• Mizzz

När kunde era barn hoppa jämfota?

Som rubriken säger, när kunde ra barn hoppa jämfota?

Min son 14,5 månader hålleer för fulla muggar på att försöka lära sig, han har klarat att lätta från marken ett par gånger men nästan alltid med resultatet att han faller ner på rumpan efteråt. Dock gansa sött att se honom kämpa så och bli glad när han lättat från marken lite

Aja, vill bara veta när man kan förvänta sig att han faktisk KAN hoppa

• Svar på tråden När kunde era barn hoppa jämfota?
  • EEJ

Jag har inga barn själv, men däremot elever i åk4 där vi har två elever som fortfarande kämpar med att hoppa jämfota.

• kron

Min 20-månaders lättar inte än men hennes kompis har kunnat ett tag...

• Mizzz
    EEJ skrev 2008-07-02 12:31:58 följande:
    Jag har inga barn själv, men däremot elever i åk4 där vi har två elever som fortfarande kämpar med att hoppa jämfota.
    Oj, hmm trodde att man lärde sig det kring 1-1,5 år eller så.

Ingen som har barn som kan hoppa jämfota?
  • MARIA99

1 1/2 års åldern eller nån månad senare va nog Mira men jag minns inte exakt. Fyller 2 år i dag & har kunnat ett bra tag iallafall. De äldre minns jag inte men dem va nog runt 2 år.

• Lalalong

Klara är 2 år och 2 månader och kan inte hoppa jämfota. Det ser dock väldigt roligt ut när hon försöker *sötis*
    Hon har dock alltid varit sen med det grovmotoriska så det är möjligt att de flesta barn har lärt sig det i 1,5-2årsåldern

• anza

Min treåring har kunnat det ett bra tag. Hon kan tom hoppa på ett ben några steg. Men däremot mina tvillingar som fyller 2 år nu i juli, de kan inte hoppa jämfota än. Men de gick också ganska sent. Beror nog mycket på när man blir stadig osv. Kan skilja mycket mellan olika barn. Mina killar har precis lärt sig springa. De har försökt länge men benen har liksom inte riktigt hunnit med

• Mizzz
    Lalalong skrev 2008-07-02 12:38:23 följande:
    Klara är 2 år och 2 månader och kan inte hoppa jämfota. Det ser dock väldigt roligt ut när hon försöker *sötis*Hon har dock alltid varit sen med det grovmotoriska så det är möjligt att de flesta barn har lärt sig det i 1,5-2årsåldern

Vet inte hur din dotter ser ut då hon försöker. Men håller med om att det ser skoj ut iaf. När sonen försöker så kommer ju ibland bara ena benet med upp eller som hamnar han direkt på rumpan, men mest står han och "gungar" upp och ner.
  • Mizzz
    anza skrev 2008-07-02 12:38:30 följande:
    Min treåring har kunnat det ett bra tag. Hon kan tom hoppa på ett ben några steg. Men däremot mina tvillingar som fyller 2 år nu i juli, de kan inte hoppa jämfota än. Men de gick också ganska sent. Beror nog mycket på när man blir stadig osv. Kan skilja mycket mellan olika barn. Mina killar har precis lärt sig springa. De har försökt länge men benen har liksom inte riktigt hunnit med
    Det är duktigt! Sonen kan springa redan och är JÄTTE tidig grovmotorisk, men finmotoriskt är han inte alls lika tidig, han fixar knappt att ta en sked till munen.
  • Lalalong
    Mizzz skrev 2008-07-02 12:44:01 följande:
    Vet inte hur din dotter ser ut då hon försöker. Men håller med om att det ser skoj ut iaf. När sonen försöker så kommer ju ibland bara ena benet med upp eller som hamnar han direkt på rumpan, men mest står han och "gungar" upp och ner.
    Hamnar på rumpan gör hon aldrig direkt men hon guppar upp och ner utan att fötterna lyfter... hon tar i för kung och fosterland och ändå händer det ingenting . Eller så lyfter fötterna en i taget så det ser ut som hon springer på stället
  • Martina 76

Min son är 2 år och har väl kunnat hoppa jämfota i ett par månader, dvs 22 månader gammal. Min brors dotter var dock tidigare - kanske 20 månader eller så.

• Erik

Erik lärde sig hoppa nångång innan han var 1½ år men exakt när minns jag inte längre.

Erik -04, Elias -07
  • Vilhelmina

Min äldste son gick vid 10 månader, men kunde inte hoppa jämfota vid fyra-års kontrollen.

• Zolo

Vid 20 mån kunde grabben hoppa jämfota.

• Livshlädje

Min dotter har kunnat det 3-4 månader o hon är 22 mån snart.. men hon har många jämnåriga som inte kan det alls.

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Lukas10

Min son lärde sig lagom till 1½ års kontrollen, bvc sa att det är vanligast runt 2½ års ålder.....men det är olika från barn till barn!!

• emson

Sonen på nästan två hoppar upp med båda fötterna samtidigt men jämfota, nepp inte än.

• Freiya

jag skulle tro att hon var ungeför 20 månader när hon lärde sej hoppa jämfota.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Tant Green

Runt 2 år funkade det ibland, men oftast blev det liksom med ett ben i taget. Det är först nu när hon är 2 år och 9 månader som det blir riktigt jämfota varje gång.

• Pochahontas

Elsa kunde hoppa jämfota när hon var 19 månader. Det är nog tack vara studsmattan. Vi har en sån där stor med nät. Den älskar hon. Hon och hennes bror är väldigt mycket på den. När hon började kunde hon inte alls, men eftersom hon kunde stå stilla när brorsan hoppade blev det automatiskt "jämfota" hopp. Det dröjde inte länge förrän hon fixade det själv, både på studsmatta och på marken.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden När kunde era barn hoppa jämfota?