• the devil wears CM

Vad anser ni om Baby Showers?

Hej,

Var på en så kallad Baby Shower igår och jag blev lite fundersam, hur vanligt är det att vi i Sverige har det och vad anser ni om fenomenet som sådant?

För ni som inte vet vad en Baby Shower är så är det en tillställning där man överröser de blivande föräldrarna med presenter till det tilltänkta barnet. Det är oerhört vanligt i USA och har det har nu börjat sprida sig. Man lekar också lekar såsom:

Baby shower bingo. Gissa kön och födelsedagen. Pyssla med rosetter, toapapper och tyger. Smaka bebismat. Gissa det blivande barnets favorit mat  Fylla blöjor med olika chokladsmaker och sedan får gästerna gissa vilken choklad det är.

Ja, ni hajar grejen...

• Svar på tråden Vad anser ni om Baby Showers?
  • Solskensmor

Otroligt onödigt påhitt om du frågar mig...

• the devil wears CM

Jag håller med dig, satt i  2.5h timme igår medan den blivande modern öppnade ALLA presenter. Sedan dessa otroligt töntiga lekar. Jag vet inte, men det är absolut inte min grej.

Det känns enbart som om det är en konsumtionsfest!

• Miim

Tycker det är ganska så pinsamt faktiskt...

• Leather Cravat

Gillar man presenter kan det ju vara en idé att ha en babyshower.

Tycker det verkar som något som man har endast för att få presenter faktiskt.

• Cassanna

Inget jag skulle ha själv precis då jag tycker det e onödigt o töntigt på nå vis

• stjärnljus

Nästintill tiggeri tycker jag!

• thessires

Jag hade en form av baby shower men hade inga lekar eller så. Istället såg jag det som en chans att samla alla mina vänner en sista gång innan bebisen kom. Jag bjöd på mat, vin, tårta osv.. och vi hade det supertrevligt! Vi spelade pictionary, pratade och hade det mysigt ihop. När bebisen väl kommer finns det ju inte samma möjligheter till fest och att träffa alla i lugn och ro så det är verkligen en chans att samla alla man tycker om. Så jag rekommenderar verkligen en liten babyfest!

• SIN74

Varför måste allt från USA - efterapas här?
    Jag tycker det är en onödig tillställning - fira abrnet när det kommit istället.

• Pokoyo

Väldigt trevligt och kul på min baby shower.

Inga lekar (gillar inte sådant), bara ett gäng kvinnor (vänner, kollegor, fast hade ju gått bra med män med) som umgicks och åt god mat, drack vin (inte jag då va) och så blev det presenter som ju var kul att få. Men det var inga storslagna saker alls och det fanns det heller ingen förväntning på.

• the devil wears CM

Visst, det är trevligt att samla sina vänner. Men jag anser att det är bättre att göra det i så fall NÄR bebisen väl har kommit. Barnet är ju de facto inte fött ännu och man vet aldrig vad som händer...Jag har förlorat två barn sent in i graviditeten och jag kanske är lite cynisk på grund av det.

Sedan tycker jag också att det börjar bli oerhört amerikaniserat kring den typen av tillställningar.

• ludenben

Det undrar jag med. Att Sverige inte kan bevara sin egen kultur, seder och bruk är tragiskt. Ännu mer tragiskt är att allt från just USA kommer hit. Ett av de sämre länderna att ta efter vad det gäller seder och bruk.

SIN74 skrev 2008-07-05 14:36:19 följande:
    Varför måste allt från USA - efterapas här?Jag tycker det är en onödig tillställning - fira abrnet när det kommit istället.
  • thessires
    the devil wears CM skrev 2008-07-05 14:58:51 följande:
    Visst, det är trevligt att samla sina vänner. Men jag anser att det är bättre att göra det i så fall NÄR bebisen väl har kommit. Barnet är ju de facto inte fött ännu och man vet aldrig vad som händer...Jag har förlorat två barn sent in i graviditeten och jag kanske är lite cynisk på grund av det.Sedan tycker jag också att det börjar bli oerhört amerikaniserat kring den typen av tillställningar.
    Men när barnet väl är fött är man oftast så inne i sin mammabubbla att man inte känner för att ställa till med en stor fest. Man kan inte alls slappna av på samma sätt med en nyfödd liten bebis och man orkar förmodligen inte förbereda allt som krävs inför en fest. Vi hade en liten "välkomstfest" för vår bebis några dagar efter att hon fötts, men då kom bara de allra närmsta och jag satt mest och ammade i sovrummet Nä, jag tycker att en fest innan bebisen kommer är perfekt! Min dotter är 8 månader och jag har ännu inte lyckats få tid att samla alla tjejkompisar till fest igen...

