• Galuttsi

Prickar i underlivet på babyn - har provat "allt"?

Min dotter 13 mån, har massa röda prickar på snipan och runt om. Hon har haft det nästan två veckor och vi har först testat olika salvor, puder och sådant. Idag har vi vädrat rumpa hela dagen, men jag ser ingen skillnad. Det är så tydligt i blöj-området, men kan det vara någon födoämneskänslighet som är såpass "spridd"? Letade springmask i rumpan, men är tveksam till om det var sådant jag fann. Kan det ge prickar även kring blygdläpparna?
    Stort tack om någon har någon idé!

• Svar på tråden Prickar i underlivet på babyn - har provat "allt"?
  • Jesster

Vad säger BVC/läkare/sjukvård om saken?

♥ v.39 ♥
  • Galuttsi

Vi har inte ringt dem än, men det kan nog vara dags nu.

• Ang80

Kan det inte "bara" vara att hon är känslig mot blöjan? När den blir blöt. Hur ofta får hon lufta utan blöja på dagarna?

• slangen

pröva att byta blöj sort, min dotter "tålde" inte Libero
    har Pampers nu och hon är bra i rumpan.

• Galuttsi

Tack för era svar!
    Möjligen har hon luftat för lite, men vi har nog fått till någon timme här och där nu, för att kolla, och igår var hon utan blöja från morgon till kväll, utan att det blev ens en liten skillnad. Annars är ju det en klok tanke. Tack för tipset, slangen. Det är libero hon har. Hade din flicka också mängder med små små röda prickar, spridda över hela området (till skilland från jämn rodnad)?

• Annie82

Om prickarna ser ut mer som finnar så kan det vara svinkoppor. Annars låter det som någon reaktion mot blöjorna eller kanske en svampinfektion.

• Helly78

Låter som svampinfektion...

Finns salva på apoteket som heter, daktacort... men konakta bvc först..

Men den slava var den enda som hjälpte min dotter...
    först fick vi nåt blå salva mot svamp men det funkade inte så fick vi receept på denna salva. vips efter några dar försvann alla små röda prickar.. och samt byte vi blöjmärke.. Tålde inte pampers och körde med libror..

• FruMähler
    Helly78 skrev 2008-07-06 17:02:30 följande:
    Låter som svampinfektion... Finns salva på apoteket som heter, daktacort... men konakta bvc först..Men den slava var den enda som hjälpte min dotter...först fick vi nåt blå salva mot svamp men det funkade inte så fick vi receept på denna salva. vips efter några dar försvann alla små röda prickar.. och samt byte vi blöjmärke.. Tålde inte pampers och körde med libror..
    daktacort finns i svagare varijant receptfritt...låter som svamp som Helly78 skrev...
    å så kanske du ska se över vilka tvätt lappar ni har...
  • IdaN

jag tycker att de låter som svamp som några skrivit innan så har min dotter haft och det har inte gått bort så jag har fått cortimyk utskrivet men finns även att köpa utan recept.

jag har behandlat emilia i flera omgångar och det är 3e kuren hon får nu.

• Galuttsi

Ah svamp! Ja, det kanske kan vara det. VI har nu provat ny blöjsort ett par dygn utan resultat och har nu plockat bort pudret fr.o.m. idag. Men jag ska köpa den där receptfria och testa, för att det är pudret känns ändå inte helt troligt.
    Stort tack alla!

Svar på tråden Prickar i underlivet på babyn - har provat "allt"?