Korvstroganoff som i skolan (recept sökes)
Gör ibland korvstroganoff men är aldrig riktigt nöjd med den. Har insett att jag saknar den som man fick när man gick i skolan...är det någon som vet hur dom gör den...dvs vad dom har i den?
Gör ibland korvstroganoff men är aldrig riktigt nöjd med den. Har insett att jag saknar den som man fick när man gick i skolan...är det någon som vet hur dom gör den...dvs vad dom har i den?
Vet inte riktigt hur de gör men den jag gör påminner om den iaf.
jag bryner till korven och löken i lite margarin. Kryddar med lite svartpeppar och paprika. Häller i en ask passerade tomater (ica´s) och lite ketschup och senap. Det får puttra lite innan jag heller i en liten burk med creme fraische. Låter det koka en stund inna jag serverar det.
Såhär gör jag:
stek lök och korv i lite smör.
Häll i creme fraiche, tomatpuré, lite socker, soja, salt, peppar, paprikapulver, chilisås och ev en skvätt balsamvinäger.
Gör som receptet ovan men ta gräddfil istället för créme fraiche och skippa sockret och balsamvinägern
Supergott blir det!!
Och låt för guds skull inte grytan koka upp sedan du haft i gräddfilen, för så skär det sig garanterat!
Och lägg till en msk dijonsenap.
åh denär ju så god, kan tyvär inte recept men så här brukar jag göra
korv
lök
paprika
vatten
creme fresh
tomat pure
kryddor
Det finns säkert en uppsjö med varianter och frågan är vilken du efterlyser.
Jag har ett från min gamla hemkunskapsbok som jag brukar använda som bas (sen höftar jag till det lite i mängd och ingredieser ibland. Jag brukar t.ex. ha i paprikapulver som smak- och färgsättare, och har jag inte grädde eller gräddfil så funkar det med creme fraiche eller helt enkelt mjölk (ersätter även vattnet då)):
Till 2 personer:
200 g falukorv
1 liten gul lök
1 msk vetemjöl
1 krm salt
½ krm vitpeppar
1 msk tomatpuré
1 dl grädde eller gräddfil
1 dl vatten (eller buljong)
10 g margarin till stekning
Strimla korven och finhacka löken.
Stek korv och lök i några minuter.
Strö över mjöl, salt och peppar. Rör om.
Tillsätt tomatpurén, grädde eller gräddfil och vatten. Rör om och låt koka på SVAG värme i ca 5 minuter.
Tack för alla svar!! Får testa lite olika tror jag för att se vilket som blir bäst...men det verkar som många använder creme fraiche eller gräddfil istället för grädde.
Att byta ut grädden är nog en "nymodighet" för att sänka fetthalten. Ett tag var ju fett det farligaste vi kunde få i oss. Nu är det socker...
Om du har bråttom och är trött och inte orkar med att lägga ner energi på korvstroganoffen så finns det påsar med färdig mix som bara ska blandas med mjölk. Stek bara upp lite korv, häll i mjölken och sen påsen och sen låter man det puttra tills det är klart. Tycker faktiskt att det blir en god korvstroganoff, och så kan man alltid krydda på lite själv ;) Smakar i alla fall som den som jag fick i skolan :)
Vi brukar bryna falukorv o lök, spä på med vatten, köttbuljong, paprika pulver, chilisås och krossade tomater. På med mjölk/grädde, red av, smaka av med salt o vitpeppar.
Sen är det säkert olika från skola till skola.