• suz75

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Hoppar in i tråden jag också..

Läst alla inlägg, måste säga att FK är mästare på göra livet surt för en...

Vi ska söka assistans via LASS till Jolina efter sommaren kanske är det i rättans tider att ta kontakt med ett ass bolag som har jurist eller kanske jag själv ska skriva och skicka in en ansökan..

Adams: Skrev ni ansökan själva? eller fick ni hjälp med den?

Ulrica: Ert bolag verkar super.. jag tänkte försöka med SHS i borås, sjuhärad bygdens ass bolag de har jusrister. Har dock inte så bråttom men helst ska vi ha fått beviljat ass timmar innan dagis börjar, önskedröm

• suz75

Adams: En fråga ang assistans..

När man är på semester ex åker till Kreta 2 v. Arbetar assistenterna hela 12 timmar el 8 timmar per dag i 2 v. hur fungerar det? Bestämmer man timmarna själv hur mkt de skall arbeta beroende hur många timmar man har beviljat? Ex man har beviljat 60 timmar i veckan, kan dessa användas vid semestervistelse eller måste man ansöka om utökade timmar som ni har gjort?.. Kanske blev lite rörigt, men har ingen koll känner jag..

Om man åker på semester och inte vill ha aaistenter med sig kan man uttnyttja dessa 60 timmar själv? ..

• suz75

AHA då förstår jag. Men om vi söker nu via LASS som vi har tänkt här efter sommaren. Kan vi då söka för de timmar som vi har räknat ut att behovet finns ex 70 h vi veckan, men därtill kan vi kanske samtidigt räkna ut för utökade timmar för istället göra det vid senare tillfälle? Eller har jag helt fel? EX vi går ju och tränar på move and walk. Söker för assistans ex 70 h i veckan, nu vet vi hur mkt tid som krävs och vi vet behovet när vi är på move and walk el semestertider, då söker vi för de timmarna oxå.

• suz75
    pillanlax skrev 2008-07-30 17:02:19 följande:
    men finns det någon här som har ett sånt litet barn som min dotter är?hur har ni gjort i så fall?Jag vill absolut att hon ska kunna gå på dagis men hittills har hon varit jätte infektions känslig och när hon får en vanlig förkylning så bli hon jätte dålig.Vi bor ju i lilla kiruna och jag vet inte hur det funkar med assistenter och så på avdelningar för det finns ju inget specillet dagis som tar emot sådana barn vad jag vet.Men om Mindra är på dagis vad får jag för inkomst då man kan ju inte jobba tänk om dte händer något och man ska iväg eller??Ja jag vet inte men tack för dom svaren jag har fått.
    Jolina är 2 år nu men började dagis när hon var strax över året. Vi pratade med omsorgsansvarig på kommunen att hon behöver resurs pga hennes symtom eftersom hon varken kan sitta, stå, gå eller äta själv. Det var inga problem det är deras skyldighet/ansvar att ordna resurs.

Barn med cp skador är mer infektionskänsliga än normala barn, hos en del mindre hos andra mer. Jolina har inte varit mer sjuk än något annat barn på dagis men när hon blir sjuk så blir hon dålig ett tag, då får man vara hemma fr jobbet och ta ut tillfällig föräldrarpenning.

För att anställa assistenter själv eller något ass bolag så måste man vara inskriven i LSS personkrets 1, 2 eller 3. I vårt fall är Jolina inskriven i personkrets 3 men vi fick kämpa för detta då som Adams nämnde att de tyckte hon var för liten. Men icke den som ger sig. Vi kom aldrig till länsrätten men vi överklagade beslutet och vi fick igenom det. När barnet tillhör personkrets kan man söka LASS via FK som berättigar er till att anställa assistenter via ett ass bolag el själva. Då kan ni föräldrar vara assistenter eller någon utomstående.

Själv tycker jag att det är skönt att kunna ha ett arbete, ett socialt liv. Visst arbetar man och Jolina är sjuk då får jag helt enkelt vara hemma antingen jag eller min man. Om något händer på förskolan? Njaa vad som helst kan ju hända, även andra barn också. Jolina har kramper dagligen och vi har informerat förskolelärarna och resursen på dagis om vad de kan göra om det blir stora kramper, men det har aldrig hänt.

