• Anonym

Vad ska underhållsbidraget räcka till???

Mina föräldrar skiljde sig och min pappa flyttade till annan ort. Min bror bor nu enbart hos vår mamma och åker och hälsar på vår pappa titt som tätt. Min pappa betalar underhåll för min lillebror till mamma som är ungf. något lite över 1000 kr i månaden. Min mamma tjänar väldigt bra om man jämför med pappa och har ut ca. 18.000 i mån och min pappa ca 13.000

Nu till saken.. min mamma kräver min pappa på en massa kostnader. Han betalar ju underhåll och mamma kräver honom på pengar för en utlandsresa som hon och sonen ska åka på, hon vägrar betala biljett när han ska åka och hälsa på pappa m.m så då får pappa betala biljett och fickpengar och allt sånt när han är där uppe.

Min fråga är nu.. kan min mamma kräva pappa på kostnader såsom biljetter, resor osv. när pappa betalar underhåll redan för min bror??

Ni som har underhåll, vad säger ni?? vad är reglerna?? och vad ska underhållet räcka till och vem ska betala tågbiljett etc. när min bror ska hälsa på pappa? Och kan mamma kräva pappa på att betala halva resan för att han och mamma ska resa utomlands?

Tycker det är sjukt att hon först kräver pappa på underhållsbidrag och sen en massa andra kostnader när han dels betalar helt underhållsbidrag plus har så pass mkt mindre i lön än mamma.

Vill bara veta vad reglerna säger för pengar och kostnader bråkar dom jämt om!!!

• Svar på tråden Vad ska underhållsbidraget räcka till???
  • lia76

Jag tycker inte hon har någon rätt att betala för kostnader för att hon ska ut och resa med sin son.
    De kostnaderna får hon stå för själv.
    Vore annat om det är pappan som ska ut och resa med sonen då betalar ju han.
    Men jag anser inte att hon har någon rätt att ta ut mer pengar från honom än vad han redan ger.

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym

Tanken är väl att båda föräldrar ska lägga samma summa- runt 1200 kr per månad. Som ensamstående anser jag detta vara ett rent skämt; pengarna räcker inte långt. Du skriver att hon har en bra inkomst- men detta betyder att hon får mindre- eller inget bostadsbidrag, vilket kanske gör att hon i slutändan "går back" varje månad. Du skriver att pappan flyttade till annan ort-och då har han ju faktiskt själv skapat behovet av resorna mellan hemmen, eller hur ? Kan inte se att mamman ska betala för detta.

• Mccracken

Känns helt fel att betala för semesterresa som mamman och sonen gör själva. Det skulle jag aldrig betalat om jag inte skulle varit med och beslutat om det. (även om semesterresor inte ingår i underhållsbidraget)

Det finns inget sätt för mamman att kräva in pengar för semesterresan, även om hon säkert hotat med det.

Här finns lite info om underhållsbidrag
    www.famratt.com/underhall/und_ingaendekost.htm

• suzzit

Alltså din pappa behöver inte betala en enda krona till. Fast att allt inte ingår.
    Resan som din mamma skall göra är ju en ren lyxgrej och om han inte anser att han har råd att bidra så skall han ju inte göra det heller. Däremot så kan jag förstå att din mamma inte vill betala för resorna till pappa, då han valt att flytta, men schysstast hade ju varit och delat.

Jag betalade dom flesta resorna fast att det var han som valde att flytta, men det var för att jag tycker att det var viktigt att min son fick träffa sin pappa.

• Mamsis

Om umgängesföräldern inte bor mer än 10 mil enkel resa från barnets boendeort ska umgängesföräldern själv stå för kostnaderna, vill man ha en ändring på det får man gå till tingsrätten. Om det anses att umgängesföräldern får en betydande kostnad för resorna ska boendeföräldern bidra efter förmåga.

Mammans resa med sonen ska han inte bidra alls till, det är mammans sak.

• Anonym (mt)

TS, umgängesresorna är din pappas ansvar. Semesterresan är din mammas ansvar.

Men mitt största råd till dig är att inte välja sida i dina föräldrars konflikt. Just nu ställer du dig klart och tydligt på din pappas sida, det är synd om honom som måste betala pengar till din mamma och därför väljer du hans sida.

Försök att komma ihåg att det här är en vuxenkonflikt som garanterat har många fler sidor än bara det ekonomiska. En av dem eller båda två kan ha varit hemska mot varandra i flera år, det känner man inte alltid till som "barn" (du kanske är vuxen men du är fortfarande dina föräldrars barn). Efter en separation är det vanligt att föräldrarna försöker vädja till sina barns sympati för att barnet ska välja just den föräldern. Det kan vara mutor i form av resor, tivolibesök, finare rum, etc. Men det kan också vara "mental utpressning" i form av det är mycket mer synd om just den föräldern, tex att den är ensam medans den andra skaffat ny partner eller att den är tvungen att ge bort alla sina pengar till den andra eller att alla de gamla vännerna bara umgås med den andra.

För att du ska få en så bra relation som möjligt till båda dina föräldrar i framtiden är det viktigt att du inte faller för deras mutor eller skitsnack om den andra.

Lycka till!

• tokelina

Det är inte alls så att din mamma kräver din pappa på underhållet, utan båda föräldrarna är skyldiga att betala för sina barn och det gäller ju din pappa också. Om han hade haft för lite pengar hade försäkringskassan gått in och betalat hans del, för din mamma ska inte behöva stå för allt själv.

Din pappa behöver inte hjälpa till med semestrar och dylikt utan underhåller täcker det mesta. Skulle det komma extra kostnader såsom läkarvård eller glasögon, kan han få gå in och hjälpa till med de kostnaderna om han har råd.

Be dina föräldrar att sluta diskutera det ekonomiska med er barn, för det är inget ni ska bekymra er om, utan något de själva ska göra upp om utan er inblandning.

Svar på tråden Vad ska underhållsbidraget räcka till???