• Svar på tråden Vad är det här för perenn/buske?
  • Lilith74

Jasmin? Svårt att se. När man ser på första bilden trodde jag spirea, men blommorna är inte spirea.

• oxytocin
    Lilith74 skrev 2008-07-03 21:33:42 följande:
    Jasmin? Svårt att se. När man ser på första bilden trodde jag spirea, men blommorna är inte spirea.
    Googlade på jasmin men de blommorna verkar större och inte sitta så många i klunga. Den här har små och många. Hela busken är ungefär lika hög som jag, som är 162 cm.
  • Lilith74

Luktar den mest på dag eller kväll? När blommar den?

• Lilith74

Förresten - det finns flera tusen sorters jasmin. Kan du beskriva lukten? Svårt, jag vet...

• oxytocin

Hm. Den doftar liksom sött. Kan inte beskriva det på nåt annat sätt. En god doft, tycker jag. Doftar hela dagen, kanske främst när solen skiner på den. Eller så är det bara det att jag oftast är ute på baksidan då.

• Siili

Vad lustigt. Vi har en sådan utanför huset och häromdagen frågade jag min man vad busken hette, men han visste tyvärr inte. Jag har gått och undrat i några veckor varifrån det luktar tuggummi och har tyckt det har luktat såååå gott. Tillslut kom jag på att det var busken.

Gabba Gabba Hey!
  • oxytocin
    Siili skrev 2008-07-03 22:01:08 följande:
    Vad lustigt. Vi har en sådan utanför huset och häromdagen frågade jag min man vad busken hette, men han visste tyvärr inte. Jag har gått och undrat i några veckor varifrån det luktar tuggummi och har tyckt det har luktat såååå gott. Tillslut kom jag på att det var busken.
    Ha ha. Jag funderade också först på var doften kom ifrån! Trodde det var luktärterna jag satt, men de blommar inte än på långa vägar. Hoppas att vi löser mysteriet snart...
  • Gyllan

Svårt att se när det är en bit ifrån men kanske en syren hortensia?

Svar på tråden Vad är det här för perenn/buske?