• cta

Parkering runt skansen????

Vi ska till skansen på söndag då det är barnens allsång på skansen.
    Vi åker ända från Bollnäs så jag kan inte omgivningarna så bra.
    Har 2 alternativ.
    Den ena är att parkera bilen hos min pappa i märsta och ta pendeln in till sthlm eller att köra bilen ända till skansen.
    Hur är det med parkeringsmöjligheter på eller runt skansen och vad kostar det.Tänkte om det lönar sig att ta pendeln istället,vi är 1vuxen och 1barn på 4år....

• Svar på tråden Parkering runt skansen????
  • annlu748

Jag skulle helt klart välja att åka komunalt...Att du tar pendeln till centralen - t-bana till slussen och sedan färjan över. Detta för att inte bussarna går i stockholm nu då det är busstrejk.

Förövrigt ang parkering - det finns parkering vid skansen men de priserna tar udden av besöket - sjukt dyrt minns inte exakt. Men om du endå vill ta bilen så finns det en parkering som ligger på "grönalundsidan" närmast vattnet, då är det en femminutersprommenad fram till skansken. Den kostar givetvis också pengar men inte i närheten av vad de precis utanför skanske gör. Dessvärre är det inte en särskilt stor parkering, kanske 100 platser. Det är nog allt jag vet. L

Lycka till och ha en trevlig dag

• HOCHM

Tror nog det blir billigare och bättre att parkera bilen i märsta än i stan. Vi parkerade där när vi var på gröna lund för några veckor sedan, det kostade runt 40 kr i timmen. Är det dessutom barnens allsång på skansen så kan jag tänka mig vad knökfullt det kommer att vara på parkeringarna där.

Ett tips, har hört att snabbtåget från uppsala till stockholm är billigare än pendeltåget ifrån märsta nu.
    Värt att kolla upp.

• SaramedM

Det går inte att köra bil in på djurgården på helgerna, det är biltrafik förbjudet, går alltså inte att köra till den parkeringen som ligger vid Gröna lund

Dessvärre går ju inga bussar heller.

Färjorna lär vara packade med folk så jag hade åkt till närmanste tunnelbana och sen gått över till djurgården

• jess00

Parkera på strandvägen eller nybrogatan, gratis(har jag verkligen för mig) på söndag och promenera!

Glöm inte busstrejeken om den fortfarande skulle hålla i sig i helgen!

• annlu748

Jo en sak till om ni väljer att åka kommunalt. Kolla upp vad du tjänar mest på. Det finns ju dygnsbusskort eller tredagars upp till en vecka. Med dessa kort åker du gratis på färjan över som annars kostar 30-40 kronor. Bussremsan gäller inte på färjan. kolla in www.sl.se för mer prisinfromation och reseplanering

• HOCHM

Jo du kan köra in men inte förbi vaktkuren. Det finns ju parkering vid junibacken och den är innan kuren.

SaramedM skrev 2008-07-03 09:14:44 följande:
    Det går inte att köra bil in på djurgården på helgerna, det är biltrafik förbjudet, går alltså inte att köra till den parkeringen som ligger vid Gröna lundDessvärre går ju inga bussar heller.Färjorna lär vara packade med folk så jag hade åkt till närmanste tunnelbana och sen gått över till djurgården
  • annlu748
    Svar på #3
    Bra att du hade koll på det, det hade jag ingen aning om=)
  • cta

tack för alla svar så snabbt :)
    Min pappa bor som sagt i märsta så där kostar inte parkeringen något.
    Tror efter läst era svar att vi tar pendeln från märsta till centralen.

Men om färjan skulle vara knökfull,vad är närmaste t-bana station?

Hur långt är det att gå från den,har ju som sagt en 4årig med mig..

• SaramedM
    HOCHM skrev 2008-07-03 09:16:36 följande:
    Jo du kan köra in men inte förbi vaktkuren. Det finns ju parkering vid junibacken och den är innan kuren.
    Ja det är sant men tex den stora vid Grönan går inte att använda på helgerna

cta; osäker men tror det är karlaplan

Sen vet jag inte om spårvagnen går trots bussstrejken, då går den från normalmstorg till djurgården
  • j 3 n N y

Parkera på Östermalmssidan (gratis lördag-söndag) och promenera över Djurgårdsbron är mitt tips. Det tar fem-tio minuter att promenera från början av Djurgårdsbron. Annars kan du åka T-bana till Karlaplan och promenera ner Narvavägen till Djurgårdsbron. Hoppas ni får ett trevligt besök i Stockholm!

• SaramedM

sjögurka 79 skrev 2008-07-03 09:32:47 följande:

Parkera på Östermalmssidan (gratis lördag-söndag) och promenera över Djurgårdsbron är mitt tips. Det tar fem-tio minuter att promenera från början av Djurgårdsbron. Annars kan du åka T-bana till Karlaplan och promenera ner Narvavägen till Djurgårdsbron. Hoppas ni får ett trevligt besök i Stockholm!
    Varning för att det är svårt att hitta parkering där bara

Men jag hade ställt bilen i Märsta, åkt pendeln och sen t-bana till Karlaplan
  • j 3 n N y
    SaramedM skrev 2008-07-03 09:34:51 följande:
    sjögurka 79 skrev 2008-07-03 09:32:47 följande:
    Varning för att det är svårt att hitta parkering där baraMen jag hade ställt bilen i Märsta, åkt pendeln och sen t-bana till Karlaplan
    Nja, man får kanske ta ett varv eller två. Parkerar på gatan i stan varje dag/kväll och det fungerar toppen. Många stockholmare är dessutom borta från stan nu och särskilt på helgerna så det är ganska tomt. Är väl turisterna man får slåss med i värsta fall.
  • SaramedM

sjögurka 79 skrev 2008-07-03 09:37:00 följande:

Nja, man får kanske ta ett varv eller två. Parkerar på gatan i stan varje dag/kväll och det fungerar toppen. Många stockholmare är dessutom borta från stan nu och särskilt på helgerna så det är ganska tomt. Är väl turisterna man får slåss med i värsta fall.
    Fastr jag tänker att fler än vanligt tar bilen nu när inga bussar går och att det gör det svårare

Men det är klart vallhallavägen och sen ta t-banan funkar ju rätt bra
  • j 3 n N y

Ja det finns många bra alternativ, men det kanske är svårt om man inte är van med omgivningarna Själv tycker jag det är så skönt att ta bilen så jag hade gjort det. Men att åka kollektivt går säkert lika bra, tar kanske lite längre tid bara...

• cta

jag hittar ju inte speciellt bra,så vi tar pendeln ifrån märsta till centralen och sedan t-banan till karlaplan.
    Hu långt från karlaplan till skansen och är det svårt att hitta????
    Tusen frågor från någon som är i sthlm max 2gånger per år;)

• j 3 n N y

När du kommer upp på Karlaplan så går du rakt över rondellen/parken och ner för Narvavägen (ICA ska vara på din vänstra sida). Där Narvavägen tar slut går du rakt över Djurgårdsbron och därifrån tar det fem-tio minuter till Skansen beroende på vilken entré du väljer!

Svar på tråden Parkering runt skansen????