Korvstroganoff som i skolan (recept sökes)
Gör ibland korvstroganoff men är aldrig riktigt nöjd med den. Har insett att jag saknar den som man fick när man gick i skolan...är det någon som vet hur dom gör den...dvs vad dom har i den?
Gör ibland korvstroganoff men är aldrig riktigt nöjd med den. Har insett att jag saknar den som man fick när man gick i skolan...är det någon som vet hur dom gör den...dvs vad dom har i den?
Fast snabbare än korvstroganoff är det få rätter som är. Det tar totalt en kvart. Vad vinner man på en färdig mix med en massa konstiga tillsatser som smakförstärkare och modifierad stärkelse (samt klumförebyggande medel och annat...) om man ändå redan har mjölk hemma? De få ingredienser som behöver tillsättas (tomatpuré, salt och peppar och ev. mjöl) har väl de flesta hemma och går ursnabbt att slänga i.
DEt är så jävla mycket godare med påsmixen. Älskar den! =)
Men se då istället till att stoppa i de kryddor som används i påsmixen så får du samma goda smak men utan en massa konstiga tillsatser. Svårare än så är det ju inte!
Här är receptet www.findus.se/produkter/ovriga.asp
Mix Korv Stroganoff 53g
Ingredienser:
Modifierad stärkelse, vetemjöl, tomatpulver, druvsocker, lökpulver, jästextrakt, salt, mjölksocker, vegetabilisk olja, smakförstärkare (E621,E635), proteinhydrolysat (soja), klumpförebyggande medel (E551), senapspulver, gurkmeja, maltodextrin, surhetsreglerande medel (E330), persilja och paprikaextrakt.
Rätt mycket kan man undvara och resten kan bytas ut mot det man har hemma: vetemjöl, tomatpuré, lök, salt, mjölk, olja att steka i, senap, gurkmeja (för färgens skull), persilja och paprika.
det är ju gott att ha grädde i också men jag söker den här lite tjockare det har inget med fetthalt och göra det är gott med grädde i också
Jag är inte så jättebrydd om tillsatser. Trivs ypperligt med min påsmix. Tack för receptet =)
Men vilken är den man gör i skolan då? Den vi åt var ganska orange.. Säkert olika för alla skolor. Är så sugen på just den de gjorde i skolan.. MMM
Tror nog faktiskt att det är den gjord på påse urk.
Jo tänkte det också, att det är den i påsen.. Får bli den nästa gång! Gjorde en nyss med lite blandade recept och den blev skitäcklig..
Om som du skrev gärna lite gammal, därför man får till smaken efter att värma upp maten dagen efter.
Här är det ultimata receptet på korv stroganoff, lovar.
Vad jag inte lovar är att det är fritt från socker och grädde men det var väl inte det som efterfrågades.
Bryn strimlad falukorv lätt tillsammans med mycket finhackad lök ( lökpulver går också bra )
Tillsätt ett par matskedar chilisås och ketchup låt det steka in i korven sakta, tillsätt ev ngn dl vatten
Sedan har du i matlagningsgrädde efter tycke och smak.
smaka av med salt och svartpeppar.
Gillar man vitlök kan man slänga i ngn klyfta från början.
Falukorv
Lök
Tomatpure
1/2 brk passerade tomater
2 dl Matlagningsgrädde
1 dl vatten
Hackad dill
Paprikapulver
Salt