• Roisin Dubh

Konstigt med pappor på BVC?

Jag blev uppriktigt förbannad när min sambo berättade vad de hade sagt på BVC. Han gick dit med Milla för den vanliga vikt/längdkollen för några veckor sedan och vad är det första han får höra?

Jo, "är mamma sjuk idag?"!!! :( Bara för att jag inte var med. Jag hade lite annat att pyssla med den dagen och det passade bättre att han gick dit!

Ska inte en pappa kunna gå till BVC med sitt barn då och då utan att det är sensationellt? Måste det vara mamman? Det verkar inte bättre! Vad är det för mening med delad föräldraledighet och allt snack om jämställdhet om det fortfarande tas för givet att mamman ska sköta allt som rör barnen?

Likadant var det när vi kom till det första mötet med föräldragruppen. Min sambo var den enda pappan i gänget och där satt han och kände sig fånig bland alla mammor som tjattrade om amning och underlivsproblem :)

Efter det ville han inte gå på fler möten och jag förstår honom. Jag är inte heller särskilt pigg på att gå dit mer för jag tyckte inte jag hade så mycket gemensamt med de andra mammorna. Man blir inte bästisar bara för att man har barn i samma ålder. Fast hur hoppar man av en föräldragrupp egentligen? Det känns som om man skulle bli betraktad som en dålig mor om man struntade i det och aldrig kom dit! Jag är trött på att sitta och lyssna på när de gnäller om sina gubbar och leker martyrer :(

• Svar på tråden Konstigt med pappor på BVC?
  • La guapa

Helt otroligt!!! Är det 2003 eller vilket århundrande befinner vi oss i egentligen? Jag har inga barn (eller, har barn på väg) och jag trodde nog att BVC var lite mer moderna än så! Och föräldragrupperna trodde jag bestod av båda föräldrarna! Låter helt sjukt och du reagerar verkligen normalt!

Hur man hoppar av en föräldragrupp? Det känns nog inte helt lätt kan jag tänka... Jo, visst kan de säkert undra men å andra sidan - vad gör det om de undrar och snackar? Du är ju inte intresserad av dem i alla fall... Förstår att det känns trist i och med att du inte känner att du har ngt gemensamt med dem. Man måste faktiskt inte gilla alla människor...

Kram på dig! Stå på er!

• Jossebell

Jag hoppade av föräldragruppen därför att alla kände varandra sedan tidigare och de träffades även privat. Kände mig utanför och kunde ej komma in i gruppen. Jag talade bara om att jag inte skulle komma mera.

dessutom så kände inte jag mig stärkt av att de satt och skröt om hur duktig och välutvecklad deras barn var. Någon sa "stackars dig som har tvillingar, hur hinner du med?" När man suttit och försvarat att man har tvillingar och inte ser det som ett kors att bära så fick jag nog.

Öppna förskolan blev min räddning. Viss gick några av dem dit men inte alla och det var inte så sammantaggad stämning där.

• cia med felicia

Ha, då ska jag höra med min sambo om han vill gå ned med Felicia på fredag för vägning och mätning. Fredag är inte vår vanliga dag att gå dit, men vår sköterska har ändå semester så det kanske inte spelar nån roll. När min sambo har varit ledig har det inte passat att gå ned nämligen. Vore kul att se om nån vi känner är där då och vad de säger eller om nån säger nåt i allmänhet...

• milla

Hej!
    Vet hur du känner det. Det är samma sak på vårt BVC också. Och dessa mammagrupper som oftast bara pratar barn och gnäller över sina män. Jag har tröttnat så jag går inte dit längre! Ska börja jobba i Augusti så då får mannen ta dusten med BVC tanterna som fortfarande lever kvar i Stenåldern!

• Lilla ru

Har ni hört att en pappa kan sitta "barnvakt" åt sin egen son, då?

Det var en vän till en släkting som sa det när pappan inte kunde följa med ut på krogen, eftersom han var tvungen att vara hemma men sonen.

- Jaha, ska du sitta barnakt?, hade kompisen sagt. (... eller om det var pappan själv som sa det. Ännu värre i så fall!)

• Roisin Dubh

Oj oj oj! :)

Jo, Lilla ru, det där med "barnvakt" åt sina egna barn har jag hört massvis av gånger och blir lika trött varenda gång. Det är som sagt ännu värre när pappan ifråga själv kallar sig för barnvakt. Vad är då mamman? Arbetsgivare?

Tänk om man skulle börja kalla sig för hemhjälp, servitris, trädgårdsmästare, konkubin, massör eller något annan formell titel när man gör något i sitt eget hem! Kanske skulle börja ta betalt också?

• Nektarin

Har inga egna barn, men instämmer verkligen i detta att "barnvakt" åt sin son/dotter låter så illa, för att inte säga uttrycket "hjälpa till" med sådant som borde vara gemensamt ansvar!

• AMEN

Utvecklingen här i sverige går mycket trögt tycker jag med och tyvär är det kvinnornas eget fel. Det är skönt att läsa att det finns fler som tycker som jag. Jag känner ibland att jag måste ha mycket manliga hormoner när jag ser folk i mitt eget kön som tjattrande höns. Har undrat om det varit något fel påmig. Läst att män har färre ord per dag jämfört med kvinnan och på kvällen sitter mannen tyst medan kvinnan babblar på. Ja ha, varför har mina ord tagit slut när jag är på jobbet, är jag man då. Känner ibland att bara skrika ut VILL NI VARA TYSTA!!! Jo då. Ojsan, det här inlägget ballade ur lite. Sorry. Ville bara säga att jag håller med. Sickjen tur att den här hemsidan finns.

• Emmelia

Håller med om att mycket är kvinnornas eget fel. Jag känner några pappor som valt att vara hemma med sina barn MEN då är det i samband med fotbolls-VM eller för att *dryga ut semesterveckorna*. Kvinnan jobbar, kommer hem och tar gladeligen ändå hand om det mesta av hemarbetet. En tjej fick åka hem från sitt jobb för hennes kille ville inte byta blöjor på sonen (!). Det hade jag aldrig ställt upp på. Krav från båda sidor krävs tycker jag- männen borde kräva att få vara hemma mer och kvinnorna i sin tur borde kräva att männen då tar det seriöst. De flesta är kanske seriösa men jag har som sagt sett flera märkliga arrangemang...

(Till AMEN: En arb.kamrat sa till mig en gång att kvinnor SKA vara fnittriga, tjattriga och pratiga, du är inte som en riktig kvinna!

• tinna

Emmelia, jag ska börja jobba i februari, men ska vara mammaledig till sommaren eftersom det är både fotbollsEm och OS. Givetvis ska jag också ta hand om min son, men hade det inte varit förr OS hade jag nog bara tagit semester nästa sommar. Jag vet att jag inte är man, för jag har fött barn....

Svar på tråden Konstigt med pappor på BVC?