Inlägg från: Badbollen |Visa alla inlägg
  • Badbollen

Var observant för dessa raser...

anarkokapitalist skrev 2008-07-03 13:50:46 följande:
    Hur ska jag veta det?
    Vad gör du i tråden när du inte kan komma med något konkret mer än att ha fördomar?
  • Badbollen
    Litetdahl skrev 2008-07-03 14:09:07 följande:
    Men snälla, vaddå jag dillar om? Om du inte var så ettrig och snabb på tangentbordet skulle du hunnit läsa att jag hänvisade till SKK som källa. Kolla själv! Gjorde en tydligare källhänvisning i ett annat inlägg på sida 10-11. Föreslår att du klankar ner på SKK istället.
    " Aveln av hundar har sedan spårat ur för att mätta efterfrågan, och folk utan kunskap om avel såg chansen att göra en snabb hacka svarta pengar genom att förse köparna med hundar. Man avlade på hundar utan känd bakgrund, utan stamtavla eller registreringsbevis och detta innebar att man även plockade in hundar av andra raser än Pitbull, men sålde avkomman som "pitbulls". Detta i sin tur förde naturligtvis med sig att man inte visste något om eventuell sjukdomsbild bakåt på hundarna man valde att avla på. Man förde även in hundar i denna veva med osäkert temperament som det aldrig borde ha avlats på överhuvudtaget, och när personer utan hundkunskap köpte hundar för att vara "tuffa" så slog detta givetvis bakut och incidenter började hända allt oftare. Vissa har även i denna cirkus medvetet korsat in Rottweiler och andra utpräglade vakthundar i den såkallade "kamphunds aveln", allt för att få en vassare hund. Blandar man pitbullen som i åratal avlats för att inte bita människor och som har en utpräglad arbetsvilja och mod, med hundar avlade för vakt/skärpa och bitvillighet, så går det garanterat snett om man som ägare till denna hunden är okunnig.
  • Badbollen

" Sverige går det inte att meritera sin hund inom bruksgrenar då den inte är godkänd som ras av SKK. Men i många länder så som USA finns den i toppen av de flesta utmaningar den ställs inför. Den används av polis, väktare, SAR-hundar (räddningshundar) och är mycket väl lämpad för detta tillsammans med en kunnig förare, då hunden har en stor arbetspotential och vilja.

Hunden är avlad under århundraden efter prestation, i motsats till utställningshundar som avlats efter en förutsatt mall. Detta har i sin tur gett en vidare bas för vad som är tillåtet i fråga om färger, vikt etc.

• Badbollen

Det finns ett stort antal fördomar och myter om amerikansk pitbullterrier, mycket tack vare sin brokiga historia. Hur dessa myter och fördomar har uppstått är det svårt att sia om. Några av de vanligare myterna är:

Pitbull är inte en renrasig hund.- Den är stambokförd sedan 1898 i UKC.

Termen Pitbull är samlingsnamn för alla bull och terrierraser.- Termen är en förkortning av namnet "American Pitbull Terrier", och avser endast denna ras.

Käkarna låser sig.- Det är en genetisk och anatomisk omöjlighet hos hundar att låsa sina käkar.

Ingen hund biter hårdare än en pitbull.- Det finns ingen vetenskapligt säkerställd metod att mäta hundars bettstyrka.

Man kan aldrig få en pitbull att lyda.- Det finns raser som är lättare att arbeta med, men för den som är beredd att lägga ner tid och arbete på sin hund så finns det alla förutsättningar att lyckas.
    I Sverige är inte pitbull så vanlig som brukshund ännu men i USA finns det ett stort antal amerikanska pitbullterriers som är framgångsrika inom lydnad och andra bruksgrenar.

Pitbulls är inte rädda för någonting.- Alla hundraser består av många olika individer, temperament och personligheter så alla är inte likadana. Det går inte att uttala sig om en hel hundras med utgångspunkt från några enstaka individer. En pitbull ska inte vara nervös och rädd men den ska inte heller vara alltför dumdristig och självdestruktiv.

Många anser att detta är en kontroversiell hundras, och med tanke på hur ofta det skrivs om "Pitbulls" i framför allt kvällspress i negativa ordalag, så är det kanske inte så konstigt. Detta är en direkt översättning gjord av [7] "National Canine Research Council" i USA som tittade närmare på hur hundar av olika ras kontra Pitbull behandlas i media.

18 augusti 2007 En Labradormix attackerade en 70-årig man och skadade honom svårt. När polisen kom till platsen, sköts hunden då den attackerade dem. Detta resulterade i en artikel och enbart i en lokaltidning.

19 augusti 2007 En blandrashund attackerar och biter en 16 månader gammal flicka svårt i nacken. Detta resulterade i två artiklar i samma tidning.

20 augusti 2007 En sexårig pojke blir svårt attackerad av en mellanstor blandrashund, och får uppsöka sjukhus. Bland annat har hunden bitit av ena örat på pojken. Detta resulterade i en artikel i lokalpress.

