• Ancilla

Nekad sjukpenning, riskerar att bli nollad på SGI? Blir så arg.

Efter att ha blivit sjukskriven den 2:a maj fick jag i dagarna veta att jag troligtvis blir nekad sjukpenning. Ringde då F-kassan och frågade hur jag skulle göra med föräldrapenningen så att det inte blir något fel. Har varit jättenoga att ej göra fel eftersom vi väntar ett till barn i dec och inte vill förlora den föräldrapeng eller SGI jag har idag med första barnet. Till min stora förskräckelse berättade kvinnan jag pratade med att när man ej får sin sjukskrivning beviljad får man ej ta föräldrapenning i stället eftersom man ej vårdat barnet och då får man ett uppehåll i sin föräldrapenning och då bli man nollad på sin SGI. DÅ vore det ju bättre att jag ej blivit sjukskriven och bara fått hjälp av min mammaoch svärmor att sköta barnet och tagit föräldrapenning som vanligt. Sjukkassan borde varna för att sjukskriva sig eftersom man troligtvis ej får den beviljad som läget är idag. När jag dock pratade med den man som skrev beskedet om att jag troligvis ej får den beviljad sa att man skyddar sin SGI så läge man är sjukskriven men ej får betalt om den ej blir beviljad. Hur har det gårr för er som blivit sjukskrivna men ej fått den beviljad från F-kassan??? Tacksam för snabba svar eftersom jag måste komma in med synpunkter om några dagar.

Ancilla

• Svar på tråden Nekad sjukpenning, riskerar att bli nollad på SGI? Blir så arg.
  • Carisma95

Har inte själv blivit sjukskriven, men tror att det är som den andra killen sa; det är sjukskrivningen från läkare som gäller. (Räknas som skydd). Dvs. att du sen inte har rätt till sjukpenning är en sak, men så länge du är sjukskriven på papper så är SGI:n skyddad.
    (Likaväl som det räcker att man är ANMÄLD som arbetslös, man behöver inte ha rätt till a-kassa för att skydda SGI:n i det fallet).

A stumble may prevent a fall....
  • CeeJay

Jag håller med Carisma95 ang SGI skydded som bör finnas under sjukskrivningen. Jag kan kolla upp det och återkomma

• Zirup

SGIn är skyddad under utredningstiden, det är när du får ett slutgiltigt besked om att du inte beviljad sjukpenning som du behöver börja ta ut föräldrapenning igen eller vad du gjorde innan. Finns lite fler skyddsregler för SGIn men de är tillämpningsbara i lite olika situationer...

• SaraUnderbara

En sak till, om du får andra barnet inom 2½ år, så får du samma föräldrapenning med det barnet som med det första, även om du nollat din SGI. Det är om du skulle sjukskriva dig innan eller efter din föräldratid som du får en värdelös ersättning. Som du sen får jobba upp igen!

men HUR SOM är du inte nollad på din ersättning när du blir mamma igen! :)

• Ancilla

Tusen tack för era svar. Hoppas verkligen att ni har rätt. Jag är medveten om att jag får samma f-penning men det är SGI:n jag är orolig för. Jag har nämligen ett sjukintyg till som jag fick jag var sist hos läkaren men det tänker jag inte sända in för då dröjer det ännu längre tills jag får pengar. Bättre att ta hand om dottern själv men fortfarande be farmor och mormor om hjälp så jag har en  möjlighet att vila några stunder under dagen. Då kan jag ju i alla fall få F-peng. Nu har jag inte fått någora pengar sedan den 2:a jag så det börjar bli lite skralt i kassan. Tack!

Ancilla

Svar på tråden Nekad sjukpenning, riskerar att bli nollad på SGI? Blir så arg.