• Lilla Fjun

Någon som har erfarenhet av Semper magdroppar? Hjälper de mot uppblåst mage och gaser?

Någon som har erfarenhet av Semper magdroppar? Hjälper de mot uppblåst mage och gaser?
    Alltid en stund efter att vår son ammat får han magknip. Vad göra?
    Undviker stark och gasbildande mat. Försöker få honom att rapa efter han ätit men går inte alltid.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Semper magdroppar? Hjälper de mot uppblåst mage och gaser?
  • Mammat3

på vår son hjälpte det mot gaser men det ä ju olika.. Har du testat minifom då?

• Solskensmor

För oss har varken minifom eller sempers droppar hjälpt, men det är väl olika från person till person.

• mittenavapril

Har låtit min tjej ta dropparna sen hon var 1 mån pga hård mage och massa gaser, tycker ej de funkar

• fabler

på elias funkar de jätte bra tycker jag.

• Hannah79

Jag har bara prövat sempers magdroppar och dom har funkat bra på min lilla tjej. Men jag tror att det är viktigt att dom rapar, har märkt på filippa att hon kan få magknip om hon inte gör det.

• TessBeck

Vi använde både Sempers magdroppar och Minifom till vår lilla tjej när hon var runt tre månader, och det funkade jättebra.

Innan fick hon lätt ont i magen, men när vi började med dropparna försvann de problemen.

• carro79

jag har provat både sempers magdroppar och minifom, och jag kan rekommendera sempers magdroppar dom hjälpte mycket bättre+att man bara ger dom en gång om dagen. minfom dropparna ska ges varje gång barnet ska äta, lite omständigt och det blir inte bättre av dom heller.

• Lilla Fjun

Tack! Jag försöker rapa vår lille kille men ibland är det svårt att få till det. Några bra tips?

• MarieHJ

Jag har bara testat minifom och det gjorde iaf underverk på våran lilla flicka..

• Blomman76

Jag skulle inte ha överlevt första 5 månaderna om jag ej haft Minifoam & Semper magdroppar!!! Världens bästa medicin för bebismagar med gaser mm. Minifoamen gav jag allt emellan 10-25 droppar (på BVC.s inrådan) o Semper gav jag rätt dos!! Kör med båda, funkar skitbra!!! Lycka till!

• Dubbelwe

Vi provade både minifom och sempers men ingenting hjälpte.

• yaaniz

Sempers magdroppar och minifom är inte sammasak så man kan ge det samtidigt. Vi har precis slutat med sempers magdroppar då det inte hjälpt vår nånting..han lider av kolik.

här kommer lite info jag hittade.

Semper magdroppar - laktobaciller

Semper Magdroppar är en oljelösning med tillsatt Lactobacillus reuteri. Droppas i mat eller dryck till barn från födseln.
    Lactobacillus reuteri är en naturlig mjölksyrabakterie som är klassad som probiotika tack vare sina positiva effekter på människors hälsa. Lactobacillus reuteri hjälper till att upprätthålla en balanserad mikroflora i magen. I ett antal kliniska studier har Lactobacillus reuteri visat sig ha effekt och är säker för barn*.

Semper Magdroppar säljs via Apoteket. Cirkapris är 179 kr. Magdropparna bör förvaras svalt, men kan förvaras i rums¬temperatur i några dagar. En dagsdos om 5 droppar ger 100 miljoner CFU (Colony Forming Units).

Hur verkar Minifom?
    Gasansamlingar i mag-tarmkanalen anses vara en av huvudorsakerna till spädbarnskolik.
    Minifom lindrar kolikbesvären genom att bryta ner skum och bubblor som orsakas av nedsvald luft. Minifom verkar direkt på gasansamlingarna i mag-tarmkanalen och tas inte upp av kroppen.
    Full effekt av Minifom fås först efter ett par dygns behandling.

Minifom används också för att bryta ner det störande skummet i magsäck och tjocktarm så att man får fri sikt vid gastroskopi (undersökning av magsäcken med ett speciellt instrument) och dubbelkontraströntgen (en speciell röntgenmetod).

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Semper magdroppar? Hjälper de mot uppblåst mage och gaser?