Cipralex ?
Någon med erfarenhet av Cipralex ? Jag började i förrgår med dem för min sociala fobi
och generella ångest..viktökning? jag har bara prövat Seronil tidigare.
Någon med erfarenhet av Cipralex ? Jag började i förrgår med dem för min sociala fobi
och generella ångest..viktökning? jag har bara prövat Seronil tidigare.
Hej!
Min man äter cipralex tidigare åt han ciramil men gick då upp i vikt, då sa läkaren att av cipralex får man inte ökad hunger utan man kan däremot få minskad hunger. För min man fungerar de jätte bra, han äter 2 tabl/dag. Men han tar dem inte för social fobi utan han har varit med om en allvarlig olycka och i samband med den blivit depremerad.
Hoppas att tabletterna hjälper för dig, det tar ju några veckor innan de uppnår full effekt.
Hej!
Vad bra att man inte ska få ökad hunger . Jag bara väntar att kunna få märka nåt..någon förbättring..kanske det ska bli sämre först; var det så för din man?
Han själv märke nog ingen förbättring utan det var nog jag och resten av omgivningen som märkte att han började att må mycket bättre. Blev på bättre humör och gladare framför allt
-Vad bra för er att dom hjälpte, och det känns bra för mig att läsa om andras erfarenheter av Cipralexen. Är det 2x10 mg han tar?
Jag började äta Cipralex för 2 veckor sen, tar nu den dos det är meningen att jag ska ta dagligen (10 mg)
Har inte märkt nån förbättring än i mitt mående (är klassad som svårt deprimerad) men mår iaf inte lika dåligt kroppsligt av dem längre som jag gjorde första veckan.
Tycker dock att jag har mer ångest nu men det ska väl ge med sig snart hoppas jag.
Ang. viktökningen så fick jag just Cipralex utskrivet av läkaren för att det inte ska medföra viktuppgång (har vissa ätstörningstendenser och ville inte riskera att trigga igång dem med en ev. viktuppgång)
Det verkar stämma än så länge, jag har mindre aptit och får nästan tvinga mig att äta för att kroppen behöver det.
Hoppas Cipralex funkar bra för dig, ts!
Hej!
Åt tidiare Mirtazapin teva pga depression/sömnstörningar),gick upp 10kilo pga medecinen. Började med Cipralex istället, och mår bättre psykiskt/humörmässigt av den. Likaså har jag gått ner i vikt, vilket gör att jag mår bättre. Har ätit Cipralex nu i 8månader, för mig fungerar det att ta 5mg. Fick svårare att sova när jag provade att öka dosen.
Hoppas ni andra också mår bra!
Hej (cip)
Jag märker oxå att jag inte är lika hungrig längre: och har bara ätit den knappt 2 v ! mitt enorma chokladsug är borta. Men jag funderar på om inte 20 mg är för hög dos för min sociala fobi?
Vad kan hända då? jag kan ju såklart halvera tabletten och fortsätta med 10 mg som funkar bra nu..någon som kan ge råd..
Anonym (Cip) skrev 2008-07-14 07:21:42 följande:
Till TS - Vad får dig att tro att du att du äter för hög dos? Har du några biverkningar?
Om du funderar på att ändra doseringen, råder jag dig till att ta kontakt med din läkare. Även om det är enkelt att "dela tabletten" så bör du görade ändring en av doseringen i samråd med läkare.
Jag äter 10 mg nu och skulle sen gå upp till 20 mg..men det känns inte som det behövs och på bipacksedeln så står det att 10 mg är vanligaste dosen för social fobi ( och de flesta andra anv områdena). Vill inte ta för hög dos eftersom det verkar räcka med 10 mg.
Jag äter 10 mg cipralex för stressrelaterad ångest och lite paniksymtom. Inga viktändringar, men inte heller minskad hunger. Har förstått att det är antidepp som påverkar noradrenalinet som påverkar hunger. Cipralex påverkar seratoninet.
Tycker 20 mg låter mycket för social fobi, men det måste din läkare bestämma.
Jag har blivit hjälpt av 10 mg, men det tog ungefär två månader innan ångesten släppte helt och även idag kan jag känna symtom om jag blir extremt stressad.
Jag har ätit cipralex i två år snart och har inte känt av några biverkningar i form av ökad hunger etc. Började med 5mg/dag till en början och la mej sedan på 10mg under en tid men för mej hjälpte det inte med den dosen utan jag har sen dess ätit 15mg/dag och det håller mej mer eller mindre helt ångestfri (får ångestattacker ibland om ngt extra inträffar)
Jag äter dom för min ångest, lätt social fobi som utvecklats ur ångesten och för att jag var väldigt deprimerad efter min sista graviditet