• Kärnhuset

Bakmaskin

Jag funderar på att skaffa en bakmaskin för att få nybakat bröd på morgonen utan en massa onödiga tillsatser.

Vad ska man tänka på inför köp?
    Ni som har bakmaskin, Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för sort och hur tänkte ni när ni valde?

• Svar på tråden Bakmaskin
  • de blir en flicka

i vilka affärer hittar man en bakmaskin???
    jag är inne på lite samma bana som dig.
    när jag bodde hemma lånade min mor en bakmakin ett tag o de var super tyckte jag. De blev ett lagom stort bröd (litet) för oss 3 i en dag tyckte jag....

Chella vårt under!
  • norgesessan

vi hr en gammal lg med en krok, som gör ett fyrkantigt högt bröd, det blir altför stora mackor, och delar man den i två delar torkar dom ut för snabbt..

den andra är en hugin, med två krokar, som gör ett normalformad bröd..(litet, men normalform)

Ja, en dag håller det...men ibland är det lite för lite..vi är ju 4, kanske det är därför.

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • norgesessan

Jag vill inte läsa den boken Men jag har fått några tips här på FL som jag har tagit till mig (från boken)

• Kärnhuset

Jag tycker det är lite knöligt att hitta överskådlig information och jämförelser om bakmaskiner på nätet, men hittar lite här och där.
    Ett tips är att den ska gå att ställa tyst så den inte piper mitt i natten när brödet är färdigt med vissa moment samt när det är klart.
    Hur är det med de modeller ni har?
    Är Tefal xxl tyst? JW, Du skrev att nattbak inte är några problem.

• Dolly freak

Bakmaskiner är toppen! Jag använder min varje dag, hittar på nya ingredienser och annat.
    Det man ska tänka på (tycker jag) är att den ska klara av 2 stl på deg, liten typ 500g och lite större typ 900g. Det torkar fort så man vill bara baka så mycket som man äter, att det finns timer. Och att man ska ha en plats där den kan stå för att undvika det "jobbiga" momenten med fram och undanplockning.....
    Jag har en OBH nordica som är toppen man kan välja på flera olika degsorter, knapriga kanter eller ej, mm och när man ska göra rent den tar du bara ut insatsen och diskar så är den klar för nästa kväll.
    Spring och köp!

• J W

min piper, men jag har aldrig vaknat utav det...
    Min svärmor har exakt samma och hon sover på samma våning som maskinen och kan höra den ibland.

Dolly:
    Du får gärna dela med dig utav recepten

• Kärnhuset

Det är svårt att kunna se hur stor plats de tar. Jag hittar inga mått på nätet. Vad kan jag räkna med för bänkyta?

• nerdgirl78

Jag har en Menuett från Jula. Som nån anna har skrivit innan så användes den flitigt i början och mindre sällan nu. Jag är nöjd med den iaf.

• Kärnhuset

Tack nerdgirl. Hur tänkte du när du valde bakmaskin? Vad är du mest nöjd med och vad är du mindre nöjd med?

• J W
    Kärnhuset skrev 2008-07-04 12:34:54 följande:
    Det är svårt att kunna se hur stor plats de tar. Jag hittar inga mått på nätet. Vad kan jag räkna med för bänkyta?
    min behöver typ 40x30cm bänkyta... Men det är ju som sagt en XXL
  • norgesessan

Jag ska baka imorgon bitti..(ställa in timer innan jag lägger mig), för det var inget vettigt bröd i affären idag..

• Kärnhuset

Blev det bra norgesessan?

Att skaffa aller icke skaffa, det är frågan....
    Kommer det att bli en pryl som står oanvänd, och ivägen, i köket? Eller kommer det att bli helt underbart och ovärderligt att vakna till doften av nybakat nästan varje morgon? Kommer jag att tröttna på formen? ...för innehållet i brödet kan man ju variera!
    Hm. det är frågorna...

Är det verkligen så få som har bakmaskin här på forumet eller orkar ni inte skriva en rad om vad ni själva tycker om det, så jag kan få lite att ta ställning till?

• norgesessan

Hehe, vi åt knäckebröd istället Pallade inte ed maskinen Hadde det bara resulterat i ett gott bröd så...och receptet ska det inte vara fel på, det blir gott när jag gräddar bullar i ugnen..

• Kärnhuset

Någon mer som vill hjälpa mig med synpunkter?
    Jag har inte bestämt mig än om det blir en bakmaskin här eller inte. Det går ju att kalljäsa bullar så man ändå får nybakat på morgonen...

• J W
    Svar på #25
    då måste du blanda allt själv, grädda mm
    Med en bakmaskin häller du ju bara i allt och trycker på en knapp
  • Kärnhuset
    Svar på #26
    Jo det är ju det som är så bekvämt...

Hörde av en väninna att hon bara ställer bakmaskinsinsatsen på en våg som går att nollställa mellan ingredienserna och bara häller i det som ska i - inte ens nåt att diska efteråt - och det går på några minuter!
    Wow...
  • J W
    Kärnhuset skrev 2008-07-20 12:40:37 följande:
    Svar på #26Jo det är ju det som är så bekvämt...Hörde av en väninna att hon bara ställer bakmaskinsinsatsen på en våg som går att nollställa mellan ingredienserna och bara häller i det som ska i - inte ens nåt att diska efteråt - och det går på några minuter! Wow...
    Ja, så gör jag med... Mina recept är baserade på gram.
Svar på tråden Bakmaskin