Tips på fint prydnadsträd Zon 5-6 !!
Har någon ett bra tips på något fint, gärna blommande prydnadsträd, härdig i zon 5-6... det ska helst inte bli så stort, eftersom vi planerar in det i en plantering...
Svara gärna med foto!!!
Har någon ett bra tips på något fint, gärna blommande prydnadsträd, härdig i zon 5-6... det ska helst inte bli så stort, eftersom vi planerar in det i en plantering...
Svara gärna med foto!!!
En uppstammad dvärgsyren kanske? Palibin? plants.thompson-morgan.com/product/5982/1
Eller ni kanske tänkte något större?
den ser ju fin ut, men kanske lite liten !! men jag har tittat på olika sorter av syréner, och det finns ju mycket att välja bland! kan man klippa kronan? så den inte med tiden blir så stor och yvig?
Syrener går bra att klippa, det går ju att ha dem tíll klippta häckar. MEN man kan missa ett års blommning efter beskäring..
Själv har jag "bara" gamla bondsyrener men är jättesugen på en liten häck med dvärgsyren, palibin fast inte uppstammad då...
Kikar också på en som heter beauty of moskow som är rosa med dubbla blommor... :)
Hagtorn kanske han vara något annars? Finns flera olika men häromkring har jag sett massor som blir helt mörkrosa när de blommar och det står på önskelistan. Vet bara inte vart jag vill ha det...
tack för tipsen mandarinen! på min lista här har jag skrivit upp just "beauty of moscow" såg den på nån trädgårdssida... jättefin, sen har jag nästan beslutat mej för en pärlhagtorn, just där som jag planerar just nu....
men absolut ska jag ha syrener nånstans. vill gärna ha vita, och har hittat en ungersk syren som heter Holger, nu gäller det bara att hitta träden på nån av plantskolorna häromkring!!!