• Anonym (Glömsk)

Glömt p-pillren hemma! Vilken risk finns?

Jag reste bort igår till mina föräldrar och kom igårkväll på, när jag skulle ta pillren att jag glömt dem hemma. Min sambo är inte med och vi kommer inte ha sex förrän på onsdag till veckan för han är bortrest men vi hade sex i tisdagsnatt, finns det någon risk att jag kan bli gravid nu när jag inte tagit p-pillret igår?

• Svar på tråden Glömt p-pillren hemma! Vilken risk finns?
  • Anonym

Ja, det finns en risk.  Missar man en dag bör man skydda sig med annat tills man börjat på ny karta.

• Anonym (Glömsk)
    Anonym skrev 2008-07-04 11:04:49 följande:
    Ja, det finns en risk.  Missar man en dag bör man skydda sig med annat tills man börjat på ny karta.
    Nej missar man en dag ska man skydda sig med annat i en vecka efetråt. Detta kommer vi göra, men jag tänkte mer på att vi hade sex i tisdags, om det finns någon risk då?
  • MosterMaja

Om jag inte minns helt fel så är det väl så med de flesta prev.medel att om man glömt ska man ha kompletterande skydd (kondom) i en vecka från det att man "börjar om" efter att man glömt.

Jag vet inte om jag missuppfattade din fråga, men självklart kan du inte bli gravid från i tisdags om du missade tabletten igår?! (men som sagt, det kanske inte var det du frågade..)

• Anonym (Glömsk)
    MosterMaja skrev 2008-07-04 11:07:47 följande:
    Om jag inte minns helt fel så är det väl så med de flesta prev.medel att om man glömt ska man ha kompletterande skydd (kondom) i en vecka från det att man "börjar om" efter att man glömt.Jag vet inte om jag missuppfattade din fråga, men självklart kan du inte bli gravid från i tisdags om du missade tabletten igår?! (men som sagt, det kanske inte var det du frågade..)
    Jo det var det jag frågade. De sägs ju här på forumet att spermierna kan leva kvar i upp till 5 dagar eller nåt sånt..
  • Eld

Ja det finns risk. Spermierna kan överleva ett par dagar i dig.

• Eld
    MosterMaja skrev 2008-07-04 11:07:47 följande:
    Om jag inte minns helt fel så är det väl så med de flesta prev.medel att om man glömt ska man ha kompletterande skydd (kondom) i en vecka från det att man "börjar om" efter att man glömt.Jag vet inte om jag missuppfattade din fråga, men självklart kan du inte bli gravid från i tisdags om du missade tabletten igår?! (men som sagt, det kanske inte var det du frågade..)
    Vadå självklart? Klart hon kan, spermier kan överleva ett par dagar .
  • Anonym (Glömsk)
    Eld skrev 2008-07-04 11:14:22 följande:
    Ja det finns risk. Spermierna kan överleva ett par dagar i dig.
    Okej, men det är inte så stor risk va? Jag måste ju ha ägglossning också samtidigt..
  • evaviola

Anonym (Glömsk) skrev 2008-07-04 11:20:41 följande:

Okej, men det är inte så stor risk va? Jag måste ju ha ägglossning också samtidigt..
    Ja, det måste du. Vet du om du har ÄL fast du äter p-piller?
  • Anonym
    Nej, risken är inte stor, men den finns där.
  • Anonym (Glömsk)
    evaviola skrev 2008-07-04 11:23:04 följande:
    Ja, det måste du. Vet du om du har ÄL fast du äter p-piller?
    Nej det har man inte, det är ju det som är det främsta skyddet! Det är skillnad om det är minipiller, det är bara några få som har det med vanliga p-piller.
  • evaviola

Anonym (Glömsk) skrev 2008-07-04 11:33:41 följande:

Nej det har man inte, det är ju det som är det främsta skyddet! Det är skillnad om det är minipiller, det är bara några få som har det med vanliga p-piller.
    Jo, du kan visst ha ÄL med kombinerade piller, har det själv nämligen så jag vet Kombinerade piller fungerar ju på fler sätt än bara att hämma ÄL.
  • evaviola

Du missuppfattade nog min fråga. Jag undrade om du vet med dig om du har ÄL eller inte.
  • Anonym (Glömsk)
    evaviola skrev 2008-07-04 11:43:01 följande:
    Du missuppfattade nog min fråga. Jag undrade om du vet med dig om du har ÄL eller inte.
    ja jag kom på det nu jag vet faktiskt inte, men jag tror inte det. Jag slutade ett tag med p-piller och efter två veckor kände jag av ägglossning, med flytningar etc. och två veckor senare kom mensen. men nu när jag äter p-piller så har jag inte ägglossningssymptom.
  • evaviola

Anonym (Glömsk) skrev 2008-07-04 11:45:20 följande:

ja jag kom på det nu jag vet faktiskt inte, men jag tror inte det. Jag slutade ett tag med p-piller och efter två veckor kände jag av ägglossning, med flytningar etc. och två veckor senare kom mensen. men nu när jag äter p-piller så har jag inte ägglossningssymptom.
    ok. När jag åt piller så hade jag fruktansvärda smärtor varje gång vid ÄL så jag var på gynakut stup i kvarten innan dom fattade att det var ÄL

det är inte mycket att göra, bara att vänta o se. Skydda dig en vecka framöver o fortsätt med dina piller som vanligt så går det nog bra.
  • Anonym (Glömsk)
    evaviola skrev 2008-07-04 11:48:35 följande:
    Anonym (Glömsk) skrev 2008-07-04 11:45:20 följande:
    ok. När jag åt piller så hade jag fruktansvärda smärtor varje gång vid ÄL så jag var på gynakut stup i kvarten innan dom fattade att det var ÄL det är inte mycket att göra, bara att vänta o se. Skydda dig en vecka framöver o fortsätt med dina piller som vanligt så går det nog bra.
    Ja jag tror inte heller att det inte är någon fara. Men jag läste på fass nu om p-pillren och då stod det att om man glömt en tablett under första veckan är det störst risk att bli gravid, jag är på fösta veckan nu. Om man glömmer den andra veckan gjorde det inget.

Men det är bara att vänta och se och vara nervös över om mensen ska komma eller inte..
Svar på tråden Glömt p-pillren hemma! Vilken risk finns?