• thessires
    ludenben skrev 2008-07-05 17:18:46 följande:
    Det undrar jag med. Att Sverige inte kan bevara sin egen kultur, seder och bruk är tragiskt. Ännu mer tragiskt är att allt från just USA kommer hit. Ett av de sämre länderna att ta efter vad det gäller seder och bruk.
    Äsch vad töntigt! En fest är väl en fest! Vad anser du vara bättre med den svenska kulturen vad gäller denna typen av aktiviteter?
  • Mcmajjsan

Tycker det låter skitroligt =) Hoppas mina framtida gravida vänner kommer ha det :D (folk har faktiskt efterfrågat att jag ska ha en sån)

• vackrastarflow

Jag tycker det är minst lika töntigt att sitta och klaga på det, helst pga att det är en USA-grej. Men det är rätt inne i Sverige att klaga på sånt så man är ju inte förvånad direkt.

Gå inte på det om ni är bjudna och har sådana problem med det. Gör ingen baby shower-fest själv och VIPS så slipper ni undan det helt och hållet.

Jag tycker också det låter roligt, bra mycket roligare än ett dop som är ungefär samma sak fast efter barnet har kommit (iaf namngivningsfest). Tjena, det är ju en fest ju

• Mealla

Jag fick en baby shower av mina vanner och vi hade jattetrevligt.

Det behover inte ga till pa det satt som beskrivs i tradstarten, faktiskt har jag inte varit med om det pa nagon baby shower (och jag har gatt pa en del eftersom jag bor i USA).

Det vanligaste vid en baby shower ar att man traffar sina vanner och ater och dricker lite gott och har det trevligt. Presenterna ar en trevlig bonus sa klart eftersom man behover gora en hel del inkop som forstagangsforalder sa ar det bra att fa lite hjalp. Ideen med en shower ar att den blivande mamman ska skammas bort lite, det ar i regel hennes vanninor/mamma som arrangerar det hela.

Det finns inte ett enda koncept som man maste folja utan en baby shower blir vad man gor det till precis som ett brollop.

• Romii

för det första så kommer inte den traditionen från usa!! den finns lite överallt.. o sen att man visar det i media av usa är en helt annan sak..

jag blev överaskad av min syster och mamma på min babyshower vi kallade det så eftersom det var blandat med nationaliteter på min fest och de skulle inte fatta vad man brukar kalla festen på spanska.. anyways.. det är det bästa man kan göra för någon som är gravid!! OBS det är inget man gör själv eftersom tanken bakom är att kvinnorna i din by "hjärta" ska träffas och förbereda dig om det som kommer.. vägleda dig och dela med sig av sina erfarenheter.. ni vet hur orolig man är som förstföderska vill veta allt, samlar information om allt som har med barn att göra.. så då får man det.. jag blev riktigt med bortskämd träffade alla mina vänner och familj under samma tak.. ingen stress god mat tårta.. jaa allt..
    presenterna är egentligen sånna saker som du själv önskade att du hade fått eller hjälpt dig under din tid som mamma.. vilket var underbart!! så jag fick alvedon bröstvårtskräm bindor mjölkersättning.. en mamma kunde inte amma när hon kom hem och i panik så skickade hon sin man ut i snön mitt i natten för att handla nan på närmaste bensinmack! haha så då tyckte hon att det var bra att ha ifall.. jag gav inte den presenten så mycket uppmärksamhet.. men gud vad jag tacka henne efteråt och jag förstod precis det hon hade sagt till mig.. att inget gör ondare att höra ditt barn gråta för mat och du kan inte ge den det! så det tog mycket stress från mig tills amningen tog fart igen..
    anaisfrön som man kokar upp o ger barn till kolik..
    alla mina singeltjejer kom med kläder och jag har knappt köpt några kläder till min son för att jag fick så mycket!! bassaker.. fick även min barnvagn som jag ville ha men aldrig i mitt liv att jag skulle lägga ner 8000kr på en vagn!! mamma har lärt mig bra!! hehe.. men oavsett presenterna så fick jag vara med min familj och vänner vilket jag då trodde att jag skulle fortsätta med.. nu 2 år senare träffar jag mina vänner varanan helg och då e det inte alla som kan.. de kommer till mig jättemycket.. men det är inte samma sak.. att ha en pojke på 2 år i samma rum o inte ge han uppmärksamhet är juh omöjligt!
    så jag tycker att ni ska defenitivt ha babyshower för era vänner.. hon kommer att känna sig väldigt älskad..

Svar på tråden Vad anser ni om Baby Showers?