• Längtar efter barn

Ögon operation? Någon med erfarenheter och Tips?

Hej!
    Jag är börjar bli så himla less på att använda glasögon och linser och undrar om någon där ute har gjort en laser operation för ögonen?
    Jag är närsynt och har -2.75 på vänster och -3.50 på höger öga.
    Har du linknande synfel och vilken behandling fick du göra? lasik, epi lasik?

Jag bor i stockholmsområdet och undrar om någon har varit på ögonlasern på östermalm i stockholm?
    Jag tycker att ögonlasern verkar seriösa men har du något annat ställe som verkar bra så tipsa mig!

Är du nöjd med resultatet?
    Är det värt det?
    m.m...

Jag vill ha massor med tips!!

Tack tack!

• Svar på tråden Ögon operation? Någon med erfarenheter och Tips?
  • Längtar efter barn

Puffar!

vill så gärna veta!

• Längtar efter barn

är det verkligen ingen som har gjort en ögon operation?

• Gabbesmamma

Gjorde på Globen förra året, hade -2.75 och -3.00 , Lasik tror jag var det. Det här är en av dem smartaste grejer jag gjort i mitt liv kan jag säga, min man är himla avundsjuk (han kan inte göra det). Min läkare (var ett indiskt eller persiskt namn, Sawad tror jag) sa att jag skulle blunda resten av dagen. Jag hade inga komplikationer alls, inte ens ont.
    Det kostade 24 000 och då ingick det allt.
    Värvar du en kompis så får både du och kompisen 1000 kr rabattt dessutom.

• Umetjejen79

Jag har opererat ögonen på S:t Eriks Ögonsjukhus. Hade -2,5 på båda ögonen innan (närsynt). Jag gjorde det för 6-7 år sedan. Jag var också less på glasögon och linser, hade problem med linserna och blev torr i ögonen. Kommer inte ihåg vad behandlingen hette men de skar loss ett lock och lasrade på 150 punkter sedan la de tillbaka "locket". Gjorde ett öga i taget med någon veckas mellanrum. Jag är nöjd och har fortfarande bättre syn än min sambo som har glasögon/linser. Jag är nöjd, men upplever mig mer ljuskänslig. Om det är mycket soligt och speciellt om det är snö ser jag svarta prickar men det har minskat så nu är det bara en prick.

/Catrin

• Umetjejen79

Glömde skriva att det kostade 27000:- och att jag tycker att det är värt det. Det var underbart att kunna läsa på saker på andra sidan rummet direkt när man vaknar på morgonen.

• helene306

Sambon gjorde Lasik hos Memira i Linköping (tidigare Opticare). Han betalade 25.000:-. Ögonen rann väldigt mycket på honom i 4 timmar sen lugnade det ner sig. Dagen efter var han på efterkontroll och åkte sen till jobbet. Han körde själv och har inte ångrat operationen en sekund.

F+H=D
  • Längtar efter barn

åh tack för att ni svarat!

Vad var det som gjorde att i bestämde er för att operera på de ställen ni valt?
    Pris?
    Rekomendationer m.m?

Har ni fortfarande felfri syn efter några år eller har den blivit sämre?

• La Rose

Ha, jag satt precis och tittade på lasik Men det får bli när jag börjat jobba (tar examen januari -09 så det är ca ett halvår kvar). Vill verkligen göra det men ser väldigt dåligt (-7,0 och -6,5) så är lite rädd att resultatet inte blir bra.
    Räknade ut att det skulle bli ca 400kr/månad fördelat på 36 månader. Var en del avgifter som tillkom så frågan är om det inte lönar sig att spara... men det skulle ju ta sin lilla tid. Kan man ta ett vanligt lån tro?

• helene306
    Längtar efter barn skrev 2008-07-07 21:02:12 följande:
    åh tack för att ni svarat!Vad var det som gjorde att i bestämde er för att operera på de ställen ni valt? Pris? Rekomendationer m.m? Har ni fortfarande felfri syn efter några år eller har den blivit sämre?
    Sambon fick nys om Memira (Opticare) genom en arbetskamrat som skulle göra sin ögonoperation där. Sambon jämförde priser en hel del och läste på via internet vilka som var "bäst". Valet föll iaf på Memira eftersom de skulle bli billigare då vi har 5 mil till Linköping där de finns. Sambon gjorde detta -06 och har ingen försämring på synen. De på Memira sa att han med stigande ålder kan komma att behöva läsglasögon, inget annat.

