• CanelaCaliente

När du var på sol/bad semester med 6-8 månaders bebis!!..?

När ni var utomlands på sol och badsemester med er bebis på runt6-8 månaders ålder :

Funkade flygresan bra?
    Hur såg era dagar ut nere på semestern? Lätt/jobbigt?
    Hur gjorde ni med sol och bad?..det e väl rätt varmt för bebben!
    Några tips?

Vi ska sticka utomlands för en vecka då det kommer vara 36 grader ungefär där vi ska vara.

• Svar på tråden När du var på sol/bad semester med 6-8 månaders bebis!!..?
  • Prizzi

Min son var 6 månader när vi åkte o flygresan gick hur bra som helst. Han somnade när planet lyfte. Inget ont i öronen alls verkade det som. Han sov en gång extra varje dag säkert pga värmen. Han satt i skuggan hela dagarna o badade lite i poolen med oss. Vi var noga med att skydda honom från solen o jag köpte en solskydds dräkt som han hade när han var i poolen.
    Lycka till!

• CanelaCaliente

Tack så mycket! Skönt att det gick så bra!
    Var kan man hitta en solskyddsdräkt? kan ju vara kanon att ha ifall tjejen vill vara en stund i poolen. Finns det även mini badringar eller nåt. Jag har noll koll

• Fridelida

jag har flygit fleran ggr med min son from 1 mån och har alltid funkat toppen. ammat eller gett nappen vid start och landning, sedan har han mest sovit. flög tom till singapore 12h när han va 7 mån. han sov hela resan.
    ta gärna med en babybjörn sele el liknande, enkklet och bra vid ombordstigning. ofta får man ta med sig vagnen till planet, enklast med paraplyvagn.
    solskyddsdräkter brukar finnas på de flesta sportaffärer.
    vi hade en simring med stol i, den var toppen, köpt på en billighets affär. men de brukar även finnas att köpa på alla turistorter om man vill undvika packning.
    värmen, kanske ett tips att undvika solen mitt på dan och sova middag ihop???!!!
    ett dopp i poolen/havet brukar uppskattas av de flesta.
    oom du ammar,amma oftare för att få i henne vätska. annars försök med extra vatten/juice/etc.
    om ni landar lördag/söndag; tag med blöjor så det räcker, intre alltid affärerna är öppna på helgerna.

• Prizzi

Jag köpte soldräkten på nätet men kolla lindex o liknande för dom har oxå
    Vi tog även med oss våran babysitter. Den e liten o gick o skruva isär så den fick plats i resväskan. Emil var hur nöjd som helst i den. Men din bebis kanske gillar o ligga på filt på golvet med lite leksaker? Vi tog med några lätta leksaker oxå...

• pisces74

Vi var i bulgarien förra sommaren och då var vår dotter 7,5 månader. Flygresan gick kanon! Hon var på strålande humör hela resan och medresenärer och flygpersonal gullade med henne så fort de fick tillfälle. Vi hade preparerat med nässpray före start och landning, och jag ammade under tiden. Inga problem. Lite trångt men det gick bra.

På plats fortsatte hennes goda humör hela tiden och det var helt okomplicerat att ha henne mod. Vi var vid poolen på hotellet och inte vid stranden, skönt att ha nära till toalett och matmöjligheter. 
    Om kvällarna gick vi runt och tittade på allt konstigt längs strandpromenaden och naturligtvis blev det lite senare kvällar än normalt för vår tjej, hon hade inte tid att somna i vagnen. Men det verkade inte påverka henne alls. 
    Ska tillägga att vi inte var ute när det var som varmast, ca 35 grader.
    (¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • CanelaCaliente

Tack så mycket för alla inlägg!!
    Vi har både köpt bärsele och paraplyvagn och imorgon ska vi köpa solskyddsdräkt , bara jag inte glömmer packa ner leksakerna! . Ja, man får väl antingen vara på stranden på morgonen eller på eftermiddagen så lilltjejen inte smälter bort

• Tigerwoman

Jag kommer ihåg att det kändes lite ovant och konstigt att man inte kan vara i solen. Man är van vid att gå till stranden och sitta och slappa och läsa och nu helt plötsligt får man sitta i skuggan och underhålla ett litet barn. Det blir en ny sorts solsemester liksom. Solskyddsdräkt avråder jag absolut från, det kommer att bli alldeles för varmt! Vi var i Thailand i tre månader när vår son var 5-7 månader och den lade jag bort efter tre dagar. När de är sådär små och inte kryper omkring så är det mycket bättre att ha luftiga bomullskläder på istället och sitta i skuggan med dem. Solskyddsdräkt är jättebra när de är runt året och äldre, men är helt onödigt på så små barn. Och i poolen kan hon vara en liten stund ändå, hon bränner sig ju inte på 2 minuter.

• lillvilda

vi åkte med sonen till teneriffa när han var 6 mån. vi hade en helt underbar semester. Flygresan gick toppen, han sov en stund på planet och lekte en stund. Vi hade med en pipmugg med lite motstånd i som han sög ur på planet vid start å landning om han var vaken.
    Vi preppade med näsdroppar (sånna med saltlösning) så han intee skulle vara täppt i näsan.

vi hade solskyddsdräkt och varvade med tunna kläder och hade solhatt med så han brände sig aldrig. Parasoll till sulkyn var oxå toppen för då kunde han sitta i bara kalsonger i vagnen (på en handduk ifall han kissade) utan att få sol på sig. Parasoll vad oxå bra för att då kan man fälla ner sufletten så det fläcktar bättre i vagnen utan att han fick sol på sig.

vi var inte jätte mycket på stranden men han badade lite i havet.

Vi märkte direkt om sonen fick i sig lite för lite vätska för han blev trög i magen. Man får ha med sig flaskan hela tiden och pyttsa i dom ofta ofta.

• pagaki

Vår son var knappt 8 månader när vi åkte till Grekland med honom. Flygresan var det inte något problem med. Han somnade innan vi lyfte och vaknade lagom för att få lite mat innan landning. Vi hade solskyddskläder på honom när vi var i poolen. Barnpoolen hade också ett segel som gjorde att hela poolen var skuggad under större delen av dagen. Till vagnen hade vi sedan ett UV-skydd som var guld värd! Till sist hade vi även en solhatt på honom under större delen av dagen. Han trivdes hur bra som helst de 2 veckor som vi var borta och vi hade inte några svårigheter alls. Det var nästan lättare att vara på semester just då än att vara hemma. Lycka till!

• Clanica

Vår dotter var 5 månader då vi var i Turkiet.
    Vi höll henne i skuggan och när vi badade fick hon ha en liten t-shirt och solhatt.
    Det var så varmt så hon hade bara blöjan på sig annars då vi satt i skuggan av hotellvägen vid poolen.
    Hon brände sig inte heller.
    Se bara till att lillen få nog mycket att dricka/amma

Svar på tråden När du var på sol/bad semester med 6-8 månaders bebis!!..?