Tonårsbarn och sommarlov
Jag är 17 år och syrran är 16 år.
Hur länge får era barn sova på morgonen?
Om vi inte ska nånstans den dagen så sover vi precis hur länge vi vill. Det är ju sommarlov för tusan....
Hur länge får de vara uppe/innan de går in på sina rum?
Öhh, så länge vi vill såklart. Om dom andra i huset går och lägger sig så äre en självklarhet att man försöker vara tyst. Just nu så ligger mina föräldrar och sover, jag och syrran sitter vid varsin dator. Jag tittar på en film men har låg volym på.
Har ni förbjudna zoner i ert hus/er lägenhet på kvällen?
Nej, varför skulle vi ha det? När man har tonåringar i huset så har man det...palla att ha ställen man inte får vara på. Jag skulle känna mig kränkt om vi införde en sådan regel. Vårat hus är inte sååå stort så jag skulle känna mig instängd....
Vad får de hjälpa till med hemma?
Det gamla vanliga. Plockar ur diskmaskinen då och då, alla städar kaninens bur en gång i månaden var..Inget direkt speciellt. Våra rum städar vi när vi vill...mitt rum blir bara städat när vi ska ha gäster, men det är ju MITT rum så...Sen klipper jag gräset för en slant när det behövs nu under sommaren.
Skiljer sig livet något under sommarlovet och under vanliga skoltiden?
Inte riktigt. Man får mera fritid, och man gör ju lite annorlunda saker...åker på utflykter då och då. Men för det mesta så vill man ju bara slappa. Ett lov är ett lov