La Rose: Du borde väl kunna få ta lån för operation? Hör med din bank. Sambons arbetskamrat hade ganska dålig syn när han gjorde sin operation och han blev sjukskriven 1 vecka och skulle undvika ljus så gott det gick. Skulle han inte fått bättre syn kunde de göra om operationen. Det behövdes inte för honom och han ser idag lika bra som när han hade glasögon.
    F+H=D
  • La Rose
    helene306 skrev 2008-07-08 10:02:52 följande:
    Sambon fick nys om Memira (Opticare) genom en arbetskamrat som skulle göra sin ögonoperation där. Sambon jämförde priser en hel del och läste på via internet vilka som var "bäst". Valet föll iaf på Memira eftersom de skulle bli billigare då vi har 5 mil till Linköping där de finns. Sambon gjorde detta -06 och har ingen försämring på synen. De på Memira sa att han med stigande ålder kan komma att behöva läsglasögon, inget annat. La Rose: Du borde väl kunna få ta lån för operation? Hör med din bank. Sambons arbetskamrat hade ganska dålig syn när han gjorde sin operation och han blev sjukskriven 1 vecka och skulle undvika ljus så gott det gick. Skulle han inte fått bättre syn kunde de göra om operationen. Det behövdes inte för honom och han ser idag lika bra som när han hade glasögon.
    Jo, jag borde ju kunna ta ett lån... har ju dessutom inte tagit ut så mkt CSN-lån så jag har mkt mindre skuld än jag "borde" haft... nej usch, vad verkligt det blev nu tänk om jag skulle kunna göra det, slippa linser och glasögon och allt besvär som kommer med det. Tänka att öppna ögonen på morgonen och inte bara se ett suddigt virrevarr
    Nu måste jag fundera ordentligt och diskutera med min syster (hon är ekonom och jobbar på bank ).
  • La Rose
    helene306 skrev 2008-07-08 10:02:52 följande:
    Sambon fick nys om Memira (Opticare) genom en arbetskamrat som skulle göra sin ögonoperation där. Sambon jämförde priser en hel del och läste på via internet vilka som var "bäst". Valet föll iaf på Memira eftersom de skulle bli billigare då vi har 5 mil till Linköping där de finns. Sambon gjorde detta -06 och har ingen försämring på synen. De på Memira sa att han med stigande ålder kan komma att behöva läsglasögon, inget annat. La Rose: Du borde väl kunna få ta lån för operation? Hör med din bank. Sambons arbetskamrat hade ganska dålig syn när han gjorde sin operation och han blev sjukskriven 1 vecka och skulle undvika ljus så gott det gick. Skulle han inte fått bättre syn kunde de göra om operationen. Det behövdes inte för honom och han ser idag lika bra som när han hade glasögon.
    Vad kostade det hos Memira?
  • La Rose

La Rose skrev 2008-07-08 12:27:25 följande:

Vad kostade det hos Memira?
    Jag fick tag på dem själv nu! Ringde dem i Borås.
    Om ngn mer undrar så kostade det 25 000 under sommaren, annars kostar det 28 000 och de hade räntefri delbetalning på 24 månader.

Jag lutar mer åt Vårda ögonklinik. Det ligger här i Göteborg, kostar 11350:-/öga (totalt 22700) och har delbetalning på 36 månader. Det blir ca 600:-/månaden inkl. aviavgift m.m.

Hm, ja detta tål att tänkas på!
  • La Rose

La Rose skrev 2008-07-08 12:54:43 följande:

La Rose skrev 2008-07-08 12:27:25 följande:
    Jag fick tag på dem själv nu! Ringde dem i Borås.Om ngn mer undrar så kostade det 25 000 under sommaren, annars kostar det 28 000 och de hade räntefri delbetalning på 24 månader.Jag lutar mer åt Vårda ögonklinik. Det ligger här i Göteborg, kostar 11350:-/öga (totalt 22700) och har delbetalning på 36 månader. Det blir ca 600:-/månaden inkl. aviavgift m.m.Hm, ja detta tål att tänkas på!
    Nu ljög jag, ca 700/mån menar jag ju!
  • helene306
    La Rose skrev 2008-07-08 12:56:23 följande:
    La Rose skrev 2008-07-08 12:54:43 följande: Nu ljög jag, ca 700/mån menar jag ju!
    Kan det inte vara värt det? Med tanke på vad linser, glasögon och linsvätska skulle kosta fortsättningsvis? Du slipper allt om du gör operation.
    F+H=D
  • La Rose
    helene306 skrev 2008-07-08 15:32:47 följande:
    Kan det inte vara värt det? Med tanke på vad linser, glasögon och linsvätska skulle kosta fortsättningsvis? Du slipper allt om du gör operation.
    Jo absolut! Frågan är om jag har råd nu. Min budget är redan extremt ansträngd, jag har precis flyttat till en dyrare lägenhet... meeen, jag har ett sparkonto med 20 000kr som mina föräldrar sparat till mig, de vill att jag ska använda det när jag pluggat klart, men jag kan ju fråga om jag får använda det till det här istället.
  • helene306
    La Rose skrev 2008-07-08 15:37:16 följande:
    Jo absolut! Frågan är om jag har råd nu. Min budget är redan extremt ansträngd, jag har precis flyttat till en dyrare lägenhet... meeen, jag har ett sparkonto med 20 000kr som mina föräldrar sparat till mig, de vill att jag ska använda det när jag pluggat klart, men jag kan ju fråga om jag får använda det till det här istället.
    Går sparpengarna till något bra så kan det helt klart vara värt det! Du får ta en diskussion med dina föräldrar. Förstår att du har ansträngd budget, man är inte direkt rik när man studerar.
    F+H=D
  • Längtar efter barn

usch ja! Det är sånt som gör att man börjar tveka..
    Riskerna finns ju alltid tyvärr.
    Men man får väl göra ett öga i taget? och börja med det ögat som inte är "styrande"
    Det här fallet var ju lite läskigt eftersom hon såg bra ett tag efteråt o sen kom det smygande. om jag uppfattade det rätt

Svar på tråden Ögon operation? Någon med erfarenheter och Tips?