ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 14:56:55 följande:
Jag ogillar med beteckningen kamphundsägare, för vad fasiken är det som säger att en person som har en ras som ibland används till kamp är just en ägare till en kamphund?Jag lovar att vilken hund som helst kan bli en kamphund (mer eller mindre bra iofs).Ska kanske tillägga att jag inte ens har hund, är hundrädd. Men ska jag välja vilka hundar som toppar min lista på vilka jag är räddast för är det pudlar, schäfrar och en annan liten hundras som jag inte vet vad den heter.Enligt min erfarenhet är småhundar (iaf vissa) betydligt mer aggressiva än stora, men man säger ist att de är "ettriga" och på så vis är de ju inte farliga...
Jag skriver "kamphundsägare" just för att folk vet vilka raser jag menar. Sedan att folk väljer att misstolka det till att jag hatar vissa hundraser får stå för dem.
Har själv sett en Amstaff attackera en annan hund och maken till kamplust har jag aldrig sett, ju mer man försökte få isär hundarna på olika sätt ju mer taggad blev hon, smärta kände den inte.
Därmed är det inte sagt att att kamplust innebär aggressivitet alla gånger man kan göra något bra av det.
Även om andra hundar också kan attackera och bita är det få som ofta gör sådan stor skada som "kamphundarna" gör.