• Zazla

Visa dina rastaflätor!

Jag gör rastaflätor och dreads, både med och utan löshår. Jag satte i löshår och gjorde dreads på en tjej som hade ca 7 cm långt hår och det höll jättelänge. Jag gjorde flätor på mig själv en gång, vet att jag har en bild, ska se om jag kan hitta den och slänga upp den i galleriet.

Jag har än så länge bara gjort flätor på kompisar och då tar jag inte betalt, de får dock betala håret som kostar ca 300 kr. Dreads har jag gjort på folk jag inte känner då tar jag 1000 kr.

Men som sagt, går du till en frisör så kan det ju hamna runt 2-3000 spänn.

• Zazla

nu hittade jag bilden, väldigt liten och ganska kass kvalite tyvärr...

• Zazla

Ja det syns förresten inte på bilden men jag har jätteljust (nästan vitt) överst och sedan är underhåret rött. Det var ganska fint faktiskt. Håller med om att det är snyggare när man blandar lite färger faktiskt.

• Zazla

giz: Jo jag tycker att de håller sig ganska släta faktiskt. Och om någon tovade upp sig så flätade jag bara om den flätan Men man kan ju inte ha dem mer än 3-4 månader, sedan får man spänna dem eller ta ut dem. Jag tvättade håret som vanligt men herregud vad TUNGT det blev! Man har liksom lite ont i skallen i början, först och främst för att det drar och sedan för att det känns som att det har fastnat något jättetungt i håret som vägrar släppa. Men man vänjer sig Däremot så vande jag mig alldrig vid att sova på dem, kändes som en extra kudde som prasslade hela nätterna....

• Zazla

sessan: Jag flyttade från leksand för ett år sedan Jag kan ju hojta till om jag ska upp dit å hälsa på

• Zazla

det finns förresten en liten affär i falun som säljer löshår billigt. Den heter saffran och ligger en liiiten bit från torget. Om du står med ansiktet mot kyrkan så går du in på gatan till vänster, ca 50-100 meter in på den gatan ligger den på vänster sida.

Ett paket kostar mellan 50 och 80 kronor och man behöver ca 4, kanske 5 paket.

• Zazla

Jag lovar att hojta till, längtar dit som en galning så jag hoppas att det blir snart!

• Zazla

JUST DET! Jag lärde ju en kompis hur man gör, hon blev faktiskt jätteduktig! Ska fråga henne om hon känner för att ta sig an ett troll och en prinsessa Hon bor i stockholm men åker hem till rättvik ganska ofta. ska fråga henne.

• Zazla

hm, det är jättesvårt att förklara men jag ska göra ett försök

Man ska ju ha tre slingor när man gör en fläta. Om du använder löshår så är det dubbelvikt. Därför tar du EN slinga av ditt hår och hänger över löshåret så att du får tre slingor. Sedan flätar du kanske tre-fyra tag, spänner ner löshåret i hårbottnen (hårt), flätar några tag till.
    Sedan delar du upp de tre slingorna till tre nya dvs du blandar löshåret med ditt eget hår. så att allt blir lika långt ( löshåret måste alltså vara längre än ditt eget hår) Sedan flätar du vidare. Dela upp slingorna till tre nya ett par gånger till precis i början sedan flätar man bara på som vanligt. I slutet när man bara har löshår kvar så tar man en tändare och bränner ihop ändarna ( ännu en anledning till att lösgåret ska vra längre

NÅGON som förstod? haha...

• Zazla

tii: Jo det känns som att man har fått en släng av reumatism en vecka efteråt... Fast jag får himla ont i ryggen och axlarna också. Jag gjorde på en kompis som nyss hade fått barn en gång = avbrott hela tiden. Då tog det en vecka att bli färdiga men då hann jag vänja mig så då var det lugnt för fingrarna

giz: nääää löshåret smälter ju, ditt vanliga hår brinner upp

• Zazla

men giz, då är det ju bara att börja fläta som vanligt isåfall

• Zazla

ja tyvärr så måste det bli gummisnoddar om man inte använder löshår. Eller så kan man sätta pärlor i ändarna men DET är drygt å sova på

Ja inbakade är lite klurigt att göra på sig själv men du har ju ett gäng ungar, lär dem hur man gör Jag vet att jag har sett bilder p nätet hur man gör inbakade flätor

• Zazla

ja på hästaffärer kan du köpa en hel påse med minisnoddar för typ 10 spänn. Superduper. Tyvärr är de ju oftast vita och inte genomskinliga som är mkt snyggare På nätet har jag inte sett någon som säljer billigt. Men mitt tips om Saffran i falun kvarstår

• Zazla

den där twist braid ser ju skitcool ut, den måste jag lära mig

• Zazla

Jag bor i halmstad men det var INTE JAG som gjorde TinkyWinkys flätor. Bara så ni vet

Svar på tråden Visa dina rastaflätor!