• jea1

Vilken vikt vid klädstorlek 40-45?

Vilken vikt brukar barnet ligga på om man måste använda sej av kläder i storlek 40 till 45?

Har varit på två tillväxtultraljud nu och med stor sannolikhet kommer han endast upp i ca 2500gr om han får stanna kvar i magen till v40. Just nu ligger vikten på 1696gr i v34+5. Skall tillbaka om två veckor och kolla om han växer vidare eller om vi måste göra ett för tidigt kejsarsnitt. Han ligger dessutom i säte och sen har jag för lite fostervatten så något vändningsförsök blev det inte tal om.

Om det nu blir ett snitt lite tidigare, vad skall jag då handla för storlek på kläderna? Blir det för stort det som jag redan har i storlek 50?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-22 13:34
    Tack alla som svarat. Inget blev som vi tänkt oss men tack iallafall för alla svaren om storleken på kläderna.

• Svar på tråden Vilken vikt vid klädstorlek 40-45?
  • chillie

Min pojke är 2,5 mån och använder nu strl 50/56 i kläder. Han har alltså haft strl 40-50 fram tills nu. Han vägde 1920 g när han föddes och väger nu runt 3500 g. Det har varit ungefär likadant med 2 av mina flickor som vägde mellan 1700 och 2000 när de föddes.
    I ditt fall skulle jag nog satsa på strl 50 direkt eftersom 2500 ändå inte är så lite.

• jea1

Tack så mycket, det är mitt första barn så jag är inte så hemma i den här storleksdjungeln.

• lillatuss74

min dotter vägde 2700 o var 47cm lång när hon föddes.
    hade köpt storlek 50 men det var stort på henne.
    letade o lyckades hitta några få plagg i strlk 44 o 46.
    nu finns det mer kläder i de storlekarna.
    nästa gång, ska jag köpa något mer plagg i de mindre för att vara säker.

• MsBeauty

2-3 kg vägde min son under den tid han hade strl. 44

• therese

Det är väl egentligen längden man går efter, klädstrl ska motsvara antalet cm som barnet är långt.
    Vår tjej var tillv. hämmad och trots låg vikt var hon lång och drog stl 50. Hon låg kvar till "fulltid".
    Kommer han ut tidigare skulle jag nog gissa på stl 45.

Lycka till m allt!

• Misilo

Lycka till med allt!

Min lille kille hade storlek 40 när han var cirka 40 cm lång och vägde då runt 1700 gram. Sedan gick det ganska fort till det att han fick storlek 50. Det är nog väldigt olika.

Ett tips är att H&M har en del kläder i storlekar under 50 och det är ju prisvärt, särskilt om bebisen inte behöver dem så länge.
    Ha det bra!

• Lillan75

Min flicka var 47 cm och vägde 2900 g. Hon var rätt mager så det som passade bäst var 44. Därefter hade hon 50 LÄNGE! Nu är hon 6,5 mån och använder mest 62 men en del 56 passar fortfarande! Jag kan också tillägga att även vi gjorde flera tillväxt-UL och vid det som visade minst beräknades det att hon skulle väga ca 27% mindre än normalt vid födseln. Detta stämde alltså inte alls, hon blev ju ganska normalstor ändå. Så det är inte säkert att ditt barn blir litet även om det är kompetent personal som gör tillväxt-UL. Det verkar vara väldigt svårt att mäta och beräkna rätt med dagens metoder!

• jea1

Tack alla för svaren, får vänta och se vad dom säger när jag ska på mitt nästa tillväxtultraljud den 15:e. Just nu kör dom ctg 1 gång i veckan så jag känner mej rätt så trygg.
    Visste inte att man räknar storleken efter längden, det var bra att veta.

Kram och tack alla!

• Full av förhoppning

jo det stämmer att det är efter längden... 50= 50cm lång

Min lille kille väger nu 3706g och kan fortfarande ha strl 44 i bodysar från Lindex och H&M. Han är 49cm lång så de börjar bli liiiite tajta och korta i ärmarna men funkar fint ändå.... 50 har vi börjat använda nu och det sitter lite bättre om än liiiiite pyttelite stort

Elias är här
Svar på tråden Vilken vikt vid klädstorlek 40-45?