kan man undvika gå upp i vikt under graviditeten?
Jag har bmi 28 och har alltså ca 15-20 kilo för mycket redan. Kan jag försöka att undvika att gå upp mer under graviditeten om jag försöker att äta nyttigt och bra?
Är det dumt eller farligt?
Jag har bmi 28 och har alltså ca 15-20 kilo för mycket redan. Kan jag försöka att undvika att gå upp mer under graviditeten om jag försöker att äta nyttigt och bra?
Är det dumt eller farligt?
Ja det kan man. Känner en som inte gick upp alls & hon var överviktig innan.
Är det okej då eller kan det vara dumt eller farligt?
Hur överviktig var hon och vägde hon mindre då efter födseln?
jag var överviktig när jag blev gravid och jag bantade inte men var noga med vad jag åt och gick upp totalt 2,5 kg.
gå upp i vikt kommer du göra eftersom bebis och moderkaka väger en del, ja och så vätska så klart. Men man kan undvika de extrakilona om man tänker på att inte äta onyttigt.
Jag fick sockersug så jag gick upp en hel del...
Kan man inte undvika det genom att låta kroppen ta av de reserver som finns och sen främst tillföra bra ämnen så som vitaminer och allt det där?
Låter ju ganska så omöjligt att man skulle kunna gå en hel graviditet utan att gå upp någonting över huvudtaget utan att banta vilket man inte ska göra under en graviditet. Bebisen väger, moderkakan väger och fostervattnet väger.
Visst är det bra om du försöker lägga om dina kostvanor och börjar äta nyttigt, för er bådas skull. Men jag skulle inte få panik om jag gick upp några kilo ändå om jag vore dig för som sagt, det måste ju till några kilo eftersom det växer en bebis i din kropp, men som troligtvis försvinner sedan om du inte ätit massa onyttigt utöver det du behöver få i dig.
Du kan undvika att lägga på dig mer fett, men inte att gå upp i vikt eftersom bebis, moderkaka, ökad blodmängd väger. Man ska inte gå ned i vikt eftersom det då frisätts massa lagrade gifter från kroppen. Jag är nu i nionde månaden och har bara gått upp 4 kilo, och jag har inte ens tänkt eller gjort nåt särskilt. Det har bara blivit så liksom. Antar att det går åt en hel del extra energi att baka en bebis.
okej, så några kilon kan och ska jag räkna med, men jag vill inte låta det skena iväg, det är redan lite jobbigt med den vikten som jag ju redan bär på.
Jag ska försöka att äta så bra som möjligt så att jag fyller alla behov som jag säkert har.
Hur håller man sötsuget under kontroll om man råkar få sånt?
Min vänninna gick ner i vikt under sin grav, hennes bm sa att hon tog av de resrever hon hadde så det var ingen fara.
Jag var överviktig när jag väntade barn, jag vägde 93 kg 170 cm lång. Gick upp 4 kg under graviditeten, min pojke vägde 4,2 kg. Jag åt precis som vanligt, njöt av graviditeten fullt ut. När min son var 1 vecka gammal hade jag gått ner 12 kg!
Du ska absolut inte tänka på vad du äter under graviditeten alltså inget som är dåligt för barnet förstås men du ska inte banta under graviditeten.
Däremot gick jag upp efter att jag slutade amma, suck.. men men sen därefter har jag fått 2 barn till och har gått upp ca 4 kg med dom med och själv gick jag ner i vikt.