• sassus

Någon som är från Linköping/bor i Linköping? Snabb hjälp tack

Är Ryd och Skäggetorp "dåliga" områden, eller skulle det kunna vara okej att bo där tror ni? Tack på förhand.

• Svar på tråden Någon som är från Linköping/bor i Linköping? Snabb hjälp tack
  • Pshevil

Hm, vet inte riktigt hur jag ska svara. Jag som har bott i staden länge skulle inte vilja bo där då det finns trevligare områden. De anses väl allmänt som mindre bra områden då det finns mycket billiga hyresrätter där och det är där man "börjar" sin bostadskarriär i staden, därför bor det mycket studenter och invandrare i de stadsdelarna. Men båda stadsdelarna är väldigt olika inom sig också, framför allt Ryd - det finns både villor, studentbostäder och vanliga hyresrätter. Och i Skäggetorp finns det både bostadrättsområden och hyresrätter.
    Jag bodde i Ryd när jag var student och hade aldrig några problem att gå hem sent på natten el likn. Det har väl blivit lite stökigare på senare tid tror jag.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • sassus

Tack för ditt snabba svar. Har gjort lite efterforskning och tror inte att jag vill bo där nej. För några år sen hade jag nog inte brytt mig, men nu när vi bott i en väldigt fin nybyggd lägenhet har man blivit lite bortskämd Har dock gjort intresseanmälningar på lägenhet i Abisko/övre vasastan, lambohov och södra vasastan. Vad tror du om det?

• Pshevil

Ja, är du van vid att ha nytt och fint så är det nog ingenting för dig. 

Vasastan är ett mysigt område, jag bor själv i nedre Vasastan. Nära till stan och mycket parker, trevligt.
    Lambohov har jag inte så stor koll på, men det är ju nära till grönområden och lite blandad bebyggelse. Nära till universitet och så. 
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • ciccielv

Ts om du vill bo i lyxigare områden så är dessa områden mycket bra.ekängen,lambohov(övre delen)oc tallboda

andra bar områden är mjärdevi,hjulsbro,hackefors,aspnäset och blästad

johannelund,ryd,skäggetorp och ekholmen är sämre områden

Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Velour

Lambohov, speciellt Mjärdevi är jättefint. Angående bra eller dåligt så beror det på var i Lambohov du bor. Nära centrum är inte att föredra, lite stökigt enligt min mening. Mer i utkanterna är det lite bättre.

Iofs bor jag själv i en av Lambohovs utkanter, men i den här gatan vill jag inte bo alls eftersom utemiljön är så dåligt underhållt av Stångåstaden så det känns som att bo i ghetto.

Men jag råder dig att åka runt lite i Lambohov och Mjärdevi så ni får er en helheltsuppfattning.

När det gäller Skäggetorp är det samma sak där, det beror på vilken del av Skäggetorp du bor i, men ju längre bort från Skäggetorps centrum desto bättre.

Ryd vet jag knappt nåt om, men det verkar vara ett lugnt område. Ekholmen och Berga ger jag inget för. Speciellt i Berga är det hög kriminalitet både när det gäller infödda (nazister) och de med invandrarbakgrund.

T1 är väldigt fint, men dyrt. Händer inte speciellt mycket där och centrum är bara för bullrigt och stökigt enligt min mening.

Sen har vi Ljungsbro som är jättefint och inte heller så långt ifrån centrum. Ljungsbro är lite instängt, men det är bäst när det gäller trygghet, samhörighet, total lugn osv.

De andra områdena känner jag inte till så bra.

Men kom till Lambohov/Mjärdevi !

• sassus

Har blivit erbjuden en studentlägenhet i Lambohov. Tröskaregatan eller nåt sånt. Är det något ni rekommenderar eller ska jag leta vidare?

Svar på tråden Någon som är från Linköping/bor i Linköping? Snabb hjälp tack