• orzia1

*Har planer på att starta en Babyaffär

Har planer på att starta en Babyaffär om ett par månader och befinner mig nu i planeringstadiet.

Då jag inte har ngr egna barn själv så skulle jag behöva lite tips på Vad som gör en baby affär bra? Förutom bra service Vad har gjort att ni har handlat i just den affären ni valde?

Affären kommer vara för från vänta barn med mammasaker till sittvagnar. Lokalen är på ca 150 kvm.

Hade tänkt ha sortiment av

* Barnvagnar (ngt känt märke o ngt mindre känt lite billigare märke) Tips ngn på ett billigare märke? (men med kvalite)
    * Bilbarnstolar
    * Ngn form av babysäng (ej många olika)
    *Babyvård typ skötbord o sånt som hör till
    *Mammakläder (lite roligare kläder ej så mkt basic finns redan affärer i stan som säljer detta)
    *prematur kläder och lite babykläder (finns andra affärer som säljer babykläder i stan)
    * Bebiströja+pappatröja
    *Lite böcker om att vänta barn
    *Bär Sjalar
    *Amningströja + amnings tillbehör
    *Lite bebisleksaker (finns en massa leksaksaffärer i stan så ej så mkt sånt)
    *Nappar nappflaskor
    *Mitt första år böcker
    *Ev dopsaker

Detta är vad jag har kommit på så länge,men har ni ngr fler tips så skriv de. Tar gärna emot tips på olika märke o dylikt som ni tycker är bra.

Hoppas på att här finns ngn som vill hjälpa mig

• Svar på tråden *Har planer på att starta en Babyaffär
  • Simba

Hej!

Du kanske ska ha lite presentsaker. Sånt som folk kan köpa när de vill gtaulera till den nyfödda eller på dopdagen o dyl.
    Jag och en kompis har startat ett företag där vi tillverkar gratulationskort och små söta gå-bort och dop-presenter.
    Vi har ett stort utbud av kort och hjälper även till att arrangera dop/kalas. Det kanske är intressant?

• Krodan

Vettiga ammningsbh:n, de vanliga affärerna som lidex har bara upp till d-kupa. Så det är svårt att hitta bra såna.

• Gottegrisen

Blev glad när jag såg bärsjalar på din lista om du vill veta mer om olika bärsjalar och vad folk tycker om dem så kolla in www.sjalbarn.se

• Titti och mini

Alla märken på amningströjor o babykläder som är ovanliga är roliga Tex säljs ju Boob överallt snart o är ju skitdyra, så nåt annat märke är ju skoj!

• tjoo

man kan ha alla grejjer i världen.. men de som gör att kunderna trivs (förutom toa o skötbord) o kommer till bax... är trevlig personal och bra service!

vet flera som hatar flera babyland butiker i sthlm pga otrevlig personal o dålig service... å sånt sprids...

billigare märken: knorr... skitfina o balla! fullt utrustad kostar mellan 4000 o 5500kr beroende på modell o vart man köper den..

modi är juh jätte billiga.. dock ej säker på kvalitet å sånt! vet ingen som har en sån..

eurobaby är rätt billiga me.. har aldrig haft en själv.. men vet många som är jätte nöjda med den!

• Grynja

Lite olika sorter av tallrikar o bestick, haklappar o sånt när det blir dax för smakisar o barnmat?

• Ms Lara Croft

TS, mkt beror väl på hur ni tänkt att nischa er? Dvs vilken prisklass hade ni tänkt?
    Är det lite mer höga priser typ Bonti här i Stockholm så är det ju viktigt att ta in produkter som inte hänger på typ Babyland osv. Jag köper vissa basprodukter där som tex. våtservetter och nappar men vill man ha tex. klälder, en rolig leksak eller en tuff vagn ja, då går jag till Bonti, Simple World eller Svenska Barnbutiken.
    Du nämnde service, jag tror att det är viktigt att det finns ngn i butiken som har barn. Man tänker på de mer praktiska sakerna då. När jag köpte min vagn så fick jag först hjälp av en som inte hade barn och när jag ställde min frågor fick jag till svar "...har inte själv barn så det har jag inte tänkt på..." Tror att i många fall krävs lite praktisk erfarenhet för att kunna ge goda råd, köpa in fiffiga grejer osv.

Om du ska sälja bilbarnstolar så tänk på att vara påläst. Vilken stol passar i vilken bil, vad rekommendrar trafikverket osv.

När det gäller kläder så skulle jag personligen gilla en barnbutik som säljer annat än Esprit och Mexx som jag tycker att väl många butiker säljer. Vad du tar in beror självklart på vilken typ av "klientel" som du vill vända dig till.

Om du själjer bärsjalar kanske du även vill ta in bärselar?

• tjoo

jag har handlat i flera av de vanliga affärerna i sthlm ex babyland o babyproffsen.. i flera OLIKA butiker med...

babyland; va den första ja va inne i.. för en ovetande första ggns mamma så känns de som de självklara valet! vart inne i 4olika.. inte gillar nån av dem!
    hittade sen babyproffsen kungsholmen; urtrevlig personal!! köpte vagnen samma dag ja va där!! o hämtade den några dar senare...
    hittade sen bonti (bonti.se) o där fanns de en urtrevlig tjej!! som hjälpte mej.. o ja köpte vagn där samma dag med hämtade den några dar senare, då ja hade ett barn med mej
    när min emmaljunga twin blev förtung (täta grav = ont rygg) så ringde ja bonti för att kolla om dom hade urban jungle syskonvagnar! bara på beställning.. fick ja lite.. som ja tyckte snorkigt svar..
    åkte då till barnbutiken (barnbutiken.net) o där hade dom flera stycken inne, eftersom dom är sååå populära!!!! bokade en o hämtade den dan efter. den e dyr så ja hade inte alla pengar samma dag... jätte trevliga i den butiken...
    bari butiken vid ikea barkaby: har knorr vagnar... o va inne o klämde på dem där men ja gillade inte personlen.. så ointresserade! stod mest o prata me varann.. ÄVEN när ja stod o skulle betala.. fick inte ens ett hej!!! sånt e sååå trist!!

hittade på ett nytt ord som beskriver mej igår vagn-oholic

har haft 7st totalt.. o min äldsta e 19månader yngste e 5mån! har dock bara 4kvar...

älskar vagnar.. o den som ligger högt upp på önskelistan e knorr nanny 4!! sååå fin!!!!!

har själv funderar på å jobba me vagnar eller starta eget.. men e för feg.. o så finns de sååå många butiker överallt i sthlm =/

• orzia1

Hej
    vad glad jag blir av alla tips.

Det är tänkt att min syster som har barn kommer jobba halvtid där också. Sen är det en kostnadsfråga och ha folk anställda så det får bli en senare fråga men ska det bli fler som jobbar så kommer jag leta efter ngn som har barn.

Ja bärselar ska jag oxå ha.

Här finns en affär i stan som säljer bebis märkeskläder så såna ska jag inte ha. Närmsta babyaffär ligger ca 4 mil från stället jag ska öppna på. I dessa babyaffärer har de flesta man pratat med möts av dålig service och då tror jag det kvittar om personalen har barn eller inte eller mer erfarenhet (dålig service=du handlar inte)

Hade tänkt ha Bra saker till rimliga priser.

• Titti och mini

om du ska ha bärselar så ta in Ergo selen - superbra o inte mkt dyrare än babybjörn o kan användas till 27 kg

Svar på tråden *Har planer på att starta en Babyaffär