• Skylark

Någon som varit i Nice och/eller omnejd? (Provence)

Jag ska ta en tur till södra Frankrike i höst (September) och söker tips om Nice o områdena omkring! Hotell, sevärdheter, tåg därifrån ;) etc etc, allt av intresse! Drömbilden är ett litet mysigt hotell och en tågrsa til len skön strand någon timme bort. Kanske en liten vandring på landsbygden också...? Sedan kommer jag hem som den glada mamma jag vill o måste va! ;)

Tar nog med mig lillkillen på vid det laget 9 månader, eller så blir stannar han hos pappsen, det får vi se då. Tänkte vara iväg 3-4 dygn, en kortis bara för att ladda batterierna!

Kram o GLAD SOMMAR!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-06 18:02
    Har bestämt mig för att ta med lillpojkenk, så bebi-tips välkomnas! :)

• Svar på tråden Någon som varit i Nice och/eller omnejd? (Provence)
  • Ciccilionaa

Har bott precis där?!, ngr nätter innan och efter min brors bröllop (han gifte sig i Frankr.)
    Har för mig att det var ca 1 h med bil från Nice.

Vi bodde i ngt som jag tror hette Cap D´agde, på ett litet hotell i och för sig inte så litet 2-3 våningar, men det gav ett litet intryck. Grannhuset hade en mysig rest. och fanna även nere vid havet.
    Hotellet ligger precis vid havet, balkonger m utsikt.
    Ett familjehotell så du kommer nog trivas.
    Ska fråga mina föräldrar om mer info, om du är intresserad.

Annars är Vallbonne (tror jag det heter) en mysig liten "bergs-by-stad" men då måste man ju ner till Nice för strandbad.

C

• Pysse

Åh jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Nice.
    Att titta på Chagalle muséet och ryska kyrkan i Nice
    Om man vill bada - kan man ta tåget från Nice -åt Ventimiglia hållet och stanna antingen i Villefranche/S/Mer eller Beaulieu. Eller så kan man fortsätta med tåget till Menton -där det är fint bad. Men om du skall dit i september är nog Beulieu bäst att bada i-det ligger i en liten vik och det kallas för Petite Afrique för det blir så varmt där.
    Sedan finns en massa bergsbyar, där det finns massor att titta på t.ex Vence eller Grasse. Det finns massor med konstmuseum, som är underbara även om man inte tycker om konst.

...jag vill också åka dit...

• Skylark

Ciccilionaa & Pysse! - tackar SÅ mkt för tips o inspiration!! Låter helt underbart! Nu kan inget stopp mig från att komma iväg! *längtar*
    Ciccilionaa - Vore jättetrevligt med mer info om hotellet! Allt av intresse!
    Pysse - Hur är det med boende i tex Grasse? (Nyfiken!) Finns hotel/pensionat....?

Undrar hur man bäst tar sig runt - går det bussar till bergsbyarna? Och hur ligger priserna? (Boende, mat, resor - jmf med Sverige...) Och hur är befolknigen - bör man kunna tala franska? :)

Och FLYG DIT undrar jag över; de flesta biljetter jag hittat ligger runt 1200 t.o.ret. Är det rimligt eller bör jag leta vidare...? (Lite ekonomisk medvetenhet är aldrig fel under mammaledigheten;)

Behöver man boka tågbiljett eller köper man innan man åker? (Vill gäran vara lite spontan...:)

Ha en jättefin kväll! Au Revoir! ;)

• Therese33

Vi var i Nice förra året och det var underbart! Vi tog även en tur till Monaco och såg Formel1, kollektivtrafiken är jättebra utbyggt så det är hur lätt som helst att åka kollektivt.
    Det finns en speciell hemsida för Nice, även vissa charterbolag har reseguider (jag hämtade våran från GT eller Expressen tror jag)

• ouiouioui

Jag skulle absolut aka till Beaulieu, i mitt tycke det mysigaste samhallet pa "gamla" rivieran. Lagom stort, lagom lungt och trevliga cafeer och restauranger. Nara till Nice om man vill ha lite stadsliv, man kan promenera till cap ferrat som ar vackert och har en bra strand (visserligen stenstrand men iaf) och aven nara till Monaco om man vill gora en utflykt dit. Kanner inte till nagot sarskilt hotell (det finns ett stort som jag vet men sakert avan mindre och trevliga hotell, leta pa internet). Ha det sa kul!

• Tant Green

Vi åkte buss från Nice till Menton (genom Monaco), det kostade 1 euro (!) och tog en dryg timme och utsikten var helt fantastisk!! Det går ju tåg också, men då åker man visst mer i tunnlar och ser inte så mycket (det är lite dyrare också).

• FrökenBokmal

Jag skulle åka till Grasse (parfymernas stad) det är vackert och inte lika fullspäckat med turister som Nice och övriga kusten. Hotel mm finns. Prova som här stadsnamn.fr så får du mer tips

Jag rekommenderar kollektivtransporter som är billia och bra tåg som buss!

Ett litet tips om språket: Fråga om folk kan engelska (på franska säger man "Parlez vous anglais?") och säg att du kommer från Sverige: det är lite annat att fråga än att tro som vissa amerikaner att alla ska kunna engelska vilket anses vara lite ohövligt i Frankrike. Märk väl en fransman utomlands kommer förmodligen att fråga först om folk kan ett annat språk innan man börjar tala det språket. Det är bara olika saker som är hövliga/ohövliga.

• FrökenBokmal

NB Cap d'Agde som Cicciilionaa skiver om ligger närmare Montpellier dvs flera timmars bilkörning därifrån...

• Ciccilionaa

Då hette det inte Cap d'Agde´, ska kolla upp vad det heter....

C

• Skylark

Tackar för tipsen o längtar än mer efter att komma iväg! Min son ligger på sjukhus nu men då han är helt frisk igen ska vi åka, han å jag, vad underbar det ska bli!!!! Njut av resandet o era barn (ni som är föräldrar) - jag ska njuta av både och alldeles snart! ;) Kram!

Svar på tråden Någon som varit i Nice och/eller omnejd? (Provence)