Oftast är barnen väldigt nöjda på förskolan. Jag var superorolig för hur det skulle gå, gick ner i tjänst till 60 % för att vara med en del av tiden på dagis. Men snart insåg jag att hon hade det superbra där med de andra barnen.

Lite om hur vi har det och hur det kan vara.. Inte säkert att det är så med er andra, som sagt en del barn är mer infek känsliga andra mindre...
  • suz75

Ok skall snabba mig med ansökan till FK.  På tal om FK. RIngde idag ang min föräldrapenning men fy fanken säger jag, att det ska ta så lång tid. Det är semestrar fick jag till svars

• suz75

Adams såg i cpmailing listan att ngn pratade om att man måste söka till kommunen först före LASS..Gjorde ni på det sättet?

Låter ju jättekonstigt..

• suz75

Adams: Skickar jag samma ansökan/papper till kommunen och FK? Eller måste man ha särskild blankett till kommunen, jag tror att de har en annan blankett. Hur har ni gjort?
    Jag ska ringa kommunen/ vår handläggare och kolla om de har en blankett till assistans.
    Håller just nu på med ansökan till FK. Ser ut som om det blir en hel del timmar.
    Jo måste ju tillägga att specialpedagogen på förskolan vill att vi söker assistans för Jolina på förskolan. men varför nu när hon har en underbar resurs. Visserligen har Jolina stora behov och speciella behov men resursen har jobbat många år med handikappade och hon kan allt vad Peg heter osv...Det är kommunens ansvar med resurs tycker jag trots att det inte står i lagen att det är deras skyldighet.

En annan grej kom jag tänka på. Det där målet om föräldraansvar, tror du man kan ta med det som någon skickade på mailinglistan...

• suz75

Har en fråga som jag tänkte på igår kväll ang ansökan: De timmar som Jolina går på förskolan. Är det så att Fk räknar dem? eller hur påverkas LASStimmarna av dem? Drar de av då 30 h i veckan för att hon går på dagis? ..

• suz75

Ja, vi har pratats vid om det tidigare.. blir aldrig klok på kommunen el FK. Tack för svaret

• suz75
    ulricaa skrev 2008-08-10 20:54:02 följande:
    Hur man gör för att få dem att stanna: Jo, man ger dem bra lön, mycket utbildningar, tar upp konflikter på ett bra sätt... med andra ord: får dem att känna att deras jobb är det viktigaste som finns!!!Vi har just haft vår första uppsägning: det är hon som varit hos oss i 2½ år, som nu vill göra något helt annat! Jag mailar över mina dokument till dig... kan ge dig fler tips sen om du vill... det gäller att ställa frågor så man vet vad de tänker sig... t.ex "vad gör du om fem år?" svarar de då att de är webbutvecklare fattar man ju att de inte är genuint intresserade av barn med funktionshinder.Sen ställer jag en del frågor för att se hur väl de känner sig själva, om de funderat kring sitt liv och beteende. Typ om de har egenheter de eg inte gillar, o vilken av dessa som de anser är den svåraste att jobba på.Sen blir det en del beteendebaserade frågor typ: berätta om en gång du använde din kreativitet för att lösa ett problem, övervann ett svårt hinder, använde dina sociala färdigheter för att få som du ville etc. Jag varvar dessa frågor med info om assistans, Liam, hur vi vill att det funkar i vår familj etc. så det inte känns som ett förhör. En av de viktigaste frågorna är dock om lek med ett funktionshindrat barn (så gravt som Liam): hur gör man, vilka aktiviteter skulle du tycka var lämpliga etc. De som inte har någon erfarenhet blir alltid helt ställda här!
    Ulrica: är oxå intresserad av dina dokument Om du vill dela med dig. Vi behöver verkligen lite tips på hur man ställer de bra frågorna ..framför allt "vad" för frågor..

/Suz
  • suz75

Igår fick jag ett mail fr chefen för SHS assistansbolag som vi har tänkt använda oss av för PA, där han nämner att de inte har en jurist kvar på företaget då de ej har ekonomi för en jurist, då ställer jag mig frågan hur lämpigt är det att använda sig av SHS ass bolag om de inte kan hjälpa oss med LASS ansökan..Han nämnde ifs att han som chef har auktoritet och kan hjälpa oss genom att vara med på mötet med FK och kommunen. Frågan är då hur mkt kan han komma med igentligen. Själv sa han att han hade domar och propositioner som han kan använda sig av om det kommer upp konstiga frågor.

