Nekad sjukpenning, riskerar att bli nollad på SGI? Blir så arg.
Efter att ha blivit sjukskriven den 2:a maj fick jag i dagarna veta att jag troligtvis blir nekad sjukpenning. Ringde då F-kassan och frågade hur jag skulle göra med föräldrapenningen så att det inte blir något fel. Har varit jättenoga att ej göra fel eftersom vi väntar ett till barn i dec och inte vill förlora den föräldrapeng eller SGI jag har idag med första barnet. Till min stora förskräckelse berättade kvinnan jag pratade med att när man ej får sin sjukskrivning beviljad får man ej ta föräldrapenning i stället eftersom man ej vårdat barnet och då får man ett uppehåll i sin föräldrapenning och då bli man nollad på sin SGI. DÅ vore det ju bättre att jag ej blivit sjukskriven och bara fått hjälp av min mammaoch svärmor att sköta barnet och tagit föräldrapenning som vanligt. Sjukkassan borde varna för att sjukskriva sig eftersom man troligtvis ej får den beviljad som läget är idag. När jag dock pratade med den man som skrev beskedet om att jag troligvis ej får den beviljad sa att man skyddar sin SGI så läge man är sjukskriven men ej får betalt om den ej blir beviljad. Hur har det gårr för er som blivit sjukskrivna men ej fått den beviljad från F-kassan??? Tacksam för snabba svar eftersom jag måste komma in med synpunkter om några dagar.
Ancilla