• enlitenbitkaka

Inredning på liten yta?

Kommer troligtvis flytta till en etta i höst pga studier... Ser inte fram emot en ensam etta men jaja...sånt man får ta

Finns det några trångbodda här inne (ca. 22-30kvm) som vill dela med sig av sina tips? Vill gärna inte sitta i sängen och äta och vill kunna bjuda hem folk utan att det känns som vi sitter uppe på varandra. Sen när mannen är i stan e de ju smidigt om allt e så välplanerat som möjligt.

Vill iaf ha en säng på minst 120cm!

• Svar på tråden Inredning på liten yta?
  • piixelslyna

Jag bor i en etta på 23kvm. Håller på och tänker hur jag kan möblera så att det blir bäst.

Just nu har jag bara säng, bokhylla, skrivbord liten byrå som möbler. Men det känns som att det blir så fullt annars..

• enlitenbitkaka

Ja man vill ju ha ALLT men det får inte se mycket ut SEn ska det se ut som en vuxens hem, inte en ungdomslya...så loftsäng osv är uteslutet!

Upplever du att du bor trångt eller får du plats? *ler* Har en vovve somska dela med mig också...

• devega

kör på hyllsystem som sitter på väggen, inget som tar upp golvet. jag skulle inte rekommendera lotsäng, vi hade det när vi träffades men det var inte så kul att sova där uppe.
    till köksbord/matbord kan du ha ett klaffbord som antingen står för sig själv eller sitter fast i väggen. med lådor under sängen blir du också av med en del.

• skorpiona

Kolla in Roomservice på WebbTV, säsong 9 avsnitt 3, kanontips för liten yta!

Under listan för de senaste Roomservice-avsnitten finns det "arkiv" - "ROONSERVICE", om du klickar där så kommer en lista på gamla avsnitt!

Såg detta avsnittet för ett tag sen när de visade repriser... verkligen kanonidéer!! Även om man inte gör exakt så, så finns där mycket inspiration att hitta...

• Melisabeth

Klaffbord är verkligen bra. HAr man sådan med två klaffar så man man ju komma undan med helt nerfölt och bara ta upp ca 2 dm djup, och fälla upp så kan man sitta 6 pers iaf om man sitter trångt. Om man snackar litet bord

Utnyttja väggytan, och ytor ovanför dörrar. Smäll upp en hylla över dörrhålet och ställ upp saker som inte används så frekvent, men som man ändå vill ha "framme", eller böcker (dessutom snyggt)

Om man hittar sköna och snygga klaffstolar så vore det nog bra - det saknade jag när vi bodde smått - bordet "borta" men stolarna stod ju ändå i vägen och var klumpiga

Över lag tänk igenom och påplatsbygg små speciallösningar

Tiden går fort när man har roligt...
  • Melisabeth

Fast vi klämde då iaf in en icke minimal 3-sits soffa med stor sittpuff i vår etta, så det går ju

• Melisabeth

Vi hade 27 kvm, och då var ca hälften "rum"; resten kokvrå, toa och stor hall (megakorkat för övrigt).

Vi hade 1,60 säng som inte gick helt in i sovalkoven (1,40 hade varit perfekt), arbetsstation, soffan, klaffbord
    Och tja, vägghyllor, lång tv bänk. Ja soffbord också, men det var nog rätt givet

Det får plats mer än man tror är det posetiva

Alltså, det var ju på intet sätt rymligt, men det GÅR ju

• enlitenbitkaka

Ja jag tänkte köpa en skena och sätta i taket och köpa som lite stelare panelgardiner och skärma av med...sådana som skyddar men ändå släpper in ljus! Så man slipper skylta med sin obäddade säng sen kanske någon garderobskombination från IKEA's PAX-serie.

• Melisabeth

Det viktigaste är ju att planera väl - och inte bara slänga in saker man tror man behöver.
    Gärna bo in sig ett tag så man märker vad man behöver och vill ha.

Hur smarta saker man än köper så är det ju inte så smart om det inte var vad man har användning för

(talar för egen del då jag planerade innan jag bott in mig och visste vad som behövdes = inte sååå smart)

• enlitenbitkaka

Ja jag kommer ta med mig säng (köpa nya 120cm), en 3-sitssoffa, matbord och 4st stolar....that's it...sen ska jag se om jag behöver en byrå eller garderob. Tänker att man behöver kanske ingen TV-bänk, man kan ju ställa TV'n på en byrå = spara plats.

Melisabeth skrev 2008-07-06 17:52:48 följande:
    Det viktigaste är ju att planera väl - och inte bara slänga in saker man tror man behöver.Gärna bo in sig ett tag så man märker vad man behöver och vill ha.Hur smarta saker man än köper så är det ju inte så smart om det inte var vad man har användning för (talar för egen del då jag planerade innan jag bott in mig och visste vad som behövdes = inte sååå smart)
  • röda naglar

det är svårt att veta hur liten din lägenhet egentligen är eftersom planlösningen påverkar ytan otroligt mycket, men jag gillar ikeas BESTÅskåp. de lite större kan användas som tvbänk och som förvaring för skolböcker/kläder/annan skit man samlar på sig.

annars tycker jag du ska rensa mycket innan du flyttar in. ha inte fler grejer i lägenheten än du behöver. har du ett vindsförråd eller källarförråd tycker jag du ska organisera det och ha säsongssaker lättillgängliga och märkta. sommarkläder och vinterkläder behöver ju inte hänga i garderoben året runt, exempelvis.

jag och min sambo har bott i två och ett halvt år på 37kvm. det går utmärkt och vi funderar inte på att flytta än på ett tag, så det kommer nog gå bra för dig också.

Svar på tråden Inredning på liten yta?