• SolOchSnö

Jag gav mina katter maskpiller och nu är de sura...

Jag har sett att en av mina två katter har mask så jag köpte maskpiller på apoteket. Jag vet att det är kört att lura dem att äta maskpiller genom att blanda det i maten så jag körde på den hårda linjen och stoppade in pillret i munnen på dem.

Med en av dem gick det bra, jag stoppade in pillret och lutade hennes huvud bakåt och hon svalde på andra försöket. Med den andra gick det sämre. Hon var en mästare på att lirka upp pillret och spotta ut det i mungipan. Dessutom morrade hon högljutt hela tiden (jag förstår henne, det skulle jag också göra). Till sist svalde hon ner det.

Jag gav dem pillren igår och nu är den andra katten sur på mig. Vilket känsloliv de har, hon kan bli sur av olika anledningar och så tar det flera dagar innan hon är glad igen. Jag undrar när hon förlåter mig

• Svar på tråden Jag gav mina katter maskpiller och nu är de sura...
  • Soul

Hihi det brukar ta lite tid. Vi har inga problem med piller. Jag mutar med mesost - favoriten. Däremot om man råkar trampa på svansen eller gud förbjude sätta på dammsugaren i samma rum som katten är så kan de tjura i dagar!

Ett tips är att hålla kattens huvud bakåt och lägga pillret så långt bak i munnen som möjligt. Sen håller man igen munnen samtidigt som man drar handen över struphuvudet. Det tvingar dem att svälja. Sen ska de naturligtvis ha något riktigt gott som kompensation.

• SolOchSnö

Tack för tipset, jag visste inte det där med struphuvudet.

Mina katter har ingen favoritmat utom torrfodret. Det ska vara Eukanuba med lamm och lever, annars får det vara. Fisk, köttfärs och annat gott ratar de. Eller förresten, mjölk och fil äter de om de får chansen.

Deras bästa belöning är att få sitta i mitt knä och de får de förstås, speciellt nu när jag har avmaskat dem.

• Fröken perfekt

Klena in tabletterna i smör så slinker de lättare ner

• Rottis77

Ett tips till nästa gång är att ringa din veterinär och be dom skriva ut nåt som heter Profender, det är ett avmaskningsmedel som är en oljelösning som man sätter på huden i nacken så slipper du tvinga i katterna piller + att dom inte blir sura på dig Flört.

• iii

Jag brukar använda flytande maskmedel och använda en liten spruta för att få in det i munnen. Mycket smidigt. Tabletter hade jag aldrig lyckats med

• PennyJane

hihi.. ja katter är verkligen underbara. mysigt med deras känsloliv.

Svar på tråden Jag gav mina katter maskpiller och nu är de sura...