• Sniglar och Krut

    Kan bulldegen jäsa för länge?

    Jag har bullfest här hemma. Det är andra gången i mitt liv som jag bakar bullar så det här går att jämföra med hur det blir när man släpper loss en treåring i köket.
    Frågan är om en bulldeg kan jäsa för länge?

    Eftersom jag ska baka flera satser så är det bra om ena degen kan jäsa undertiden som jag gör nästa osv, men gör det nåt om den står längre än en halvtimme? Kan den stå upp till en timme utan att bli förstörd eller överjäst eller nåt sånt dumt?

    Min matberedare är ganska liten så jag kan inte göra dubbel sats från början.


    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Svar på tråden Kan bulldegen jäsa för länge?
  • Sniglar och Krut

    Ingen som vet?


    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Chivaz

    Jag har aldrig varit med om att den har blivit förstörd och jag rukar baka i omgångar som du gör fast tex, bullar o bröd samtidigt så något får ju alltid vänta.

  • Sniglar och Krut
    Chivaz skrev 2008-07-06 14:48:34 följande:
    Jag har aldrig varit med om att den har blivit förstörd och jag rukar baka i omgångar som du gör fast tex, bullar o bröd samtidigt så något får ju alltid vänta.
    Vad bra, tack för svar!
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Hallonröd

    När jag bakar tar det lite tid också och degar kan bli ståendes lite "för länge"...men har inte märkt att det blir något fel...bullarna blir som vanligt Räcka ut tungan


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Kärnhuset

    Jag läste någonstans om det, att ju kallare vätska man har desto längre tid kan det jäsa. Så om du väljer att inte ta riktigt 37 gradig degvätska så kan den istället stå och jäsa längre.
    Kommer inte ihåg var jag läste det och jag är ingen expert - men prova!

  • Sniglar och Krut
    Kärnhuset skrev 2008-07-06 16:05:19 följande:
    Jag läste någonstans om det, att ju kallare vätska man har desto längre tid kan det jäsa. Så om du väljer att inte ta riktigt 37 gradig degvätska så kan den istället stå och jäsa längre.Kommer inte ihåg var jag läste det och jag är ingen expert - men prova!

    Tack för tipset, det får jag testa nästa gång.


    Nu är det färdigbakat och alla bullar blev jättebra.


    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Hallonröd
    Sniglar och Krut skrev 2008-07-06 16:44:05 följande:
    Tack för tipset, det får jag testa nästa gång. Nu är det färdigbakat och alla bullar blev jättebra.
    Får man smaka...?.....*sugen*....
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Sniglar och Krut
    Hallonröd skrev 2008-07-06 17:05:08 följande:
    Får man smaka...?.....*sugen*....
    Absolut!
    Har varit hem till svärmor med en påse och fikat, dom var väääldigt goda.
    Har 100 till så du får så gärna smaka.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • novaliam

    Hej!
    Vad bra kul att bullarna blev bra!
    Till din fråga: jo degen kan blir överjäst om den får stå för länge o då blir det inte bra...
    Men om man gör som "Sniglar och Krut" skrev o tar kall degvätska kan man t.o.m baka ut degen till bullar och låta dem stå ett par timmar och jäsa och sedan grädda dem som vanligt.

  • Hallonröd
    Sniglar och Krut skrev 2008-07-06 19:41:58 följande:
    Absolut!Har varit hem till svärmor med en påse och fikat, dom var väääldigt goda.Har 100 till så du får så gärna smaka.
    Flört
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    novaliam skrev 2008-07-06 19:55:31 följande:
     Men om man gör som "Sniglar och Krut" skrev o tar kall degvätska kan man t.o.m baka ut degen till bullar och låta dem stå ett par timmar och jäsa och sedan grädda dem som vanligt.
    Det var Kärnhuset som skrev det Flört
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • gustafssons

    Ja det kan man.. men man kan... jäsa om dem... knåda degen riktigt igen å låta dem jäsa en gång till.
    <n<u blev det ju bra.. men kan vara bra att veta till nästa gång

Svar på tråden Kan bulldegen jäsa för länge?