Konstigt med pappor på BVC?
Jag blev uppriktigt förbannad när min sambo berättade vad de hade sagt på BVC. Han gick dit med Milla för den vanliga vikt/längdkollen för några veckor sedan och vad är det första han får höra?
Jo, "är mamma sjuk idag?"!!! :( Bara för att jag inte var med. Jag hade lite annat att pyssla med den dagen och det passade bättre att han gick dit!
Ska inte en pappa kunna gå till BVC med sitt barn då och då utan att det är sensationellt? Måste det vara mamman? Det verkar inte bättre! Vad är det för mening med delad föräldraledighet och allt snack om jämställdhet om det fortfarande tas för givet att mamman ska sköta allt som rör barnen?
Likadant var det när vi kom till det första mötet med föräldragruppen. Min sambo var den enda pappan i gänget och där satt han och kände sig fånig bland alla mammor som tjattrade om amning och underlivsproblem :)
Efter det ville han inte gå på fler möten och jag förstår honom. Jag är inte heller särskilt pigg på att gå dit mer för jag tyckte inte jag hade så mycket gemensamt med de andra mammorna. Man blir inte bästisar bara för att man har barn i samma ålder. Fast hur hoppar man av en föräldragrupp egentligen? Det känns som om man skulle bli betraktad som en dålig mor om man struntade i det och aldrig kom dit! Jag är trött på att sitta och lyssna på när de gnäller om sina gubbar och leker martyrer :(