• Sommarkatten

Koka linser??

Jag är en nybörjare på att äta linser och jag vet inte riktigt om jag gör rätt när jag kokar dom. Jag brukar byta vatten en gång under tiden de kokas och sedan skölja av dem när dom är färdigkokade. Jag gör det för att jag tycker de smakar konsitgt och luktar lite småäckligt annars. Men sköljer jag då bort alla vitaminer eller vad?

I ♥ me
  • Svar på tråden Koka linser??
  • devega

vad är det för linser du menar? gröna eller röda? hur som helst är det bästa att skölja av dem innan du kokar dem så slipper du mixtra när du har dem kokande.

kan passa på att tipsa om en supergod hummus på röda linser. koka linserna, häll av vattnet och låt dem rinna av ordentligt. Blanda linserna med vitlök, spiskummin, salt, peppar, tahina (kan väljas bort om man vill) och persilja. mixa och tillsätt ev kokspad från linserna om man vill ha den lösare.

• SCSI

Jag föredrar gröna linser (men det är jag verkligen ensam om i hushållet, t.o.m mina tamråttor petar bort linserna från maten de får) och brukar lägga dem i blöt några timmar innan jag kokar dem - lite samma sak som att byta vatten mitt i, antar jag.

• Sommarkatten

jag äter både röda och gröna åh tack för receptet! Men då kan jag ju testa att skölja av/blötlägga innan

I ♥ me
  • karby

ja, tvätta ordentligt innan i ljummet vatten. Ner med händerna och gnugga runt! :D

• Gladabarnensmamma

Skölj innan & låt dom rinna av väl när du kokat dom.
    Vi äter ofta linser (bruna - dom är helt suveräna!) och dom kokar jag med hönsbuljong... mums!!

Svar på tråden Koka linser??