• Kärnhuset

Bakmaskin

Jag funderar på att skaffa en bakmaskin för att få nybakat bröd på morgonen utan en massa onödiga tillsatser.

Vad ska man tänka på inför köp?
    Ni som har bakmaskin, Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för sort och hur tänkte ni när ni valde?

• Svar på tråden Bakmaskin
  • J W

det ska vara timer på den, så du kan få bröd varje morgon

Jag ville ha en som klarade av stora degar/bröd, min klarar 1500g deg. Det är en tefal xxl.
    Man använder den mycket i början men sen orkar man inte...

• Kärnhuset

Orkar inte? Är det inte det som är det fina med bakmaskin att den gör allt jobb ?
    Jag hörde/läste någon som sa att det tog 4 minuter att ladda med ingredienser sedan skötte maskinen resten..
    Så det stämmer dåligt? Låter det bättre än det är?

• J W

Ja... Sen ska det diskas, ställas undan, tas fram osv...
    Bakar man bröd i vanliga fall jämt så är det ju bra med en bakmaskin, men annars använder man den i början sen köper man bröd
    (Det är som träningscykeln, skitbra klähängare )

Men visst, det tar inte alls lång tid att ladda den, sen behöver man ju inte bry sig mera.
    Bra om man kan välja gräddningsgrad, dvs färg/hårdhet på skorpan.
    Tänk på att man får hål under brödet efter blandarna...

torrmjölksppulver och torrjäst är bra vid bakning under natten.

Min maskin kan koka sylt/marmelad, göra pastadeg, olika brödsorter (fullkorn, utan salt, extra omega, franskbröd, mjuka kakor mm mm) har 3 olika storlekar (750-1500g), 3 olika gräddningar. Timer på 15h...

• norgesessan

jag har slutat...det blir så konstigt bröd...det jag vill ha är en maskin som gör degen, en riktig maskin..grädda den kan jag göra själv..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • norgesessan

och brödet varar bara en dag, på kvöllen börjar det bli torrt..orkar inte med att baka varenda dag, tror det hörs ned till grannen med så nattbak är inte jag interesserad av..

Brödet smakar för mycket jäst, fast jag tar i mindre än receptet..

• Kärnhuset

okey Jag har tänkt ha den ståendes framme i ett hörn så att plocka fram och ställa undan är inte aktuellt. När det gäller disk så har vi diskmaskin och jag har fått uppfattningen att det inte blir så mycket disk eftersom man häller allt direkt ner i behållaren.
    Sen håller sig mjöl och torrjäst bättre i skafferiet än bröd. Så lika gärna som att köpa bröd kan man köpa det, menar jag. Fast jag är som sagt ny i det här tänkandet och det är kanske som du säger nyhetens behag?

Vad har du för märke? Jo det skrev du nog? Tefal XXL. Verkar bra. Ska kolla om jag hittar det på nätet.

• norgesessan

vi har den fortfarande framme.....starta en ny tråd ett halvår efter du evt. köper en så vi får höra hur det gick

• J W

Den jag har låter knappt, nattbak är inga problem... Nån jästsmak känner inte jag av, trots att jag tar mer jäst än receptet kräver
    Och hållbarheten är samma som vilket hembakt bröd som helst - kort!

• Kärnhuset

Ja, det finns ju en anledning till varför butikens bröd håller betydligt längre än hembakat och det är bl.a. därför jag vill baka brödet själv. De där tillsatserna och metoderna (som utarmar brödet) kan jag vara utan. (Låna boken "Hemlige kocken" så förstår du...)
    Vill man slippa baka varje dag så kan man använda frysen. *tips*

Som det är nu så bakar jag bröd ibland men tycker det är bökigt och framförallt att det tar lång tid som måste passas. Det ska ev. smältas smör, eller värma degvätska till rätt temp. och det ska blandas, jäsas och bakas ut och jäsa igen.... Och så blir det mycket att diska
    Maskin som knådar degen har jag. Det, och att grädda det i ugnen, är det minsta bekymret tycker jag.

norgesessan, vad har du för sorts bakmaskin? Har du haft den länge? Hur väger du nack- och fördelar?
    Jag läste på någon hemsida med recept att man kan använda färsk jäst också och det kanske smakar bättre?

Ja, jag tänkte ju med min tråd även ge tillfället till de som har haft sin bakmaskin en tid (ett halvår eller så ) att få höra hur det gick, vad de tycker.
    Så tyck på!

Svar på tråden Bakmaskin