• Loris

Kattunge som bits!

Hej hej
    Har någon något bra tips åp hur man får en kattunge att sluta vilja bita människor?

Hon är jätteduktig med klorna, då hon leker så är det utan klorna, men hon hugger gärna människor då man busar eller gosas med henne, samma sak då jag gav henne godis idag - då godiset var slut så började hon bita mina fingrar - trots att jag försökt att få henne att förstå innebörden av ordet "Nej" och upprepade det då hon bet!

Hon biter på ALLT, stålrör, tyger, soffan, trä, leksaker, människor, you name it.
    Jag har testat (som vi gjorde på våra tidigare kissar för att få dem att sluta bitas) att he in fingret hon biter på i munnen så hon själv ska känna att det är obehagligt och släppa taget - men icke - antingen släpper hon för att ta nytt tag eller så biter hon hårdare.

Kan det vara så att hon har något fel, alltså, tandsten eller något som gör att det kliar eller är det bara busigheten?
    Kan tillägga att hon var ensam kattunge och kanske därigenom inte lärt sig att det gör ont att bitas?
    Vi har haft henne sedan midsommar.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Kattunge som bits!
  • maskrosen77

Låter som min katt. Han höll på så när han var unge. Fruktansvärd. Attackerade mig på nätterna, var tvungen att bädda in mig rejält för att han inte skulle hugga mig i fötterna. Gick över när han blev större. Idag är han världens lugnaste katt.

• Krabbolina

jag tror att de fleta kattungar biter, kanske kliar i tandköttet.
    Men det går över, iaf för de flesta.
    Min ena katt biter dock fortfarande på plastsaker, typ plastpåsar, chipspåsar osv. Men hon biter inte människor!

• Loris
    maskrosen77 skrev 2008-07-03 12:06:24 följande:
    Låter som min katt. Han höll på så när han var unge. Fruktansvärd. Attackerade mig på nätterna, var tvungen att bädda in mig rejält för att han inte skulle hugga mig i fötterna. Gick över när han blev större. Idag är han världens lugnaste katt.
    Gick det bara över av sig själv eller gjorde du något speciellt för att få honom att inte bitas, belöning eller liknande?
  • Loris
    Krabbolina skrev 2008-07-03 12:07:54 följande:
    jag tror att de fleta kattungar biter, kanske kliar i tandköttet.Men det går över, iaf för de flesta.Min ena katt biter dock fortfarande på plastsaker, typ plastpåsar, chipspåsar osv. Men hon biter inte människor!
    Det känns igen, mina tidigare kissar bet också en del i början men långt ifrån så hejvilt och hårt som denna lilla krabat.

Jag får hoppas att det lugnar ner sig då hon blir lite större!
  • maskrosen77

Det gick över av sig själv. Han var odräglig när han var liten. Kallades Lucifer. :) Idag är han hur lugn som helst.

• Krabbolina

min äldsta katt var ganska så vild när hon var liten. Grävde i blomkrukor, anföll fötter och klättrade i gardiner osv osv.
    Nu är hon en lugn och söt katt som bara biter till när hon blir arg!

• tintilar

Barn har saker i munnen. Tänderna växer, de testar, smakar, upplever. Det gäller alla barn, även kattungar.

Låt ungar vara ungar. Alla individer behöver gå igenom sina faser och få bete sig naturligt. Detta är beteenden som naturligt försvinner med tiden att kattungen blir äldre.

Om det gör ont på dig - säg aj. Självklart får du agera naturligt när du gör illa dig, men någon tillsägelse finns ingen anledning till. Katter biter på varandra när de leker också.

• Loris

Visst är det naturligt att vilja bita på saker och ting då de är små, det är jag med på.
    Det är bara det att hon bits så mycket och hårt! Visst är alla individer och man ska inte jämföra, men våra tidigare kissar har inte varit hälften så bitiga som denna lilla busfröken.
    Att bita på grejer är en sak men då hon biter oss, om vi försöker gosas med henne eller ge genne godis är fel anser jag, då vill man ju inte mysa med henne - vilket också är fel? Barn i alla former behöver ju någon typ av närhet till och från, inkl. kissar!

Jag får hoppas det växer bort, då hon blir äldre och klokare och fortsätta att säga till när det gör ont.

• rasajj

Min veterinar gav radet att ge kattungen en uppstoppad leksak (nalle eller sa) som h*n FAR bita i. Och varje gang den biter dig, sa ta nackskinnet, lyft ungen och ge det djuret att bita i. tillslut gar det hem.

