• Poppy Lee

Varför betonar i princip ALLA svenskar vissa engelska ord fel?

Det stör mig, jag blir galen!

Exempel på ord/fraser som ALLTID betonas fel av svenskar, som vägrar lägga betoningen på första stavelsen:

Sex Pistols (det uttalas SEXpistols, inte sexPIStols)
    Rockabilly (det uttalas ROCKabilly, inte rockaBILLy)

• Svar på tråden Varför betonar i princip ALLA svenskar vissa engelska ord fel?
  • Birgitta2

Tyvärr har du fel. Sexpistols uttalas som nr 2. Jag vet, träffade hela gänget 1977 så jag vet från förstahand hur det uttalas. Och eftersom bandet uttalade det så, så är det nog rätt att det skall uttalas som exempel 2 i ditt inlägg.

• sherlock

Här i england utalar vi sexpistols sexPIStols

Sen har ju det svenska språket en annan rytm än engelskan, tog mig 5 år att hitta rätt utal på nästan alla ord. Har nu bott här i 9 år det finns fortfarande en del ord som jag finner svåra att utala

• Poppy Lee

Birgitta: i så fall uttalar alla engelsmän jag någonsin träffat (många, har bott många år i London) + BBC, Radio 1 osv bandnamnet fel, det stämmer inte helt enkelt inte. Betoningen ligger på "sex", inte "pistols" i vedertagen engelska.

Men skoj att du träffat bandet!

• Poppy Lee

Dessutom kommer namnet av MacLarens klädaffär "Sex", vilket ytterligare understryker det korrekta uttalet "The SEX Pistols", dvs affären Sex' pistoler (i kass översättning)

• Såphia

Sannolikt att bandet själv uttalar det fel då?!?

Vilka bekymmer i livet!

Älskade Vincent!
  • GOBLIgobli

Har inte lagt så mycket märke till betoningar, DÄREMOT har jag märkt att många gärna uttalar y och j fel.
    Ex. uttalas young - jang - och inte djang som många säger och enjoy uttalas således indjoi och inte injoi.

• Åsa

Hur ett bandnamn ska uttalas bestämmer bandet själv, i den mån omgivningen lyssnar på dem. Vad gäller ord som rockabilly däremot är det lite annorlunda. Det och många andra, om än av utländskt ursprung, är så integrerade att de torde uppfattas som "svenska" ord. Uttalet må ha sitt ursprung i en missuppfattning av engelskt (eller engelskamerikanskt) uttal men att klaga på det är lika meningsfullt som att beklaga att svensken säger "Låndån" och inte "Landn", "Nårje" och inte "NårrGe", eller på amerikanernas uttal av "smååhgåsbåhd".

• Poppy Lee

S o F: eh... det är väl inte mitt största "bekymmer i livet" direkt , mer som en grej jag stör mig på!

Åsa skrev 2008-07-03 14:43:11 följande:
    Hur ett bandnamn ska uttalas bestämmer bandet själv, i den mån omgivningen lyssnar på dem. Vad gäller ord som rockabilly däremot är det lite annorlunda. Det och många andra, om än av utländskt ursprung, är så integrerade att de torde uppfattas som "svenska" ord. Uttalet må ha sitt ursprung i en missuppfattning av engelskt (eller engelskamerikanskt) uttal men att klaga på det är lika meningsfullt som att beklaga att svensken säger "Låndån" och inte "Landn", "Nårje" och inte "NårrGe", eller på amerikanernas uttal av "smååhgåsbåhd".
    Nu skriver jag ju inte och klagar på FL av anledningen för att det är "meningsfullt", utan för att jag helt enkelt stör mig på det Skriver sällan på FL av "meningsfulla" orsaker, utan snarast som tidsfördriv. Men irriterande är det, är min åsikt!
  • Mrs Moneybags

Det är väl inte så konstigt att man uttalar ord fel på ett främmande språk?!
    Det finns ju väldigt många engelsmän och amerikaner som inte kan uttala våra ord...
    Det handlar ju bara om att det inte är ens modersmål helt enkelt.

• ming
    GOBLIgobli skrev 2008-07-03 13:25:20 följande:
    Har inte lagt så mycket märke till betoningar, DÄREMOT har jag märkt att många gärna uttalar y och j fel. Ex. uttalas young - jang - och inte djang som många säger och enjoy uttalas således indjoi och inte injoi.
    Och många blandar också ihop enkel-v och dubbel-w.

Tex är det många som uttalar very wery istället (iaf när jag gick i skolan, kanske de har ändrat uttalet sen dess). Det är mycket störande, men egentligen inte konstigt.
Svar på tråden Varför betonar i princip ALLA svenskar vissa engelska ord fel?