• isisisis

I vilken ålder får ni göra mammografi i er kommun?

Det har ju inte med barnalstrande att göra,men det är ju 40 plussarna jag vill åt.

I ängelholms kommun får man inte göra någon förrän vid 50!!!

I Helsingborg vid 45!

Det tycker jag är alldeles för sent!

Jag vill göra en nu,men det får man inte.

Jag är 43.

Någon som gjort någon?

• Svar på tråden I vilken ålder får ni göra mammografi i er kommun?
  • Siabellon

Här i Dalarna kallar de alla kvinnor mellan 40 o 70 år.
    Du får inte en rtg om du ringer och frågar då? Här går det bra om man är orolig.

• isisisis

Jag ville göra en,för jag ömmar ibland.

Men jag fick inte.

Om jag inte kände någon knöl så fick jag inte göra någon,fast jag var orolig!

• Siabellon

Låter ju helsjukt ju!
    Kan du vända dig till nåt grannlandsting eller nåt?
    Annars tycker jag nog du ska tjata på dem. Ömmar det o det inte är det vanliga ömmandet som kan följa med menscykeln så måste man väl få kolla upp det!
    Visst kan man tycka att det skulle bli ett himla spring om alla som hade lite småont ibland ville komma och göra mammografi men om du är orolig borde de väl ta dej på allvar.
    Lycka till!

• jagäraf

Jag vet inte exakt men jag har bott här (Gotland) sedan jag var 39 och gjort mammografi vartannat år sedan jag flyttade hit.

• jagäraf

Måste tillägga att jag tidigare bodde i Sthlm och gjorde mammografi ett flertal ggr av olika skäl där från det att jag var 27. Första ggn pga knöl så det kanske inte var så konstigt men senare av spänningar i bröstet osv och det var inte svårt alls att få tid.

• Sandra 02

Låter skumt,själv har jag fått göra 2st och jag är precis fyllda 43.
    Jag bor i Stockholm/Salems Kommun.

• Vitsippa65

Jag bor i Västra Götaland och har fyllt 43 - har inte hört ett ljud om nån mammografi.... Jag har också undrat...

• Hjartesjalen

Jag gjorde min forsta mammo nar jag var 24. Nu gjorde jag det i USA o jag e 36. Dom har som standard att borja kolla har vid 35.

Men, ang svea nu da, det kan man val gora nar man vill, det gjorde jag, det e bara o ringa o bestalla tid o man blir remiterad direkt. El funkar det inte sa langre kanske..?

• isisisis
    Hjartesjalen skrev 2008-07-03 05:29:24 följande:
    Jag gjorde min forsta mammo nar jag var 24. Nu gjorde jag det i USA o jag e 36. Dom har som standard att borja kolla har vid 35.Men, ang svea nu da, det kan man val gora nar man vill, det gjorde jag, det e bara o ringa o bestalla tid o man blir remiterad direkt. El funkar det inte sa langre kanske..?
    Nä.Tyvärr så är det inte bara att ringa.
    Det har jag gjort 2 gånger nu.

Det har med ekonomi att göra och vilka resurser ditt landsting har.
Svar på tråden I vilken ålder får ni göra mammografi i er kommun?