• Koocachoo

Korvstroganoff som i skolan (recept sökes)

Gör ibland korvstroganoff men är aldrig riktigt nöjd med den. Har insett att jag saknar den som man fick när man gick i skolan...är det någon som vet hur dom gör den...dvs vad dom har i den?

• Svar på tråden Korvstroganoff som i skolan (recept sökes)
  • Kärnhuset

Fast snabbare än korvstroganoff är det få rätter som är. Det tar totalt en kvart. Vad vinner man på en färdig mix med en massa konstiga tillsatser som smakförstärkare och modifierad stärkelse (samt klumförebyggande medel och annat...) om man ändå redan har mjölk hemma? De få ingredienser som behöver tillsättas (tomatpuré, salt och peppar och ev. mjöl) har väl de flesta hemma och går ursnabbt att slänga i.

• Mcmajjsan

DEt är så jävla mycket godare med påsmixen. Älskar den! =)

Kärnhuset skrev 2008-07-05 12:02:46 följande:
    Fast snabbare än korvstroganoff är det få rätter som är. Det tar totalt en kvart. Vad vinner man på en färdig mix med en massa konstiga tillsatser som smakförstärkare och modifierad stärkelse (samt klumförebyggande medel och annat...) om man ändå redan har mjölk hemma? De få ingredienser som behöver tillsättas (tomatpuré, salt och peppar och ev. mjöl) har väl de flesta hemma och går ursnabbt att slänga i.
  • Kärnhuset

Men se då istället till att stoppa i de kryddor som används i påsmixen så får du samma goda smak men utan en massa konstiga tillsatser. Svårare än så är det ju inte!

• Kärnhuset

Här är receptet www.findus.se/produkter/ovriga.asp

Mix Korv Stroganoff 53g
    Ingredienser:
    Modifierad stärkelse, vetemjöl, tomatpulver, druvsocker, lökpulver, jästextrakt, salt, mjölksocker, vegetabilisk olja, smakförstärkare (E621,E635), proteinhydrolysat (soja), klumpförebyggande medel (E551), senapspulver, gurkmeja, maltodextrin, surhetsreglerande medel (E330), persilja och paprikaextrakt.

Rätt mycket kan man undvara och resten kan bytas ut mot det man har hemma: vetemjöl, tomatpuré, lök, salt, mjölk, olja att steka i, senap, gurkmeja (för färgens skull), persilja och paprika.

• syntetica

det är ju gott att ha grädde i också men jag söker den här lite tjockare det har inget med fetthalt och göra det är gott med grädde i också

• Mcmajjsan

Jag är inte så jättebrydd om tillsatser. Trivs ypperligt med min påsmix. Tack för receptet =)

Kärnhuset skrev 2008-07-05 12:39:06 följande:
    Men se då istället till att stoppa i de kryddor som används i påsmixen så får du samma goda smak men utan en massa konstiga tillsatser. Svårare än så är det ju inte!
  • Borttagen användare

Men vilken är den man gör i skolan då? Den vi åt var ganska orange.. Säkert olika för alla skolor. Är så sugen på just den de gjorde i skolan.. MMM

• pluvdo
    Bellsam skrev 2008-07-04 19:01:56 följande:
    Om du har bråttom och är trött och inte orkar med att lägga ner energi på korvstroganoffen så finns det påsar med färdig mix som bara ska blandas med mjölk. Stek bara upp lite korv, häll i mjölken och sen påsen och sen låter man det puttra tills det är klart. Tycker faktiskt att det blir en god korvstroganoff, och så kan man alltid krydda på lite själv ;) Smakar i alla fall som den som jag fick i skolan :)
    Det känns ju ganska sannolikt att den versionen är närmast den som man får i skolan. Att de använder sig av sådana kryddblandningar alltså.
  • Borttagen användare

Jo tänkte det också, att det är den i påsen.. Får bli den nästa gång! Gjorde en nyss med lite blandade recept och den blev skitäcklig..

• pluvdo
    Borttagen användare skrev 2011-10-01 19:03:11 följande:
    Jo tänkte det också, att det är den i påsen.. Får bli den nästa gång! Gjorde en nyss med lite blandade recept och den blev skitäcklig..
    Haha.

En grej med den i påse är dock att åtminstone jag tycker dels att det inte skadar att byta ut lite av mjölken man blandar i med grädden och dels så blir den ofta nästan godare när man äter den som rester (pånyttuppvärmd) än den blir första omgången.

Jag rekommenderar förresten Knorr. Den tycker jag är mest lik skolans (som jag också verkligen tyckte om).
  • Borttagen användare
    pluvdo skrev 2011-10-01 19:32:10 följande:
    Haha.

En grej med den i påse är dock att åtminstone jag tycker dels att det inte skadar att byta ut lite av mjölken man blandar i med grädden och dels så blir den ofta nästan godare när man äter den som rester (pånyttuppvärmd) än den blir första omgången.

Jag rekommenderar förresten Knorr. Den tycker jag är mest lik skolans (som jag också verkligen tyckte om).
    Undrar vad för korv skolan använde? Vanlig falukorv är nog för fin, ska va den billigaste med liten kötthalt.. Det är så man får tänka när det kommer till skolmat, billigt, låg kvalité, mycket tillsatser, pulver, lättlagat. Därför den här färdiglagade korvstroganoffen känns helrätt.
  • Borttagen användare

Om som du skrev gärna lite gammal, därför man får till smaken efter att värma upp maten dagen efter.

• Analoga
    Kärnhuset skrev 2008-07-05 13:09:20 följande:
    Här är receptet www.findus.se/produkter/ovriga.asp?w=105

Mix Korv Stroganoff 53g
    Ingredienser:
    Modifierad stärkelse, vetemjöl, tomatpulver, druvsocker, lökpulver, jästextrakt, salt, mjölksocker, vegetabilisk olja, smakförstärkare (E621,E635), proteinhydrolysat (soja), klumpförebyggande medel (E551), senapspulver, gurkmeja, maltodextrin, surhetsreglerande medel (E330), persilja och paprikaextrakt.

Rätt mycket kan man undvara och resten kan bytas ut mot det man har hemma: vetemjöl, tomatpuré, lök, salt, mjölk, olja att steka i, senap, gurkmeja (för färgens skull), persilja och paprika.

En påse korv stroganoff mix är inte "farligare" än t ex kryddor på burk, tomatpuré på burk etc....eller gör du allt sånt själv oxå?
  • Anna74a

Här är det ultimata receptet på korv stroganoff, lovar.

Vad jag inte lovar är att det är fritt från socker och grädde men det var väl inte det som efterfrågades.

Bryn strimlad falukorv lätt tillsammans med mycket finhackad lök ( lökpulver går också bra )

Tillsätt ett par matskedar chilisås och ketchup låt det steka in i korven sakta, tillsätt ev ngn dl vatten

Sedan har du i matlagningsgrädde efter tycke och smak.
    smaka av med salt och svartpeppar.

Gillar man vitlök kan man slänga i ngn klyfta från början.   

• Längtande83

Falukorv
    Lök
    Tomatpure
    1/2 brk passerade tomater
    2 dl Matlagningsgrädde
    1 dl vatten
    Hackad dill 
    Paprikapulver
    Salt 

Svar på tråden Korvstroganoff som i skolan (recept sökes)