• Sicali

Falukorven har bäst före idag, går den att äta?

Är smått hysterisk med mat så jag brukar slänga allt dagen innan det går ut men jag är så sugen på falukorv och orkar inte cykla iväg till affären.
    Går den vi har hemma att äta fast det är bäst före idag?

• Svar på tråden Falukorven har bäst före idag, går den att äta?
  • Fuchsian

Jag brukar också vara lite nojig när det gäller mat. Men du kan lugnt äta din falukorv!

• Sicali
    Fuchsian skrev 2008-07-05 21:01:22 följande:
    Jag brukar också vara lite nojig när det gäller mat. Men du kan lugnt äta din falukorv!
    Är det ingen fara då?
  • Fuchsian

Nädå den går så bra att äta!

• nami

har du haft den kyld så kan du lätt äta den fortfarande imorgon! kom ihåg att de är försiktiga med bf märkningen och tom mjälk håller ett par dagar efter datum. så länge man har förvarat den som man ska.

• Vaniljlatte

Den är ju _bäst_ före idag. Men inga problme att äta idag. Om det däremot skulle stå "sista förbrukningsdag" idag, skulle jag inte ätit den.. helst

• Emab

"bäst före" är bäst före och inte "dålig efter"...

• Danne123

Du har förhoppningsvis ett gäng smaklökar och lite sunt förnuft. Vad säger dessa?

• Sicali
    Danne123 skrev 2008-07-06 04:53:19 följande:
    Du har förhoppningsvis ett gäng smaklökar och lite sunt förnuft. Vad säger dessa?
    Sunt förnuft säger nej nej nej äckligt blä, men jag är så sugen. Varför tror du jag ställde frågan här från första början om jag själv hade varit säker på att den gick att äta.
    Smaklökarna kan jag ju inte gå efter när jag inte smakar på gammal mat innan jag säkert vet att det går bra.
  • mirakelmamma

En dag ska inte vara någon fara om den har legat i kylskåp.
    Luktar den illa så ska du inte äta den.

Själv fattar jag inte varför folk är så nojjiga med bäst-före-datum. Lite suntförnuft, ett friskt lukt- och smaksinne är vad som behövs.

Här äter vi maten så länge den smakar gott och ser fräsch ut.

• Sicali
    mirakelmamma skrev 2008-07-06 10:46:57 följande:
    En dag ska inte vara någon fara om den har legat i kylskåp.Luktar den illa så ska du inte äta den. Själv fattar jag inte varför folk är så nojjiga med bäst-före-datum. Lite suntförnuft, ett friskt lukt- och smaksinne är vad som behövs. Här äter vi maten så länge den smakar gott och ser fräsch ut.
    Fobi, precis som spindel, orm, höjd m.m m.m måste man förklara mer ingående än så?
  • La Lola

Ja jösses.
    Bäst före innebär ju inte att den blir gammal dan efter!

Den håller sig säkert flera dagar till!

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • emtono

Datum märkningen är en rekomendation, dom lägger alltid på några dagar för att vara säker på att maten är fräsch när datumet går ut. Det är ju inte som så att maten möglar över natten för att maten har "gått ut" ;P
    Du kan absolut äta falukorven om den legat i kylskåp hela tiden. Smaklig måltid! :)

• Tristanya

hur tror du dom gjorde förr i tiden då det inte fanns några "bäst före" datum..
    luktar korven inte dåligt (vilket den inte borde göra om du haft den kyld hela tiden) så kan du äta den!..
    som någon skrev, mjölk håller sig nån dag efter bäst före datumet om den är oöppnad (öppnad också förmodligen).

• Danne123
    Sicali skrev 2008-07-06 10:43:30 följande:
    Sunt förnuft säger nej nej nej äckligt blä, men jag är så sugen. Varför tror du jag ställde frågan här från första början om jag själv hade varit säker på att den gick att äta.Smaklökarna kan jag ju inte gå efter när jag inte smakar på gammal mat innan jag säkert vet att det går bra.
    Då finns det säkert någon vuxen i närheten som du kan vända dig till.
  • ludenben

lukta och smaka
    En tumregel att gå efter är:

Bäst före= butiken/tillverkaren garanterar till att den håller till det datumet, men den kan hålla ett bra tag till efter. Men garantin är bara till adtummärkningen.

Sista förbrukningsdag= det är sista dagen som gäller. Man ska inte äta mat efter det datumet.

• Camarogirl

Tänker på ICA:s ommärkta köttfärs... Det vi inte visste blev vi uppenbarligen inte sjuka av...

Instämmer i att falukorven är helt ok om den legat kallt!

• Sicali
    Danne123 skrev 2008-07-06 15:06:05 följande:
    Då finns det säkert någon vuxen i närheten som du kan vända dig till.
    Skulle vara min sambo då som äter allt han kommer över, inklusive korv som är nio dagar gammal och bröd som han skärt bort mögelfläckarna på. Men det förståss, jag antar att du även tycker det är larvigt att skära bort mögelfläckarna, en riktig hårding.
Svar på tråden Falukorven har bäst före idag, går den att äta?