• CanelaCaliente

Körkort som ID istället för pass inom Schengen?

Hejsan!

Någon som vet om man kan använda sitt körkort som ID istället för pass när man ska resa inom Schengen?
    Nån som gjort det?

• Svar på tråden Körkort som ID istället för pass inom Schengen?
  • CanelaCaliente

Ahaa, okey. Tackar!

• vänat

Undrar varför skaffar men sig nationeltt idekort i stälet för pass??

Om de trots alt är sdamm pris? men ett pass dessutom gäller i hela världen?

• inze
    vänat skrev 2008-07-06 07:54:03 följande:
    Undrar varför skaffar men sig nationeltt idekort i stälet för pass??Om de trots alt är sdamm pris? men ett pass dessutom gäller i hela världen?
    Kan tänka mig att en del som reser i tjänsten kanske tycker det är bekvämare om man reser mycket till  Schengenländer, annars vet jag inte.
  • vänat
    inze skrev 2008-07-06 09:04:00 följande:
    Kan tänka mig att en del som reser i tjänsten kanske tycker det är bekvämare om man reser mycket till  Schengenländer, annars vet jag inte.
    Ja men även om de är bekvaämt och om man som du skriver rese i tjänsten inom schegenländer så borde trots allt var avnligt med ett vanligt pass om priset är de samm för du kanske vill rsa på semetar nång gång utan scegen och måste d¨å had både intenationellr id-kort och pass i sa fall.
  • SVejsan
    inze skrev 2008-07-06 09:04:00 följande:
    Reser man mycket så behöver man ibland skicka bort passet för att få visum utställda, då kan det vara bra med ett ytterligare "personbevis". Tror att det är svårt att få två pass utställda på sig själv.
  • Snutte83
    vänat skrev 2008-07-06 07:54:03 följande:
    Undrar varför skaffar men sig nationeltt idekort i stälet för pass??Om de trots alt är sdamm pris? men ett pass dessutom gäller i hela världen?
    För att ett nationellt ID-kort funkar som ett vanligt ID-kort på hemmaplan.
    Alla har inte körkort vet du...

Så jag skaffade ett nationellt ID-kort istället för ett vanligt, och som bonus kan jag åka utomlands med det (inom Schengenländerna).
  • SVejsan
    Snutte83 skrev 2008-07-07 08:02:53 följande:
    För att ett nationellt ID-kort funkar som ett vanligt ID-kort på hemmaplan.Alla har inte körkort vet du...Så jag skaffade ett nationellt ID-kort istället för ett vanligt, och som bonus kan jag åka utomlands med det (inom Schengenländerna).
    Men hårdrar man så funkar ett pass (om än otympligare) som ett vanligt idkort i sverige också
  • vänat
    SVejsan skrev 2008-07-07 08:14:27 följande:
    Men hårdrar man så funkar ett pass (om än otympligare) som ett vanligt idkort i sverige också
    Fast pass går hu som valigt id här hemm a också dock lite större att bära med sig bara.
  • maribba
    CanelaCaliente skrev 2008-07-05 23:59:45 följande:
    Nån som gjort det?
    Ja, jag har gjort det 8)
    Vi skulle åka till Skiathos med familjen förra sommaren och när vi åkt från Västerbotten till Uppsala så kom vi på att vi glömt passen... Panik! Det var sen söndagkväll och flyget skulle gå tidigt måndag morgon. Jag ringde Apollos journummer och dom sa att det var ingen fara. "Ni kan åka på körkortet", sa hon. Vi gjorde det och det gick bra. Först nyligen fick jag lära mig att det inte går :)
  • Angelika Miami

Hej!

jag jobbar på CPH. Körkort gäller visst i 90% av fallen beronede på flygbolaget du reser med. Jag har aldrig mekart någon med körkort inom schengen.
    Trevlig resa!

• SVejsan

Angelika Miami skrev 2008-07-10 20:59:05 följande:

Hej!jag jobbar på CPH. Körkort gäller visst i 90% av fallen beronede på flygbolaget du reser med. Jag har aldrig mekart någon med körkort inom schengen.Trevlig resa!
    Skillnaden är väl att för resor inom norden så är det OK med körkort. Många andra schengen länder har väl nödvändiga uppgifter (och säkerhetsanordningar) på deras körkort som gör att de kan jämställas med ett pass/nationellt id kort ( de följer de standarder som satts upp av, International Civil Aviation Organization) ...
    Sedan är det väl inte flygbolagen som dikterar vad passkontrollen i ankommande land skall acceptera eller inte...
    Jobbar du vid incheckningen eller passkontrollen?

www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38524.aspx
    www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____3637.aspx
Svar på tråden Körkort som ID istället för pass inom Schengen?