• Julia76

kostnad för lampbyte på bil

Vi skall sälja våran bil efter sommaren och hade den för ett tag sedan på service...
    Nu har ena framlampan gått sönder och vi måste lämna in den igen...

Vad kan det kosta att byta endast en lampa??

Bilen är en renault magane touring-05

• Svar på tråden kostnad för lampbyte på bil
  • SStina

Kan du inte byta själv....jag har precis haft en Renault scenic megane.....och visst det var krångligt och trångt men det gick....kostar ju lite att lämna in den.....

Vi har fått två underverk genom IVF en pojke född 9401 och en flicka född 0710
  • Peura

Oj inte en aning visste inte att man lämnade in bilar för lampbyte!

Jag är Stenrik! Jag har 4 underbara grabbar i mitt liv!
  • Julia76

Men kan man byta själv på nyare bilar.... Har hört att det e jättekrångligt!

• SStina

Nej det är inte krångligt...du byter själv...jag klarade av det...läste noga instruktionsboken...min bil var en 03...

• Julia76

Ok...då skall banne mig jag också fixa det...eller min man
    Tack för tipset!

• SStina

Ja det är klart du fixar det.....läs noga bara...lycka till!

• SVejsan

Från en renault sida:

"Har inte sett något ämne som behandlar lampbyte, jag fick byta på min Mégane II-04 idag för första gången.
    Hur som helst för att underlätta för andra tänkte jag berätta hur det går till.
    Först av allt har du stora händer så åk till en verkstad. Jag fick en stor arm efter ingreppet eftersom den svullnade av en timmas tryck.
    1. Vrid ratten maximalt åt motsatt håll från vilken sida du skall byta lampa på.
    2. Öppna luckan i hjulhuset.
    3. Skruva av skyddet till lampan med ett enkelt högervrid.
    4. Det sitter ett "clip" runt lampan. kläm åt det mellan tummen och pekfingret längst ned så lossnar det.
    5. Nu kan du om du skruvat av plasthöljet rakt ovanför lampan (plastskruvar som man enkelt vrider upp för hand) pilla upp lampan.
    6. Dra ut lampan ur kontakten.
    7. byt lampa
    8. sätt tillbaks "clipet" och dra det bakåt.
    9. Pilla tillbaks lampan i hålet, går det inte ta ut lampan igen och vänd den 180 grader.
    10. Detta är det trixigaste. Lyft clippets översta del över en hake som sitter strax ovanför.
    11. sätt på skydd och hjulhuslucka.
    12. Du har nu bytt lampa.
    Som sagt, renault gör det inte lätt för oss. De flesta av punkterna ovan får man känna sig fram till då sikten är obefintlig
    Men å andra sidan byta lampa helt utan verktyg är inte fy skam.
    Aj min arm! nu svullnade den ännu mer."

• SStina

Ja precis....det står klart och tydligt steg för steg i handboken.....med mina minimala händer och dessutom 3 st fingrar som ej går att böja efter en brännskada så fixade jag lampbytet galant....Flört

• Gorban

På många nyare bilar är det inte möjligt at byta glödlampan själv. Rekordet är är nog Renault Modus. Det kostar ca 1500 kr att byta glödlampa på den och då talar vi inte om Xenonljus utan vanliga H4 och H7.

• annzo82

ett tips är att åka till en mack och köpa lampan där och be att dom hjälper dig att byta. I mån av tid och kunskap så hjälper dom till gratis..

Svar på tråden kostnad för lampbyte på bil