• 3småttingar

Hur får man köttfärslimpan att inte falla isär?

När jag skär den så blir den smulig typ, det blir inga hela skivor liksom.
    Vissa kanske man lyckas någorlunda med, men jag vill ju att den ska vara perfekt!

Hur ska jag göra?

ღ Edwin 0611 ღ Lilla bebisen BF 0809 ღ sandrastar.blogg.se
  • Svar på tråden Hur får man köttfärslimpan att inte falla isär?
  • katrili

har för mig att det är äggen som håller den samman, har du i tillräckligt många?

• meic

håller med katrili om äggen... men sen brukar vi lägga bacon på/runt vår också och det gör ju sitt också.

• oxytocin

Har du ägg och ströbröd i?

• 3småttingar

jag följer ju ett recept och först ska man låta ströbröd svälla i vatten i 10 min.
    Sen är det ju ägg och köttfärs + kryddor.

Kanske ska ta ett till ägg då?

ღ Edwin 0611 ღ Lilla bebisen BF 0809 ღ sandrastar.blogg.se
  • sahara

Skär inte upp köttfärslimpan direkt efter tillagning.Låt den "vila" en stund.

• oxytocin

Det ska räcka med 1 ägg. När du formar limpan så se till att du trycker ihop den ordentligt. Och när du skär upp den så se till att du har en vass kniv. Som sahara säger ovan är det nog bra att låta den vila lite innan också.

• Mosaik

viktigt att hälla i SALTET sisst, så det binder alla ingredienser

• oxytocin

William o Ronjas mamma skrev 2008-07-03 12:27:14 följande:

viktigt att hälla i SALTET sisst, så det binder alla ingredienser
    Jaså, sist? Det har jag aldrig hört.
  • Mosaik

ja de e va jag har fått lära mig iaf det ska tydligen binda samman vätskan och om man tar de tex innan äggen så binds de inge bra hmmm, men de har jag ju inga vetenskapliga bevis för...

• oxytocin

William o Ronjas mamma skrev 2008-07-03 12:38:00 följande:

ja de e va jag har fått lära mig iaf det ska tydligen binda samman vätskan och om man tar de tex innan äggen så binds de inge bra hmmm, men de har jag ju inga vetenskapliga bevis för...
    Intressant... Iofs så drar ju salt vätskan ur ingredienserna så det kanske stämmer!
  • Sparkling Dragonfly

Mjol... 1-2 mtsk beroende pa storlek pa limpan. Och sen ror ut farsen ordentligt med handerna sa att den blir mer som en smet.
    Tips anvand biff fond for smak och ha i lite gradde oxa. Saa gott!

• LanaLee

Ägg å grejer?
    gud va ni krånglar till :)

Jag brukar bara ta köttfärs, en påse med fransk löksoppa och ett paket gräddfil. Blanda å ner i form. in i ugnen - klart!

Jättegott och ingen brukar ana att det är en fuskvariant :)

• mama86

sen om man har lök i kan det vara bra att riva i den eller hacka väldigt smått..

• Tussen06

Här är mitt recept på köttfärslimpa och den faller aldrig isär.

500g färs
    4 msk ströbröd
    1 msk potatismjöl
    2 dl mjölk
    1 1/2 tsk salt
    1 ägg
    1 1/2 krm svartpeppar
    1 msk råriven lök
    1 tsk oregano

Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk. Låt svälla 10-15 min. Lägg i färs, salt lök, peppar, oregano och ägg. Blanda väl men inte för länge. Lägg upp på smörad ugnsform och forma till en limpa.

Jag har ugnen på 250 grader och sänker till 175 gradernär jag satt in limpan. Det har alldrig misslyckats. Prova gärna.

• Merlottis

Sen så beror de ju på hur länge du håller på me köttfärsen.Ju längre du håller på,så förlorar den sin späns

Svar på tråden Hur får man köttfärslimpan att inte falla isär?