pillanlax skrev 2008-07-30 17:02:19 följande:
men finns det någon här som har ett sånt litet barn som min dotter är?hur har ni gjort i så fall?Jag vill absolut att hon ska kunna gå på dagis men hittills har hon varit jätte infektions känslig och när hon får en vanlig förkylning så bli hon jätte då
lig.Vi bor ju i lilla kiruna och jag vet inte hur det funkar med assistenter och så på avdelningar för det finns ju inget specillet dagis som tar emot sådana barn vad jag vet.Men om Mindra är på dagis vad får jag för inkomst då man kan ju inte jobba tänk om dte händer något och man ska iväg eller??Ja jag vet inte men tack för dom svaren jag har fått.
Jolina är 2 år nu men började dagis när hon var strax över året. Vi pratade med omsorgsansvarig på kommunen att hon behöver resurs pga hennes symtom eftersom hon varken kan sitta, stå, gå eller äta själv. Det var inga problem det är deras skyldighet/ansvar att ordna resurs.
Barn med cp skador är mer infektionskänsliga än normala barn, hos en del mindre hos andra mer. Jolina har inte varit mer sjuk än något annat barn på dagis men när hon blir sjuk så blir hon dålig ett tag, då får man vara hemma fr jobbet och ta ut tillfällig föräldrarpenning.
För att anställa assistenter själv eller något ass bolag så måste man vara inskriven i LSS personkrets 1, 2 eller 3. I vårt fall är Jolina inskriven i personkrets 3 men vi fick kämpa för detta då som Adams nämnde att de tyckte hon var för liten. Men icke den som ger sig. Vi kom aldrig till länsrätten men vi överklagade beslutet och vi fick igenom det. När barnet tillhör personkrets kan man söka LASS via FK som berättigar er till att anställa assistenter via ett ass bolag el själva. Då kan ni föräldrar vara assistenter eller någon utomstående.
Själv tycker jag att det är skönt att kunna ha ett arbete, ett socialt liv. Visst arbetar man och Jolina är sjuk då får jag helt enkelt vara hemma antingen jag eller min man. Om något händer på förskolan? Njaa vad som helst kan ju hända, även andra barn också. Jolina har kramper dagligen och vi har informerat förskolelärarna och resursen på dagis om vad de kan göra om det blir stora kramper, men det har aldrig hänt.
Oftast är barnen väldigt nöjda på förskolan. Jag var superorolig för hur det skulle gå, gick ner i tjänst till 60 % för att vara med en del av tiden på dagis. Men snart insåg jag att hon hade det superbra där med de andra barnen.
Lite om hur vi har det och hur det kan vara.. Inte säkert att det är så med er andra, som sagt en del barn är mer infek känsliga andra mindre...