan kämpar (sk gameness)däremot VAD man gör med kamplusten spelar roll,du kan både bruka den för något positivt som något negativt. Tex Pitbull och Amstaff är både otroligt kärvänliga mot människor och dessutom förarveka.Jag tycker inte man skall säga att en "bullras" inte har någon kamplust för det har den,men än en gång den kan riktas mot något bra istället för något dåligt, på en hel del plan är.Om man vill ha en hund som är lojal, tillgiven, lättlärd, bra familjehund, bra barnhund, lagom både i motion och storlek och som är utan skärpa så är ju "bullarna" alldeles förträffliga. Det som jag tycker är ett minus är att hundaggressiviteten är ganska stor,men det är mycket en träningsak och givetvis ett ansvar och en medvetenhet hundägaren måste ha.Har träffat både de som absolut avskyr andra hundar och de som är hur coola som helst.
    Men det är ju inte bara bullraser som platsar i den kategorin. Finns ju en hel del raser som gärna dragleker (eller "kampar" som belöning/lek) och har stor vilja...
Svar på tråden Var observant för dessa raser...