Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
Det spelar ju ingen roll om man går på knäna och är totalt slut om man inte får någon avlastning. Då måste man "orka" i alla fall. Det finns ju inget val, för man kan ju inte lämna sitt barn ensamt hemma o åka iväg. Vi har fem veckor framför oss utan barnomsorg (semesterstängt) och jag har ingen aning om vad vi ska hitta på.
Vi har iaf stöd från flera läkare, specialpedagog, socialen och nuvarande dagis om att sonen MÅSTE ha tillgång till extra resurs även på nya dagiset. Det är bara centrala resursteamet som sätter sig på tvären.
Vi har lämnat in ansökan om vårdbidrag från FK och ska ha möte med handläggaren i slutet på augusti. Vi får väl se hur det går. Här har vi ett väldigt omfattande läkarintyg att stötta oss på.
Vi har inte hunnit så långt att vi lämnat in ansökan om personlig assistent. Men jag hade ett långt samtal med LSS-handläggaren och när jag berättat om hur vi har det så tyckte hon att det lät väldigt jobbigt (underförstått att det var mer än vad hon skulle klarat av).
Vad ska man tänka på när det gäller personlig assistans? Är det lättare att vara egen eller att anlita ett företag? Får man lov att jobba som personlig assistent till sitt eget barn om man startar eget?