Att ta nackskinnet gor inte oint pa katten, och det ar sa mamma katt gor.

• Loris
    rasajj skrev 2008-07-03 14:15:21 följande:
    Min veterinar gav radet att ge kattungen en uppstoppad leksak (nalle eller sa) som h*n FAR bita i. Och varje gang den biter dig, sa ta nackskinnet, lyft ungen och ge det djuret att bita i. tillslut gar det hem.Att ta nackskinnet gor inte oint pa katten, och det ar sa mamma katt gor.
    Tack för tipset Det ska jag prova!
  • hellish

Bit tillbaka! ;) Inte hårt men markera, jag gjorde det på min katt & hon slutade upp med det efter att jag markerat 5-6 ggr.
    Uppfödaren hade blåst henne i ansiktet när hon gjorde det... Vad hon nu trodde att hon skulle uppnå med det & det gjorde liksom bara saken värre, så när hon kom hem till mig fick jag aggera kattmamma & nu är hon hur trevlig & tillgiven som helst!

• Perry the Platypus

Så gjorde jag också med en vuxen katt jag tog över. Funkade bra!

hellish skrev 2008-07-03 15:38:04 följande:
    Bit tillbaka! ;) Inte hårt men markera, jag gjorde det på min katt & hon slutade upp med det efter att jag markerat 5-6 ggr.Uppfödaren hade blåst henne i ansiktet när hon gjorde det... Vad hon nu trodde att hon skulle uppnå med det & det gjorde liksom bara saken värre, så när hon kom hem till mig fick jag aggera kattmamma & nu är hon hur trevlig & tillgiven som helst!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Nästan nygift!! ♥ღ¸.?°¯)
  • TrasDockanLer

Det kliar i tänderna på dem och det är en fas i deras liv som dem måste gå igenom, det var lika för mig med mina två kattungar.... Men dem har slutat nu...

• tintilar

Biter hon på folk så att det gör ont, säg aj - högt! Det är så katter lär sig hur hårt som är ok vid lek. Kattungar låter också när ett syskon biter för hårt (och även vuxna katter).

Vad gäller sakerna i huset så använder vi "psh"-ljud till katterna när de kläser på mattor/soffa. De lär sig snart, man får upprepa sig i början, och ibland kanske gå fram och ta bort katten samtidigt som jag gör ljudet första gångerna om den inte verkar förstå. Våra katter vet att "psh" betyder att beteendet inte är önskvärt. Men vi använder det BARA när kattens beteende är onödigt. Dvs när beteendet inte är grundat i något problem som stress, oro, hunger, understimulans eller liknande. Katter markerar revir genom att klösa på saker och våra kan få för sig att göra det när de varit ute länge. DÅ använder vi ljudet.

Men våra katter är utekatter och garanterat inte understimulerade. Har man innekatt så kan detta vara ett tecken på att katten är understimulerad, eller inte får utlopp för naturliga behov vilket inte alls är ovanligt när katter inte får vistas fritt utomhus som de ännu är gjorda för. Då har du ett problem efter som att du måste stimulera katten. Och det kan bli svårt om den inte får gå ut.

Många tecken på understimulans hos en innekatt, och om dessa håller i sig, bör alltid tas på allvar och i kan man inte göra ngt åt det bör man flytta till ett ställe där katten kan vara ute, eller omplacera den till lämpligt hem.

fortsättning i nästa inlägg...

• tintilar

Troligen beror en kattunges klöserier inte på detta, men se iaf till att skaffa en klösbräda eller annat som katten FÅR klösa på. Även leksaker att bita i. Så att den får utlopp för dessa beteenden som ändå är naturliga. Kan katten gå ut själv redan så kan den gott nöjsa sig med att klösa på träd och annat utomhus, det får våra göra.

• Zenobia

När mina kattungar var små och bet en så tog ja tag nakskinnet och se höll ja en hand över munnen på dom och fräste och sa nej fy. Det fungerade dom lärde sig.
    En kattmamma, när en unge gör nåt fel tar hon ungarna i nakskinnet eller så fräser dom åt ungen för att markera att det är fara eller fel.

• Hiker

Det kan (som sagt) vara bara en fas som växer bort, men det kan också ha att göra med att hon är ensam i kullen som du var inne på. Då får du visa henne att det gör ont och sluta leka med henne när hon bits. En av våra katter biter fortfarande väldigt hårt när hon leker, det går inte att använda händerna. Hon är hittekatt och har troligen inte fått lära sig hur man leker som katt.

Svar på tråden Kattunge som bits!