• Amber1975

Marängtårta med hasselnötter

Försöker googla på en tårta min mamma gjorde när jag var liten, men hittar inget. Det var sockerkaka och en slags marängsmet med hasselnötter över. Man gjorde den i en långpanna och sedan hade man grädde och typ hallon eller jordgubbar mellan. Nån som vet vad jag menar?

• Svar på tråden Marängtårta med hasselnötter
  • Solskensmor

Ja, har du "Vår kokbok"? Där finns receptet, den heter "Kalastårta med maräng". Har inte receptet framme nu, men jag kan nog leta fram det om du inte hittar det jälv.

• Amber1975

Tack, va snällt av dig att kolla Jag har ingen kokbok för jag är utomlands, men jag sökte på Kalastårta med maräng nu och hittade detta. Måste väl vara nåt liknande?

Kalastårta med maräng!
    12 personer

180 grader ca 15-20 min

Maräng:

2 äggvitor

1 ¾ dl socker

1 tsk vaniljsocker

50 gr finhackade hasselnötter att strö över

Kaksmeten:

125 gr smör

1 dl socker

2 äggulor

drygt 1 dl mjölk

1 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Fyllning:

Marsankräm gjord på ca 6 dl mjölk

Valfria bär jag brukar ha hallon & blåbär

4-5 dl vispgrädde

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 180 grader, klä en bakplåt med bakpapper.

2) Vispa äggvitorna till hårt skum, blanda försiktigt ner socker och vaniljsocker, låt stå.

3) Rör socker och margarin pösigt, blanda ner äggulorna en i taget. Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med mjölken i smeten.

4) Bred ut smeten med en gummiskrapa, den ska vara florstunn på plåten.

5) Bred marängsmeten över bottensmeten och strö över dom hackade nötterna.

6) Grädda tårtan i ca 15- 20 min, tills den är ljust beige. Låt kakan svalna.

7) Dela kakan i 2 bitar, bred marsankrämen i botten, lägg bären uppe på, klicka ut grädde ovanpå bären och tillsist placera den andra tårthalvan ovanpå.

• Solskensmor

Ja det verkar vara ett snarlika recept. Pröva det du...

• Amber1975

Tack snälla för hjälpen. Nu blir det tårta här.

Svar på tråden Marängtårta med hasselnötter