• Wavva

Klinkers i tvättstuga, ska de vara luftspalt och gipsvägg samt fuktspärr?

Har nu betongväggar och golv och vll kunna ha ett badkar i tvättstugan. Jag vet att man kan lägga klinkers direkt på golvet utan luftspalt men får man duscha på golvet då? (borde ju andas) Samma fråga gäller väggarna...

Hoppas någon kan svara på detta

• Svar på tråden Klinkers i tvättstuga, ska de vara luftspalt och gipsvägg samt fuktspärr?
  • Ayya

Vi hade en besiktningsman hos oss förra veckan och han sa att man ALDRIG skulle lägga klinkers på golv i våtutrymmen, just pga att dom kan spricka. Han sa att regeln nuförtiden är våtrumsmatta på golv, sen kan man ha klinkers/kakel på väggarna.

Själv har jag ingen aning om hur nåt av det funkar men det var iallafall vad han sa.

• Champagne

Boverket har byggregler som man bör följa. Hade jag varit er så hade jag kontaktat en byggfirma och låtit dem göra jobbet. Så att allt blir rätt och riktigt gjort.

With a name like moderator, it has to be good
  • Ayya

Jo just ja... det var oxå nåt att klinkers är stumma när man går på dom... hm.. låter det vettigt?

• Mollie

Jag skulle säga som så att det beror på hur det ser ut "under" golvet.
    Vi hat suteräng hus och i bottenplan så har vi ett dusch/relaxrum med en dusch direkt på golvet. Byggexperten vi pratade med sa att vi BARA skulle fuktspärra just där vi stod och duschade, resten av golvytan skulle inte spärras. Just för att det skulle andas då bottenplattan (betong). Man ska aldrig spärra av fukt som tränger upp under ifrån sa han till oss.
    Men ligger din tvättstuga på t.ex en övervåning så måste det nog fuktspärras.

Håller dock med föregående talare, överväg att ha plastmatta på golven.

Apan känner alla, ingen känner Apan!
  • BimBim o Knorrans Mamma

Vad är det för golv då?
    Är det gjuten betongplatta?
    Vi bygger ju nytt lösvirkeshus nu och vi gör allt själva. Håller just nu på med badrummet.
    Vi ska ha granitplattor på golv och väggar.
    Vi har ju betongplatta med ingjuten golvvärme. Vi har gips på väggarna. under det OSB skiva. Sen isolering o sånt då men det spelar ju ingen roll.
    Men på väggarna har vi nu haft våtrums primer först 1 lager. Sen en speciell tejp man ska ha i alla skarvar och skruvhål. Sen primer 2 lager till. Efter det ett slags flytande "gummi" tätskikt man rollar på i 3 lager. Sen är det ju ett speciellt våtrums fix innan granitplattorna ska sättas på väggarna.
    På golvet rollade vi först med nåt slags primer lim. Sen samma flytande "gummi" som på väggarna 3 lager där med samt en gummi "tejp" vid skarvarna mellan golv & vägg samt hörnen som man sätter upp innan man rollar golvet. Sen blir det ju våtrums fix över det och sen läggs granitplattorna på det.
    Över alla golvbrunnar ska man ha en särskild gummiduk som är SVINDYR! Den ska sättas runt och ner i kanten i avloppen.
    Likaså samma gummitejp som är till hörnen runt alla vattenledningar.
    Och man ska fuktspärra HELA badrummet. Händer det nåt och ni inte gjort det kan ni ju drömma om att försbol täcker det.
    Lycka till nu och hoppas jag kunde hjälpa till nåt iaf
    Ps. Strunta i plastmatta. Det är ju skitfult

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Wavva

Skrev kanske lite otydligt, men vi har betong golv och då ska man ju aldrig lägga plastmatta eftersom fukten underifrån inte kan andas. Vi vet vilka regler som gäller för vanliga våtutrymmen men det som är klurigt nu är att det är betong. Vissa har sagt att hela rummet ska reglas ut med luftspalt och sedan bygga nya väggar och fuktspärra etc. Bra att veta på ett ungefär när man räknar på kostnaderna och tid, sedan kollar vi upp exakta regler.

• Mimmi P

Vi har betongplatta med fuktspärr och sedan klinkers i badrummet. Jag tror att det beror lite på hur det ser ut under betongplattan också. Kommer inte riktigt ihåg men vår Kvalitetsansvarige har godkänt vårt utförande. Lättaste är ju om ni tar dit en hantverkare som är godkänd för våtrum, då får ni dels en expert som kan tala om hur det ska vara och OM det skulle bli problem trots det så ska det inte vara nåt problem med försäkringen.

Svar på tråden Klinkers i tvättstuga, ska de vara luftspalt och gipsvägg samt fuktspärr?