• Cedergren

detta med aminingen berätta gärna för och nackdelar .

har tänkt mycket på detta med amning . även när jag inte planerade att ha barn så kunde jag inte förstå detta .

har frågat mina vänner vad dom tycker och har fott olika svar.

jag va med med min "kompis" när hon födde sin dotter o direkt börja bm att bebisen skulle suga på bröstet . min kompis tyckte allt va jobbigt o bebisen skrek så hon undra ju om hon fick tillräckligt med näring .
    hennes bröst vårter blev såriga och de blödde . ingen lyssna på hennes problem utan allt va såååå NORMALT

hon led sig igenom några veckor sen gav hon upp .

en anan bekant hade massa problem men till sist klara hon av det och ammade ett år ..

varför denhär hettsen att man ska amma ?

någon som FRIVILLIGT valt att ta flaskan istället för bröstet direkt äffter förlossningen?

skrev ni det i förlossningsbrevet eller hur gick ni tillväga?

jag är inte positiv eller negativ i frågan . det kanske visar sig att jag tycker det är super mysigt att amma eller så vill jag inte alls göra det .

• Svar på tråden detta med aminingen berätta gärna för och nackdelar .
  • Lilla Prussiluskan

Först och främst vill jag säga att det är jättemysigt att amma sin bebis. Tänk att kroppen kan mata sitt eget barn!

Fördelar:
    +livmodern drar ihop sig fortare efter förlossningen och du blir bättre fortare
    +du går fortare ner i vikt
    +barnet får i sig antikroppar och blir mer resistent mot sjukdomar och infektioner
    +det är mysigt
    +det är naturligt
    +du behöver inte packa med mat när ni ska iväg, behöver inte tvätta flaskor eller laga mat mitt i natten
    +barnet får trygghet och närhet
    +finns bevis på att barn skriker mindre om de ammas

Nackdelar:
    -att man kan få mjölkstockning om man inte vet hur man ska göra
    -att man läcker mjölk på natten och måste sova i BH de förtsa månaderna

Kommer just nu inte på nåt mer...

• mandelblomma

visst är det mysigt och väldigt praktiskt när det fungerar att amma :)
    Man har maten med sig i rätt temperatur hel tiden.
    Men jag håller med om att man inte måste kämpa i absurdum, flaskmatning är inte heller skadligt utan många barn flaskmatas och mår alldeles utmärkt!

Mitt första barn ammade jag i tre månader, hamnade sedan själv på sjukhus och kom aldrig igång efter det.
    barn nr två ammade jag i över ett år.
    Nu ska jag ha tvillingar och satsar faktiskt inte på att amma, får massor av förvånade kommentarer om det, men det är så jag känner inför det nu.
    Känner att det nog kommer bli såpass tufft ändå att jag faktiskt vill dela den här "sysslan med min man.
    Slurkar kommer de säkert att få, men absolut inte heltidsammning och inte på nätterna.

Du ska göra det som känns rätt för dig!
    Men generellt tyckte jag att ammandet var mysigt och praktiskt.
    Men å andra sidan var det mysigt att mata dottern också med flaska också och pappan kunde vara med där på ett annat sätt.

• HelVilda

Jag har helammat mina tre barn. Mycket mysigt mycket praktiskt mycket enkelt när man är iväg osv. Skulle inte välja bort det. MEN känner man inte för att amma så finns ju bra ersättning. Amning är inget måste, men vill man så är det ju bra. Ibland får man ju kämpa lite för att få igång det. Det börjar ju inte rinna så där direkt efter födseln precis. Jag stödpumpade lite oxå de första dagarna innan jag kände det rann till ordentligt. Inget jobbigt. En kompis till mig valde bort amningen helt å fullt å gav flaska på direkten å hon har trivts med det. Barn som endast äter ersättning blir gärna lite hårda i magen vad jag förstått, men det finns ju hjälp till det oxå. Välj med hjärtat vad du vill göra, det är bara du som vet. Jag har som sagt valt amning å har aldrig ångrat mig. Lycka till.

Svar på tråden detta med aminingen berätta gärna för och nackdelar .