21 augusti 2007 En 59 år gammal dam blir attackerad i sitt hem av sina två pitbulls, och får skador som krävde sjukhusvård. Detta resulterade i 230 artiklar i nationell och internationell press. Även annan media, bland andra CNN, MSNBC, och FOX, tog upp händelsen

Även om det är mycket kraftiga och allvarliga skador av en hund av okänd härkomst eller annan ras än pitbull, så verkar det inte vara lika stort nyhetsvärde i en sådan incident.[7] NCRC undersöker alla hund relaterade bitskador i USA, och rapporterar att det blir allt vanligare att folk citerar media rutinmässigt, och använder det som bevis för att pitbulls skulle vara farligare än andra raser.

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 14:44:23 följande:
    Det är väl den Engelska staffen som kallas Nannydogs,inte Pitbulls
    " En amerikansk pitbullterrier är en mellanstor atletisk hund med kort hårlag, och med ett öppet och tillgängligt temperament. Hunden är i motsats till exempelvis en Rottweiler en förarvek hund, vilket i enkel översättning betyder att den inte är hård i temperamentet och försöker testa sin rang i flocken. Det är en människokär hundras mycket tack vare avelsarbetet som i århundraden sållat bort aggressiva hundar. Det gick helt enkelt inte att hantera en aggressiv hund i kampsammanhang, och aggressiva hundar i sin tur brände sitt krut i förtid i matcherna och förlorade.

Helen Keller och hennes pitbullUnder åren av denna selektiva avel så har man fått fram en hundras som inte har bitvillighet mot människor, och i de fotspåren används många hundar idag som så kallade "nannydogs", på sjukhus och äldreboenden pga. sin tillgivenhet. Helen Keller hade en pitbull som servicehund under tidigt 1900-tal."
  • Badbollen

Sista delene blev fel, här kommer den

Under åren av denna selektiva avel så har man fått fram en hundras som inte har bitvillighet mot människor, och i de fotspåren används många hundar idag som så kallade "nannydogs", på sjukhus och äldreboenden pga. sin tillgivenhet. Helen Keller hade en pitbull som servicehund under tidigt 1900-tal.

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 14:52:37 följande:
    Varför ta åt sig om man skriver "kamphundsägare" utan att lägga någon värdering i det? Då vet man vad det är för typ av hund. Precis som jag skulle kunna skriva "jakthundsägare" eller "brukshundsägare" om jag ville prata med de som har den typen av hund. Jag vet då ingen som skulle ta åt sig av det mer än "kamphundsägarna". Tar man åt sig av det borde man kanske se efter vad man har för värderingar själv istället för att på förhand döma alla att det är givet att de hatar deras hundar.Jag har inte skrivit ett ont ord om varken "kamphundar" eller andra hundar här, endå blir jag påhoppad av många med att jag är en "kamphundshatare" snacka om att vissa hundägare till vissa raser tar minsta chans till att ta illa upp över saker som inte ens är skrivna.
    Att ens säga kamphund är illa nog. varför måste det vara en stämpel på en ras?? förstår inte.
  • Badbollen

ungefär som att säga att alla blondiner är bimbos..
    Skulle det vara ok?
    ..bara för att del inte har alla hästar i stallet ska jag kalla alla blondiner bimbos??

"oh titta stackars barn som har en bimbo mamma!"

" Titta en bimbo!! Gå över på andra sidan gatan, hon kanske visar brösten för oss annars!!!"

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 15:01:15 följande:
    Jag skriver "kamphundsägare" just för att folk vet vilka raser jag menar. Sedan att folk väljer att misstolka det till att jag hatar vissa hundraser får stå för dem.Har själv sett en Amstaff attackera en annan hund och maken till kamplust har jag aldrig sett, ju mer man försökte få isär hundarna på olika sätt ju mer taggad blev hon, smärta kände den inte. Därmed är det inte sagt att att kamplust innebär aggressivitet alla gånger man kan göra något bra av det.Även om andra hundar också kan attackera och bita är det få som ofta gör sådan stor skada som "kamphundarna" gör.
    Även om det är mycket kraftiga och allvarliga skador av en hund av okänd härkomst eller annan ras än pitbull, så verkar det inte vara lika stort nyhetsvärde i en sådan incident. NCRC undersöker alla hund relaterade bitskador i USA, och rapporterar att det blir allt vanligare att folk citerar media rutinmässigt, och använder det som bevis för att pitbulls skulle vara farligare än andra raser.
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 15:06:13 följande:
    Vem har sagt att en "kamphund" måste vara farlig?Min granne har världens snällaste och goaste hund av "kamphundsras"Hon säger för det mesta också "kamphund" om hon pratar om raserna generellt.
    Du säger ju att kamphundar är avlade till att kampa! Vilket är totalt fel
Svar på tråden Var observant för dessa raser...