Nu vet vi inte om vi ska ha ett annat bolag som har jurister el om vi skall ta SHS ass bolag.. Här känner jag att jag behöver lite råd av er som redan använder ass bolag som arb givare.

• suz75

Ang assistans: Vi har idag det ganska bra måste jag säga. Vi lämnar Jolina till mormor var annan helg och det är en enorm avlastning. Att mormor tar hand om Jolina så ofta är hennes egna val då hon ser att vi verkligen är i behov av det, men då skulle jag ifs kunna söka för kortis till henne så mormor kan få betalt vore fear enough skulle jag tycka. Idag har vi även avlösarservice 4 h i veckan men man hinner knappt ut genom dörren förrän man måste vara tillbaka. Nu har vi ansökt om utökade timmar via kommunen.

Sitter men ass ansökan och det är ju en hel djungel som man behöver tänka på och vad man ska skriva. Har kollat lite andra ass bolag men det finns ju en hel drös av dem. Så nu vet vi inte hur vi skall göra ..grr inte lätt det här.

• suz75
    adams family skrev 2008-09-11 13:13:03 följande:
    Puffar lite på tråden och passar på att gratulera suz som hittat ett bra bolag som ska hjälpa dem.
    Tackar tackar *bugar snällt för all tips och råd jag har fått*
  • suz75

Ohh jag måste dela med mig. Träffat en mamma på datautbildningen som jag har gått på i några veckor. Hon har tvillingar en av barnen har en grav cp skada. Visade sig att de har samma team på hab som vi och att föräldrarna hade bytt ut både SG och ABT. Tvillingarna är 15 år gamla och föräldrarna har ingen PA till barnet med cp. De har enbart korttid en gång i månaden. Jag blev väldigt förvånad hur de har klarat sin vardag med ett barn som har stora hjälpbehov. Vi pratade en hel del även om träning och allt annat vad det gällde våra barn. Hon visste inte heller att move and walk fanns inte heller hade hon ork till att söka info på nätet och det förstår jag. Det var så mycket hon inte visste att det finns, var för hjälp som finns idag att få. De har fått enbart hjälp fr kommunen som hon tycker är värdelöst.

Men alla dessa år så har föräldrarna klarat sig utan PA och jag kan bara inte förstå hur de har orkat. Men hon är sliten sa hon.

• suz75

Usch börjar vara lite tveksam till om man verkligen får LASStimmar nu när det börjar gå mot hårdare tider. vi behöver det verkligen, fick be Peter komma hem fr jobbet i fredags för jag orkade inte, Jolina var så grinig och skrikig ...

Vi hade möte med vår LSShandläggare i fredags för vi har sökt om utökade avlastningstimmar. Har 4 h i veckan idag vi vill ha 10 h i stället. Men enligt henne så var det absolut inte säkert vi kunde få det iom att vi har fullt VB och att Jolina inte var tillräckligt gammal nog och hon skulle ta hänsyn till föräldraansvaret, samt vi går mot hårdare tider sa hon.."Ni kan ju alltid överklaga" Det är lite skillnad i hemsjukvården, där kan man ju inte överklaga sjuksköterskans beslut som patient får man bara tacka och ta emot" Säger tanten.. Då tänkte jag för mig själv vad har detta med mitt arbete att göra?
    Fattade inte ens poängen...

Om jag förstod rätt så har hon själv barn med handikapp

Men men vi får väl överklaga om det kommer till den punkten.

• suz75

Sofia/adams: Jag har faktiskt ingen riktig koll vad som gäller ang assistansen idag. Jag antar att man tex får ett beslut på 100h/v det är ju upp till var och en hur man förbrukar dessa timmar? Om jag anställer en PA på 70 h/v och resten tar jag själv så förbrukar man timmarna ändå, om det är så du menar.. gaah! Blir inte klok på det här, kanske be juristen förklara lite bättre

• suz75

jizzzz...ja då får man börja räkna timmarna (ironi) Kanske inte ens får beviljde timmar relaterat att jolina är för liten som de brukar säga.

• suz75

ohh så glad jag blir, Nu har vi fått alla intyg fr läkare och ARB. Nu är det bara till att skicka in ansökan till FK

Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!